Råttor iFokus

Råttor

Etikett: bilder-videor
Läst 10152 ggr
[veralera]
0

Mus i råttas hus, dagbok!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att jag ska uppdatera här om min mus som blivit adopterad i en råttkull!

Börjar med att lägga in en bild jag tog för någon dag sedan, på musen och ett kull "syskon"!

[veralera]
0

En till bild!

[veralera]
0

Kan uppdatera er om att kullsyskonen öppnat ögonen idag, men inte musen!

[veralera]
0

En bild på mamma råtta med några råttbebisar.

Ignorera mina trosor under buren tack. Var tvungen att sätta den i ljuset så att jag kunde fota och enda bra lampan stog vid torkstället haha…

[veralera]
0

Med syskon ute på min tröja.

Blev väldigt svårt att fota när de små rackarna börjat se, de är så nyfikna och försökte krypa iväg hela tiden!

MangoMelon
1

Haha jag hade inte ens lagt märke till trosorna om du inte sagt nåt :D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[veralera]
0

Ute med syskon!

[veralera]
0

Mus på Bus!

[veralera]
0

Jag vägde precis några av dem, alla råttorna jag vägde låg på 17 eller 18 gram, musen låg på 4 gram!

Vet inte om min våg visar rätt, köpte den billigt för två dagar sen. Vet inte vad normalvikt för råttungar är, vet inte vad normalvikt för råttungar är för har aldrig haft råttbebisar innan.

mikeiko
1

Yay en egen tråd för lilla miraklet!

silverorm
1

Det här ska bli spännande att följa!Glad

teachingbirds
1

Så sött! Hoppas allt går bra.

[MissDiss]
1

Gud så sött! Hoppas det fortsätter i den här riktningen! :)

Terato
1

Alltså, det här är helt fantastiskt.

Vilken underbar hona..

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Yuuuhanna
0

Det är skitcoolt ju. Om musen får växa upp med råttor kommer den ju säkert också kunna bo med sina syskon eller sin mamma som vuxen också.

[veralera]
1

#15 Jag hoppas också på det! Blir det problem så upptäcker jag det förhoppningsvis i tid! Problemet är nog inte egentligen att det är en mus, för växer den upp med råttor borde den ju lära sig "råttspråk". Problemet är ju att även råttor mot råttor börjar ju bråka ibland, och börjar ett bråk så har ju inte musen någon större chans!

Funderar på om det kanske skulle fungera om man satte in något litet "mini-krypin" i buren som bara musen har tillgång till, med ett väldigt litet hål in. Så kan de ju ha en chans att gömma sig. 
Tror ni detta hade varit någon ide?

Kan tillägga att jag har ett tomt akvarium här hemma som jag har ledigt ifall jag behöver separera dem!

[MissDiss]
0

#15 Är du smart så väntar du med krypin, lite läskig, råttorna kanske funderar på det och kanske fastnar i den "/

[veralera]
0

Lite suddig men gosig bild.

Råttunge vs musunge!

Yuuuhanna
0

Inte nu, men senare. När det blir större skillnad i storlek på råttorna och musen. Men låt hålet vara så litet att just musen kommer igenom, jag tror inte råttorna fastnar. Jag hade ett hål i min råttbur och sen kom det in en större råtta som inte tog sig igenom, hon gjorde verkligen allt för att klämma sig genom hålet, det gick inte men hon fastna inte heller.

Den borde lära sig råttspråket, den har ju rätt kropp att kunna visa och utföra kroppsspråk utan att det blir för stora fel. Om du bestämmer att den ska bo med den/ de "syskonen" och/eller mamman så borde det funka. Men du borde inte låta musen träffa andra möss eller råttor.

[veralera]
0

Denna bilden lägger jag inte in direkt i inlägget utan det får ni själva klicka upp. Den är väldigt suddig så vet inte om ni ser något.

Lyckas ni urskilja något så ser ni att råttungarna har helt själva (duktigt!) gnagt sönder en liten "lönndörr" i ena sidan av tältet de har som bo. (Mamman till dem packar alltid den riktiga ingången så tätt med sågspån att de kan inte komma ut genom det, så de bestämde sig för att göra en egen dörr!)

Det man ser på bilden är den lille musen som "hänger utanför" denna dörren medans den diar!

(Det var riktigt sött, synd bara att min kamera är världssämst på närbilder så den inte kunde fånga "sötheten" i det hela…)

[veralera]
0

#16 & #18

Givetvis ska jag inte sätta in ett nu, utan när de blir större och flyttar från mamman! En fullvuxen råtta och en fullvuxen mus är det ju sån extrem storleksskillnad på, men båda två har ju förmågan att ta sig igenom väldigt små hål. Så gör jag ett hål som preciiiis musen kommer igenom borde ju inte råttan ha någon chans att ens försöka ta sig igenom där:)

Yuuuhanna
0

#20 Nej, precis! Men lycka till nu :) Tycker det här är jätte spännande att följa. Har du/ någon annan tidigare hört någon som ens försökt få en råtta adoptera eller mus eller tvärtom?

[veralera]
0

#21 Har aldrig ens haft kontakt med någon som fött upp varken möss eller råttor.

Någon skrev i min förra tråd att hon hade haft en råttmamma som adopterat en gerbil!

Sen har man ju läst i tidningarna om hundar som adopterat katter, tvärt om också, sen har man ju sett katter som adopterat rävar mm.

Men inget jag själv varit med om!

Terato
0

Är det en hane skulle jag låta honom bo kvar och testa men hålla ögonen öppna.. Är det en hona borde hon få en tjejkompis att bo med. Men du kan ju testa ett tag i alla fall!

teratos.r8or.se

[veralera]
0

Det är faktiskt vad jag hade tänkt göra:)

Har fått höra att mushanar börjar bråka blodigt med varandra… Men att honor behöver en kompis. Som jag skrev ovan så har jag ju ett akvarium på 100 liter (inte världens största men det räcker ju om det finns aktiverande inredning, tycker jag) som jag kan inreda i värsta fall!

