Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1200 ggr
chibelin
0

Det värsta tänkbara har hänt, Allergi

.. Jag hoppades att detta inte skulle hända, men det hände :C

För ett tag sen var jag hemifrån i en vecka, och när jag kom hem märkte jag hur otroligt bra jag mått när jag inte varit nära råttorna, och att jag var konstant snuvig när jag var med dem..

svärordsvärordsvärordsvärordSVÄRORDFUUUUUUU!!!!!

De är de första husdjuren med päls jag vågat mig på, iom att jag är allergisk mot hund och katt, och pollen och skit,, Jag vet vad jag måste göra, jag måste lämna bort dem.

Det finns ingen annan utväg, jag vill inte få astma.

Jag vill verkligen inte lämna bort dem, allting kommer bli så jäkla tomt! Jag blir så ledsen :,(

jag ville bara veta om det fanns någon här som varit med om något liknande, hur hanterade du det? :(

felicia091
0

Jag har också allergi mot pollen och pälsdjur har även astma, förstår hur du känner vi var tvungna att lämna bort en katt pågrund av min allergi. Men idag har vi en katt, två råttor och en mus och jag har inga problem eftersom att jag tar en allergi tablett varje morgon. Så mitt råd till dig är att skaffa allergi tabletter, det finns receptfritt på apotket. Hoppas att det löser sig för dig ;)

chibelin
0

Det måste ha sugit! :c

jo, jag har tabletter, har tagit dem varje dag hela sommaren, tillsammans med nässpray och ögondroppar varja morgon och kväll, men det funkar inte längre :c i takt med att allergin blir värre täcker inte medicinen längre :c

hus-musen
0

Du provade aldrig om du var allergisk mot råttor innan du köpte dem? Med tanke på att du redan reagerar på andra pälsdjur liksom.

Byt allergitabletter, jag kan inte använda samma tabletter i längden för då slutar de funka. Skumt men tydligen vanligt.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Oftast så blir det ju värre när man kombinerar olika allergier ex pollen + djur. Det är som min kompis, hon är lite allergisk mot pälsdjur och lite allergisk mot nötter. Var för sig är det inga problem men om hon har klappat en katt och sedan äter en nöt så kan hon behöva sjukhus. Tänkte att det kanske blir bättre med allergin på höst och vinter och att du kanske kan ha dem hos en vän under de värsta pollensäsongerna? Vet inte alls om det skulle fungera, tycker bara väldigt synd om dig.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

chibelin
0

#3 jo, såklart, tog allergitest, det gav inget utslag, och var och hälsade på en som hade råttor. och ja, det har gått bra, tills för ett tag sen..

#4 tack! :( njah,, det är det att nu är min pollensäsong är över nu, men det blir inte bättre, och jag har ingen vän som gillar råttor tillräckligt mycket för att göra mig den tjänsten, sorgligt nog :(

[Sara FE]
1

Det finns tydligen vissa läkare som ger sprutor mot allergi, även om det är ganska sällsynt. En av mina kollegor får en sådan varje år, och hon har inga alls problem med allergi längre. :)

busigdemon
0

# 0 + 6

Stämmer väl att det finns sprutor för "antisebilisering" (kind of) men djur är svårare att "bota" men det går. Ring din läkare/vårdcentral och be dem ställa dig i kö för detta. Jag står själv i kö vill bli av med allergi mot timotej, kvalster och stoppa utveckligen utav pälsdjur (bara allergisk mot hund (via blodprov) än så länge).

"Din verklighet är inte Min verklighet"

sockerrattan
0

man kan äveb få cortisonsprutor mot allergin. Får varje vår 2 stycken

Mia//

Kalli
0

Och det finns nässpray, tror den jag har innehåller kortison också, funkar jätte bra på mig i alla fall.

sockerrattan
0

#9 du har helt rätt! Vissa sprey bättre än andra…. men de kan även framkalla näsblod

Mia//

Kalli
0

#10: Finns säkerligen biverkningar som på alla mediciner, men kan ju vara värt att testa om det fungerar. :)

chibelin
0

6 + 7 : Jo, jag har kollat upp det, och frågat min läkare. och nästa år ska jag ta dem för pollenallergi, eftersom den är värre än alla mina allergier (förutom katt, men dem kan jag undvika) men tror läkaren sa nånting om att man inte kunde ta mot 2 saker saktidigt! ó.o Men ska dit igen snart, då kan jag fråga mer exakt! ^^

9: Mjo, jag har tagit allergitablett varje dag hela sommaren + nässpray och ögondroppar varje morgon och kväll, och även fast jag byter mediciner då och då så avtar effekten, och medicinerna funkar nästa inte längre. :( Behöver något starkare, men det är inte bra för kroppen att ta medicin helatiden! D8

mikeiko
0

Jag är inte ens allergisk mot pollen, men överkänslig…typ feb-sep :/ Eftersom det inte är allergi är det bara nässpray och ögondroppar som gäller, men det är asjobbigt att hålla på med så många gånger om dagen i större delen av året, och kortisonsprayer får jag näsblod av.

Jag har de senaste två åren fått kortisonsprutor (eh…höll på att skriva kortisonstrumpor nu xD ), de håller i tre månader så om jag tar en i maj och en i juli så funkar det jättebra! Otroligt skönt att slippa konstant rinnsnuva och såriga ögonvrår för att tårvätskan fräter. Så, även ickeallergiker som jag - alltså bara överkänslig - hurrar över sprutan :D

[lucke]
0

#13 Kan man be sin husläkare om kortisonsprutor eller måste man ha remiss till allergiläkare?

mikeiko
0

#14 Jag får mina på vårdcentralen, så kostnad för ett läkarbesök där+sen hämta ut kortisonspruta som man får på recept (som är sjukt billig), sen går man bara tillbaka till vårdcentralen och får sprutan av en sköterska kostnadsfritt :)

[lucke]
0

#15 Funkar de även mot pälsdjursallergi? Jag brukar ta tabletter i förebyggande syfte om jag tex ska åka kommunalt- men det vore ju skönt att slippa peta i sig tabletter när det ibland inte ens behövs…

mikeiko
0

#16 Oj, det får du kolla med läkare, jag får ju mina för "säsongsallergi" som det kallas. Men ja, lätt värt att kolla :)

[lucke]
0

Har pollenallergi också, men uppfattar djurallergin som betydligt svårare, Ja, jag får höra med henne :-)

hus-musen
0

Japp funkar för djurallergi oxå.

Qui dormit, non peccat

[lucke]
0

Så bra!

mieeow
0

Kan inte kroppen bli immun mot kortison? I så fall borde man kanske inte överanvända.. Jag har ingen som helst kunskap om detta, bara har för mig att jag hört det :P

chibelin
0

#21 Det kan mycket väl vara så, iom att mina mediciner inte funkar lika bra som de en gång gjorde D: