Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 4739 ggr
Amoz
0

"Snabb fakta" om råttor

Vi hade som uppgift i skolan att skriva ett kortfaktahäfte, ett av de djur som ska vara med är råttor. Jag har redan fått G på arbetet men vill gärna ha häftet som "hjälp", tänk på att häftet är skrivet innan jag började fråga här och vissa saker kan jag ha missat att ändra (det är skrivet från böcker i skolan…)
Ni kan gärna säga om något borde ändras/läggas till ^^

Råtta

Vetenskapligt namn: Rattus norvegicus dom.

Historik: Härstammar från Asiens östliga regioner. Genom människans kommunikationer, framför allt via båttransporter, har de spridit sig runt jordklotet. Föds framför allt  upp som laboratoriedjur.

Beteende: Är inte toleranta mot andra djurarter. De är allätare och angriper alla djur, som de tror sig kunna rå på. Hanar som har vuxit upp tillsammans och aldrig träffat honor kan man ha i samma bur, men då gäller det att dom aldrig får träffa honor. Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter.

Könsbestämning: Avståndet mellan könsöppning och anus är längre hos hanen än hos honan. Denna könsskillnad syns redan hos späda råttungar. Könsbestämning av ungdjur och vuxna individer görs lättast genom att lyfta upp djurets bakdel med ett grepp runt svansroten, så att könsregionen blir utsträckt. Hos vuxna hanar syns då dessutom pungen tydligt.

Fortplanting: Råttor är polygama och kan hållas i avelsgrupper med en hane och flera honor. Om honorna tillåts att föda inom avelsgruppen, kan dock problem med kannibalism eller negligerande av kullen uppstå.

Ungars utveckling: Ungarna föds nakna och blinda. Ungarna öppnar ögonen först efter drygt 14 dagar. Blir könsmogna vid 8-10 veckors ålder.

Livslängd: Upp till 4 år.

Foder: Torrfoder, säd och varierad blandkost, Fri tillgång. Fröer (framför allt magra sådana), gnagarblandning, frukter och grönsaker, husmanskost, eventuellt saltsten. Vatten ska finnas i fri tillgång, det får aldrig saknas.

Något intressant:

En tam råtta bits inte, om den bits ska den avlivas, nafsar (smakar) är helt normalt och orsakar inga skador som bit gör göra.

SweGizmo
0

Föds framför allt upp som laboratoriedjur.

va??

beteendet tycker jag inte heller stämmer… man kan visst sätta ihop hanar oavsätt om dem känner av honor eller inte. men det är såklart lättare om den nya individen är liten.

En råtta blir könsmogen redan vid 5 veckors ålder!

Min blogg: SweGizmo.se

Amoz
0

Som sagt, från böckerna ^^'
Det första var med vad som stod, men det borde ju vara "Föds framför allt upp som laboratorie och sällskapsdjur" Eller?

Har inte läst igenom sedan det skrevs så ^^' det enda jag ändrat efter att det skrevs är foder (då det stod att de ska ha rått/muspellets)

Ladyinred
0

en råtta kan bitas av sjukdom och agressivitet och bör kollas innan avlivning. sjukdom kan botas…

SweGizmo
0

livslängden kan du sänka till 3 år:/ om ens det. dem flesta blir idag bara 2-2½

Amoz
0

Där tänkte jag mer råttor som är aggressiva, men får förtydliga det ^^

Verkligen? Senaste råttan på skolan som fick avlivas var runt 4 år har jag för mig (inte helt säker men har för mig hon var något sådant)

KickanW
0

"Hanar som har vuxit upp tillsammans och aldrig träffat honor kan man ha i samma bur, men då gäller det att dom aldrig får träffa honor. Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter."

Behöver skrivas om rätt mycket. Hanar kan bo tillsammans oavsett förutsättningar. Om de inte kan det är det något "fel" på dem. Om de träffat honor eller inte spelar ingen roll. Om de vuxit upp tillsammans eller inte spelar ingen roll.
Man ska, oavsett kön, introducera råttor på ett neutralt ställe utan lukter.

