Transportbur hjälp!
Jag minns en inte jättegammal tråd om transportburar - vilken som var bäst att ha när det gällde många råttor och lite längre resor
Jag har insett att jo, jag har numera 7 råttor och hur ska jag få ner dem i min pyttetransport?
Vad som slutligen blev svaret var tydligen en bur som hette Travel Pet Medium, och min fråga är helt enkelt: går det in sju råttor där i, eller skulle en large vara bättre?
Jag har i framtiden planer på att hålla min flock på runt sju individer, så det vore ju fantasiskt att hitta en transportbur som fungerar en gång för alla :P

Storleksmässigt så tror jag att den större är bättre, men en sak att tänka på med dessa burar är att se till att inte gallret är för stort så de kan ta sig ut eller hemska tanke, fastna med huvudet i gallret.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
jag har en large, fast av märket ferplast. Mina fastnar inte med huvudet i, och då har jag transporterat mindre råttor i den också (4-5 månader). Men på utställningen som var i gbg för drygt en vecka sedan så hade en av tjejerna satt mindre galler inuti, ifall att det skulle hända. Sånt 1x1 cm galler, kostar inte många kronor på öb.
Jag har Travel Petén, gallret är inte för stort (för småttingar). Tycker den är suverän. Jag skulle välja den största till 7 råttor.
Vad jag förstått utifrån den tråden jag länkade till, så ska det inte vara någon risk för smitning eller små huvuden som fastnar i galler. :)
Vad är det för skillnad på ferplast och den jag hittade? Tänkte om du visste att det skiljer i pris eller något sådant :)
Vilken storlek har du, och hur många råttor?
När jag läser igenom tråden så är det två personer som har 4-5 vuxna hanar i en medium utan problem, och det gör väl att jag tvekar lite att välja en large.
Inte för att priset spelar någon som helst roll, utan mer om en large skulle vara väldigt otymplig att få med sig. Jag är inte särskilt stark och har ofta problem med att få med mig saker.
Men så vet jag inte ens hur stora transportburarna är i verkligheten heller, så det känns verkligen jättesvårt.
Arkenzoo har dem som standardsortiment, så du borde kunna gå och klämma på dem i en sån butik :)
http://grand-prix.se/shopping_cart.php här kostar en sån jag har 479 kronor, så jag skulle gissa att den du länkade till är lite billigare :P Jag kommer inte ihåg vad jag gav för min, ursprungligen så köpte vi den till vår katt.
#4 Jag tror att jag har en medium- den har jag haft med på bussar utan problem- en large blir nog rätt otymplig, särskilt om man har mer att kånka på. Jag har inte haft med mig mer än 4 råttor åt gången (honor) och det har känts rymligt, då de både har ett hus och en hängmatta däri. Tror jag gav 99 kr på Djurmagazinet, men det var nåt superbra pris just för tillfället…
Toppen!
Då ska jag bara leta upp närmaste Arken zoo ^^
Jag hittade en för ca 149kr, så det känns helt okej :)
Nu tror jag inte att det är så himla ofta jag kommer mata ner 7 råttor i en transportbur, men det har hänt att de har fått åka till Falun för att råttvaktas av Lamina (men då var de bara två), så man vet ju aldrig hur framtiden ser ut :3
Sedan tänker jag lite att en transportbur är just en transportbur, och inget permanent boende. Så länge de kan röra på sig och inte ligger packade på varandra så borde det fungera fint för någon/några timmar.
Ännu bättre blir det ju om man har en hängmatta, för då kan de dela upp sig lite. :D
#8 Precis
#8 Oj billigt! Var hittade du den för det?
Gnagarboden.se
Jag har aldrig hört talas om dem förut, men de verkar ju seriösa iaf.

#8 Den lilla kostar 149 :) Medium skulle jag säga är minimum faktiskt, även om man inte reser så ofta så behöver råttorna kunna sträcka på sig tycker jag.
Qui dormit, non peccat
Ah, ja det hade du rätt i. Så 189 plus frakt för medium då :)

Japps, helt okej pris tycke jag! Ferplast likadana går ju iaf på 350 kr liksom.
Qui dormit, non peccat
Hm, gnagarboden, var i kontakt med ägaren en gång, och det verkar vara ett pyyyyyyttelitet företag! Typ, butik som är mer hemma hos henne eller nåt, och öppet när hon känner för det xD Så frakt kommer man inte undan även om man bor i samma stad haha.