Dumbo Pappa söker
Hej!
jag söker en Dumbo hane, jag ska para en utav mina råttor och söker då en hane att para med :) Hanen ska ha bra temprament inte massa sjukdommar och helst komma från en uppfödare, troligtvis ska jag para min hon råtta Soya men om hon inte är bra med ny komlingar så blir det nog min andra råtta Timjan.
jag skulle vilja ha en Dumbo släthårig hane för avlingen för att mina hon råttor är Dumbo släthåriga och då vill jag helst fortsätta med det :) Parningen kommer troligtvis bli av mellan September och November då mina råttor är sex månader och får paras, Hanen får inte vara yngre än ett år. Färgen spelar inte någon roll alls utan det är mest personligheten och att den inte har några sjukdomar som jag bryr mig om.
Hanen ska vara hand tam och barn vänlig, han ska inte bitas eller vara aggressiv. Jag kan ge en viss summa pengar och sen om ni vill kan ni få en eller två råttungar om ni vill para eran han råtta med en av mina hon råttor. Jag har ganska höga krav men det är för att jag vill att råttungarna ska få det så bra som möjligt och inte ha massa sjukdomar.
Skulle vara bra om ni kunde komma hit med hanen fast det kan gå att jag hämtar den också x) men runt Stockholms län ska det vara.
Soya den mörka är Black self/Silver Black ( jag vet inte riktigt än för hon är för ung ) råtta som är ganska ivrig och vild, men kan lika gärna mysa en stund i mitt knä.
Timjan den ljusa är Agouti Self Roan/Agouti Hasky Roan ( jag vet inte riktigt än för hon är för ung ) Råtta som är lugn och gillar att ligga och mysa i knät, hon gillar inte att bli upptegen från buren men när man har henne i knät vill hon knappt in x)
Så svara gärna och ni är intresserande
PS: ni får gärna fråga så mycket ni vill om ni är intresserade jag svara på alla frågor inom parningen.

vart kommer de ifrån ??
(timjan är en husky roan, inte self hasky roan)
You can't spell Bitchy without Itchy
Dom kommer från en uppfödare som heter Lovisa Bard 
Oj skrev fel jag Black Hasky roan =)
Vad har hänt med ögat? …. Redigerar: Förlåt, såg ut som något var fel på roanens öga :-P. Men det var visst bara blixten
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha hon rörde sig när jag skulle ta kort på henne så bilden vart inte så bra x)
#3: Timjan är Odd-eye.
japp ^^ hur visste du de?
Är dom från lovisa och är född 8 april kan dom vara syskon med min hane här hemma skulle jag tro. Han är en havana husky roan och är väldigt lik din Timjan ^^
//Jacqueline Thawelin

du kanske borde ge lite mer info om dina honor, som vilka föräldrarna är, om de är regagde & likn, annars får du nog väldigt få intresserade hanägare
Thawelin: ja det är dom ^^ så roligt x) är du nöjd med din råtta?
Itchy: men man får fråga om såna saker i sånna fall ^^
oj tänka sig, jag har en bror till dessa jag med! :D
Han är hur underbar som helst, han är verkligen som en liten hund!
// Lydia.
Take it or leave it!
Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se
Haha så trevlig att du också har köpt från henne ^^
vart finns du? kan vara bra å veta :)
Är honan odd eye. Så ber jag dig läsa på massa om megacolon. Det bärs på många highwhite linjer(mycket vit bärande). Just odd eye brukar sägas höra hem till det. Vilket ger en stoor risk till den hemska tarm sjukdomen megacolon. Så snälla för råttans skull. Läs bara på lite om den sjukdomen och vad du ger dig in på… Pleace!!!
Kan du engelska så är detta LÄNK en bra artikel. Du har även massa bilder där inne på hur magen kan sväll upp och råttan dör under hemska smärtor, vissa fall kan även magen spricka och råttan dör av detta. Bara så du vet vad som KAN hända, måste dock inte hända.
Rekommenderar stark om du tänker avla på odd eye. Att endast köra på så lite tecknad linje som möjligt och grundfärger. Agouti och svart.
#14 Fy fan vad vidriga bilder det finns där inne! O_o Varning till folket >.<
Mamman är en mink irish dumbo och pappan är en pew dumbo. Dom är båda från privatuppfödare men hon vet tyvärr inte vilka föräldrarna är till mamman och pappan.
//Jacqueline Thawelin
Men jag har redan läst på om megacolon det är därför jag vill para Soya ^^
Ratass: närheten av Stockholm =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Varför kollade jg bilderna :(
va?
#20 Bilderna på zickans länk menar hon :)
jaha ^^
Men är det inge aom har en hane? jag skulle verkligen vilja veta
Du kanske inte fyller de kriterier som många ägare har på vad de vill låna ut sina råttor till. Väldigt sällan folk får svar om att få låna hane till avel. De med bra hanar har ofta rätt höga krav tyvärr.
Jag sitter med många bra hanar. Men odd eye aktar jag mig för. Även roan är något jag försker att inte avla in i linjerna. Och jag är under mitt provår så de måste vara reggade djur och under vissa krav.
Ingen lånar ut en hane, så man får åka hem med honan till hanens ägare och sedan hämta där om ett par dagar till längre tid. Det pga att hanar är svårare att återföra till flocken osv.
jaha tack för hjälpen men skulle inte du vilja ta i mot Soya då om du har en Dumbo hane? eller så kan du låna henne och kolla på henne och se om hon duger, tror inte att jag inte är seriös för det är jag =)

#25 det handlar inte på att kolla på henne om hon duger, det handlar mkt om vad som finns bakom…annars kunde man ju ta upp vilken zooråtta som helst & konstatera att det är en prima avelsråtta
men hon har ganska fin stamtavla och jag har läst på mycket om avel och kan mycket och det var därför jag vart intresserad, för att Soya är fin jag har inte hittat något som är fel på henne och jag tror att hon blir en bra mamma och kommer få fina ungar om jag hittar en bra pappa.
men i den andra tråden står det ju att du bara har koll på soyas mamma o pappa? det är inte en bra stamtavla.
en bra stamtavla ska man kunna följa i flera generationer bakåt o ha fakta på alla djur o kullsyskon osv utan att allt för stora problem dyker upp
Men Soya och Timjan är syskon sen frågade jag Lovisa vad hon visste om deras bakgrund och det har jag skrivit nu på det andra