"Råttor är polygama och kan hållas i avelsgrupper med en hane och flera honor."

Man rekomenderar att bara ha en hona och en hane tillsammans om de ska paras.

"Blir könsmogna vid 8-10 veckors ålder."

Farligt fel! Råttor blir könsmogna mellan 4 och 5 veckors ålder.

"torrfoder, säd och varierad blandkost, Fri tillgång. Fröer (framför allt magra sådana), gnagarblandning, frukter och grönsaker, husmanskost, eventuellt saltsten."

Jag vet inte riktigt vad du menar med husmanskost men man bör nämna pasta, potatis, ris, kött, fisk m.m.

"om den bits ska den avlivas"

Som någon redan skrivit, att råttan bits behöver inte betyda att den måste avlivas. Jag vet att vissa personer anser det, men det är inte fakta utan en åsikt i så fall.

Och ja, som sagt, livslängden varierar mellan 1½ och 3 år. De flesta råttor jag vet har dött runt 2 års ålder… 3 tillhör ovanligheten.

SweGizmo
0

#5 ja, tyvärr är det så att livslängden har blivit kortare pga dålig avel. det är rätt ovanligt med 4 år, speciellt på en djuraffärsråtta. inte omöjligt, men ovanligt.

hus-musen
0

rattus norvegicus domesticus är hela latinska namnet.

angående historik, den här meningen Föds framför allt upp som laboratoriedjur. borde ändras då råttor mest föds upp till husdjur skulle jag tro. sen tycker jag att du ska lägga till att brunråttan varit ett populärt husdjur sen den började hållas på 1800-talet i england och att den första råttutställningen hölls i london 1901.

angående beteende så är råttor ofta toleranta mot djur som är större än de själva, som hundar och katter.mindre djur kan ses som mat. sen så är det inga problem att sätta ihop nya hanar med varandra, spelar ingen roll om de ha fått träffa honor innan! honor kan man oxå sätta ihop utan problem. men för båda könen så kan man tänka på att städa buren ordentligt så inga revirmarkeringar finns kvar.

ungar kan bli könsmogna så tidigt som vid 4½ veckors ålder, men de är vanligare runt 5 veckor.

livslängden är runt 2½-3 tror jag är vanligast, men råttan som levt längst o är med i guiness rekordbok blev 7 år gammal.

angående foder så kan du lägga till att råttor behöver kött oxå nån gång i veckan.

Qui dormit, non peccat

Amoz
0

#6 Har ändrat hur de kan/ska hållas, men det står ju mer vid parningen? "Råttor är polygama och kan hållas i avelsgrupper med en hane och flera honor. Om honorna tillåts att föda inom avelsgruppen, kan dock problem med kannibalism eller negligerande av kullen uppstå."

Det där du nämner är husmanskost (alltså, vanlig mat)

Ozzy var väldigt gammal vad jag fått veta, men hon var väldigt sjuk när hon avlivades med, tror hon var 4 år, men som sagt är inte säker.

hus-musen
0

#9 råttor ska inte hållas i avelsgrupper, de ska hållas i par. sen ska pappan ut därifrån så in teungarna blir dödade.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#9: Vad menar du att du ändrat? Jag kommenterade ju både hur de kan hållas samt parningen…

Okej, men man kanske ska förtydliga vad man menar med husmanskost då?

Alla andra saker jag kommenterade då?

Amoz
0

"Föds framför allt upp som laboratorie- och sällskapsdjur" Funkar det bättre? Det föds ju upp mycket labbråttor.

Att hanarna kan komma överrens med andra hanar o.s.v har jag rättat till ^^ " Är inte toleranta mot mindre djurarter men de kan komma överens med t.ex. hundar och katter. De är allätare och angriper alla djur, som de tror sig kunna rå på. Hanar som har vuxit upp tillsammans och aldrig träffat honor kan man ha i samma bur, vissa hanar kan användas till avel och sedan placeras med sina forna burkamrater. Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter, samma med hanar, det är alltid lättare om den nya individen är ung."

Kött hör väl till husmanskost?

Amoz
0

Vad för mer?
Jag har ändrat hur de kan hållas, ska ändra för parningen med.

Allamej
0

Hanar som har vuxit upp tillsammans och aldrig träffat honor kan man ha i samma bur, vissa hanar kan användas till avel och sedan placeras med sina forna burkamrater.

Hanar kan samanföras även som vuxna. Om man har tagit ut en hane för avel och sedan inte kan sätta in honom i sin flock igen så borde man inte ha tagit den kullen. Man behöver bara ha tålamod och inte stressa.

Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter, samma med hanar, det är alltid lättare om den nya individen är ung."

Honor är det samma sak med. Man kan sätta in vuxna djur i en ny flock. Återigen, lite tålamod..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

#12 hanar behöver inte ha vuxit upp tillsammans man kan introducera dem ändå! har 4 pojkar i olika åldrar och från olika kullar o de har då aldrig vart nå problem med dem! och de spelat ingen roll om de träffat honor innan, man kan alltid sätta ihop hanar. alla hanar som använts till avel kan man sätta tillbaka med sina gamla burkamrater.

honor och hanar är ungefär lika att introducera,lika mycket lirkande och lika mycket städande av bur och revismarkeringar. men ja de är oftast lättare om den som ska tillföras är en unge, men de går oftast bra med äldre oxå.

kött bör nämnas ändå, de är inte många som vet exakt vad husmanskost betyder!=)

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

Men jag skrev ju om fem saker :P

Beteende, fortplantning, könsmognad, foder och det där om att de bits… Och livslängd.

Amoz
0

Sa jag att honor/hanar inte går att sammanföra?

Ja? Jag har ju skrivit att man kan föra ihop dom?

Amoz
0

Vissa saker var nämda tidigare och redan ändrade.

Amoz
0

Så "Är inte toleranta mot mindre djurarter men de kan komma överens med t.ex. hundar och katter. De är allätare och angriper alla djur, som de tror sig kunna rå på. Hanar är oftast toleranta även mot andra hanar, en aggressiv hane ska man inte ha till avel och vissa får man även avliva (samma för aggressiva honor). Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter, samma med hanar, det är alltid lättare om den nya individen är ung."

Amoz
0

Kan en Sajtvärd ändra första inlägget och i stället klistra in som snabb faktan nu är? :

Råtta

Vetenskapligt namn: Rattus norvegicus domesticus.

Historik: Härstammar från Asiens östliga regioner. Genom människans kommunikationer, framför allt via båttransporter, har de spridit sig runt jordklotet. Föds framför allt upp som laboratorie- och sällskapsdjur. Brunråttan har varit populär som sällskapsdjur och började hållas på 1800-talet i england och den första råttutställningen hölls i london 1901.

Beteende: Är inte toleranta mot mindre djurarter men de kan komma överens med t.ex. hundar och katter. De är allätare och angriper alla djur, som de tror sig kunna rå på. Hanar är oftast toleranta även mot andra hanar, en aggressiv hane ska man inte ha till avel och vissa får man även avliva (samma för aggressiva honor). Honor går att sammanföra efter lite lirkande och i en bur utan revir lukter, samma med hanar, det är alltid lättare om den nya individen är ung.

Könsbestämning: Avståndet mellan könsöppning och anus är längre hos hanen än hos honan. Denna könsskillnad syns redan hos späda råttungar. Könsbestämning av ungdjur och vuxna individer görs lättast genom att lyfta upp djurets bakdel med ett grepp runt svansroten, så att könsregionen blir utsträckt. Hos vuxna hanar syns då dessutom pungen tydligt.

Fortplanting: Råttor ska hållas i par då de paras (en hona och en hane) då de parat sig ska hanen ut från buren och honan ska föda själv, det kan vara bra med en lägre bur utan hyllor så ungarna inte kan trilla ner när de föds, man kan låta honan och hanen gå i samma bur ca 1 vecka och sedan se om honan blivit dräktig, då de bara är dräktiga ca 3 veckor.

Ungars utveckling: Ungarna föds nakna och blinda. Ungarna öppnar ögonen först efter drygt 14 dagar. Blir könsmogna vid 5 veckors ålder.

Livslängd: Upp till 4 år (vanligen 2-3 år).

Foder: Torrfoder, säd och varierad blandkost, Fri tillgång. Fröer (framför allt magra sådana), gnagarblandning, frukter och grönsaker, husmanskost, eventuellt saltsten. Vatten ska finnas i fri tillgång, det får aldrig saknas.

Något intressant:

En tam råtta bits inte, om den bits ska den avlivas, nafsar (smakar) är helt normalt och orsakar inga skador som bit gör göra, en råtta som bits är aggressiv MEN, den kan även vara sjuk eller ha ont och ska därför undersökas innan avlivning!

emmeb
0

Här har du en text till du kan läsa om du vill försöka "bättra på" din egen text lite till:

"Korta fakta om tamråttan

(Rattus Norvegicus Domesticus)

Tamråttan är en domesticerad form av brunråttan, det vill säga de är ursprungligen vilda råttor som har avlats på under många år för att bli lämpliga sällskapsdjur. Inom handeln säljs tamråttor ibland under mer exotiska namn som "takråttor" eller "indiska takråttor" men dessa är alltså inget annat än vanliga tamråttor.  

Tamråttor kan ha olika hårlag, slät eller rex (lockig päls). De kan även vara toppörade eller dumbo där dumbo betyder att råttans öron sitter längre ned på råttans huvud. Det finns dock inga olika raser av tamråttor utan alla tillhör samma ras - tamråttan.

Våra husdjur tamråttorna skiljer sig inte nämnvärt från sina vilda släktingar brunråttorna. Båda lever i flock med en tydlig social struktur. Råttor kan ha olika uppgifter i flocken såsom barnpassare, spejare, beskyddare och så vidare. De är mycket sociala och har även ett starkt behov av att få kommunicera med andra råttor och därför skall man aldrig hålla en råtta ensam utan alltid ha minst två.

Ett utmärkt sällskapsdjur.

Råttor är mycket sociala mot människor och de älskar att få upptäcka världen tillsammans med sin människa. Allt skall upplevas, gärna från favoritmänniskans axel. Det är mycket vanligt att råttor skaffar sig en favoritmänniska som den tyr sig extra mycket till, detta utan att för den delen bli mindre social mot andra människor.

Snabbt om tamråttans skötsel.

Tamråttor är allätare och skall ha fri tillgång till Torrfoder bestående av de fyra sädesslagen - korn, havre, vete och råg. I torrfodret kan man även blanda i olika fröer och nötter samt torkad frukt. Man skall dock vara lite försiktig med frön och nötter då de är väldigt feta. 

En gång om dagen bör råttorna få färskfoder - vanlig husmanskost som inte är för starkt kryddad passar utmärkt. Kött, fisk, kyckling, ägg, grönsaker, frukt, pasta, ris och potatis är lika gott och nyttigt för dina råttor som för dig.

Råttornas bur bör vara stor och fantasifullt inredd. Hängmattor, stegar, korgar, tunnlar och grenar, allt kan användas för att göra dina råttors bur så stimulerande som möjligt. Något som dock aldrig hör hemma i en råttbur är ett springhjul. För ytterligare stimulering och motion bör dina tamråttor få komma ut ur buren en stund varje dag.

Snabba sanningar om råttor.

• Det går att lära tamråttor att "gå på låda". En liten låda med tex. kattsand i utgör en utmärkt toalett även för din råtta. De förstår väldigt snabbt att det är i lådan de skall göra ifrån sig.
  • En frisk tamråtta bits aldrig. Något de däremot gärna gör är att "smaka" på saker med tänderna, de "känner efter" och undersöker. Detta är dock inte jämförbart med ett riktigt bett. En råtta som biter har mycket ont eller är sjuk.
  • Tamråttor är små rovdjur och ser möss, hamstrar och fåglar som bytesdjur. Man bör därför vara noga med att hålla dessa åtskilda.
  • Tamråttan lever i 2-3 år och blir könsmogen redan vid 4-5 veckors ålder. Det är därför mycket viktigt att aldrig hålla råttor av honkön och hankön tillsammans. Honan kommer då att vara konstant dräktig och en uppenbar risk för att hanen gör sina egna femveckors ungar av honkön dräktiga är överhängande. Man måste även sära kullsyskonen åt vid mellan 4-5 veckors ålder. Hanar för sig och honor för sig.
  • En råtta skall aldrig lyftas i svansen. Råttors svansar är en förlängning av ryggraden och om råttan börjar sprattla då den hålls i svansen så kan skador på råttans ryggrad uppstå. Det kan sluta i mycket lidande och smärta för råttan som i värsta fall då behöver avlivas.

Något som är viktigt att uppmärksamma är att bara för att tamråttan säljs relativt billigt i djuraffären betyder inte detta att råttan senare i livet inte kan komma att kosta dyra pengar. Råttor har tyvärr lätt för att få tumörer av olika slag. De har även mycket känsliga luftvägar och bör därför aldrig hållas i en bur med kutterspån - spån från ceder eller barrträd. Tamråttan kostar lika mycket att undersöka hos veterinären som andra sällskapsdjur. Så, bara för att råttan är billig i inköp måste man vara medveten om att eventuell veterinärvård längre fram kostar."

flisan300
0

hej jag undrar om en råtta kan leva ensam

ScarletMajesty
0

#22; nej, de är flockdjur och skall enligt lag ha minst en artfrände av samma kön. Enbart vid särskilda fall (aggressivitet, sjukdom) ska de sitta ensamma.

flisan300
0

tack för hjälpenSkrattande

Anaii
0

En fråga bara. Handlar det om tamråttor eller råttor i allmänhet?

De bidrag som kommit handlar ju om tamråttor. Vilda råttor har ju till exempel ett helt annat beteende.

flisan300
0

Kan man skaffa två råtter och sen om ett tag skaffa en till?

silverorm
0

#20 ang foder, ta bort saltsten. De kan däremot ha en mineralsten.

#26 Det går utmärkt.Glad

[rightPAW]
0

Okej vänta lite nu!

"Råttor bits inte, om den gör det ska den avlivas"?????
Vad är det för jävla bullshit? Min nya grabb bet mig i fingret igår, och han är så otroligt snäll men lite skygg. Han är 7 veckor gammal och nu ska jag ha ihjäl honom för det? Alltså människor är så dum man kan bli…

SweGizmo
0

Om en råtta bitts hårt så det går hål och man blöder så anser jag att något är fel. Det kan vart ren otur dock, kanske hade råttan ont, blev överaskad osv, så jag skulle inte avliva en råtta för ens andra bettet.

Men jo, man ska ta bort en råtta som bitts, för råttan mår antagligen inte bra på ett eller annat sätt om den bitts. Samma med hundar, en hund som bitts är inte ok!

Om din råtta är 7 veckor gammal och redan bitts på riktigt, så hade iaf jag oroat mig, bebisar bitts sällan.

Och gör nu skillnad på BETT och NAGGA/SMAKA.

KickanW
0

Nu ska vi inte generalisera. Alla råttor som bits behöver inte direkt avlivas, så är det inte med hundar heller!

Det finns ofta saker att göra. De kan vara sjuka, ha ont, ha för mycket hormoner och behöva kastrering, har haft en konstig uppväxt och behöver bli lite mer trygga…

Så nej, det behöver inte innebära avlivning men det är absolut något som är fel. En frisk och normal råtta SKA inte bitas.

Mysan93
0

Hej! Jag gör ett arbete i skolan just nu om råttor.. än så länge har jag bara hämtat ut fakta ur "Smådjursboken Kaniner och gnagare" där står det att dom blir könsmogna vid 8-10 veckor och nu när jag läste här så verkar det inte alls stämma! Vad ska jag skriva??:O 
En fråga till :P När får bebisarna päls? =)

hus-musen
0

#31 Tamråttor kan bli könsmogna så tidigt som vid 4½ vecka, men 5 veckor är det definitivt.
Vilda råttor blir könsmogna senare, dvs runt 2 månader.

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Tamråttors päls börjar växa ut när de är en vecka gamla.