[veralera]
0

Kan bara visa att såhär hade råttmamman och hennes kompisar/syskon/? det innan de kom till mig. För er som inte läst när jag skrivit innan, så kom hon alltså som akuthem till mig - och var då redan dräktig.

Satt 8 stycken i en liten låda med bara mat och vatten! Jag tror att  det är "musmamman" som sitter nere i vänstra hörnet, men det kan också vara hon som står mot glasen eller hon som sitter längst bort. Bilden är lite suddig.

Så troligen är råttungarna inavlade… Men hade bara inte hjärta att ta dem från mamman!!
Vilken underbar mamma hon är trots att hon haft det såhär dåligt, och inte ens är i närheten av den storlek/ålder hon borde haft innan hon fick en kull! (min pojkvän som haft råttor innan uppskattade henne till 3 månader, max! Och hon väger knappt över 200 gram…)

Kalli
0

Ber om ursäkt, läste lite fel.  :)

[veralera]
0

Alltså… Menar du sista bilden…?

Så är det råttmamman och hennes syskon/kompisar om du läser lite nogrannare o.O

INNAN de kom till mig… Som akuthem?

Och JA jag är säker på att det är en mus… Titta på bilderna längre upp ser du storleksskillnaderna - så extremt underutvecklad kan den knappast vara… Då borde den vara död.

[veralera]
0

Och jag menade att MAMMAN till råttungarna som ADOPTERAT musen vägde inte ens över 200 gram. 300 gram ska de vara när man börjar avla med dem har jag för mig?

(musen väger 4 gram typ…)

[veralera]
1

Jag har kommit på ett namn till musen!

Mowgli!

Mowgli blev ju adopterad av vargar som egentligen borde ätit honom. Denna mowgli blev adopterad av råttor som egentligen borde ätit honom. =D

Kommer in med bilder senare idag. Han/Hon har börjat springa omkring jättemycket i buren och busa med kompisarna!

[veralera]
2

Här ligger mammaråtta och steker, medans några bebisar tar sig friheten till en slurk.

Ser ni musen?

[veralera]
1

"Vem är du, varför glor du på mina barn!"

[veralera]
0

Vill påminna er om att alla råttsyskonen söker nya kärleksfulla hem!

(För liten bur jag vet. Men det var nödlösning och har inte vågat flytta dem.)

mikeiko
0

Jättebra namnidé!

Jinaum
0

aw är så grymt gulligt med musen. Passande namn med!

XetTilda
0

Jätte bra namn på musen :)<3 aaaaww vad gulliga småttingar :)<3

Anvariel
0

Det är så fruktansvärt sött att man nästan börjar lipa!! Aww… Ja, Mowgli var ett underbart namn!! Vilken liten plutt!

[veralera]
0

Blev riktigt nöjd med bilden i #30!

Nöjd med namnet Mowgli också för den delen… :)

Så kul att folk kollar

Musen har varit ute och hoppat omkring i buren jättemycket idag. Måste verkligen se till att få den större buren klar idag för råttungarna börjar bli rastlösa!

Har inte hunnit väga dem idag. Kanske gör senare, uppdaterar er då…

[veralera]
0

Positiva framsteg! Någon gång mellan 3 på dagen och 12 på natten så öppnades musens ögon!

Röda. Så det är en liten albino-Mowgli vi har att göra med (inte förvånande direkt, han är ju trots att fodermus egentligen…)

Lite suddiga bilder men vill ju inte ta blixt nära hans ögon nu när de är nyöppnade och känsliga.

[veralera]
0

Verkar inte fungera att lägga in bilder, vi försöker igen…

[veralera]
0

Nuså!

Här har vi lillen.

[veralera]
1

Syskon att jämföra storlek med…

eloize
1

riktigt häftigt att mamman och råttsyskonen accepterde den lilla! hoppas han får dia så länge han behöver!!

[veralera]
1

Jadå han är den som diar mest. Riktigt liten orm, bara slingrar sig in under syskonen!

Nu har ett av hans syskon tydligen rymt säger Emilio så måste räkna så att alla är kvar.

Skriver senare!

Digitalis
0

När öppnades "syskonens" ögon?

//frida

[veralera]
0

De 29e:)

Står längre upp i tråden:)

[MissDiss]
0

Gud vad härligt, vad glad man blir av att läsa detta! :D

Digitalis
0

#45 Ah, det stod utan datum. Därför jag missade. Då är råttungarna bara några dagar äldre mao.

//frida

Anvariel
0

#41 Vilken uppnosig sak! :) Eller är det kanske bara bilden? Söt i alla fall.

[veralera]
0

Någon skrev i den gamla tråden om musen, och då hade jag glömt bort den, så jag klistrar in här vad jag skrev i den andra tråden igår:

--------------------------------------------------

Hej hopp!

Har varit dålig på att uppdatera, och min kamera har varit bajs så har tyvärr inga bilder.

Musen har blivit "stor" (typ som de andras huvuden…) och springer omkring som en galning och busar med sina "syskon".

Ett "problem" jag kom på sen bara var att DEN ÄR SÅ LITEN ATT DEN KOMMER IGENOM GALLRET PÅ BUREN…
Attans tänkte jag, det var inte bra…
Men mamma råtta löste det problemet åt mig!

Eftersom musen fortfarande är så liten tror hon att det är en liten bebis fortfarande, så varje gång den ens går i närheten av gallret så SPRINGER hon från andra sidan buren, lyfter upp den i nacken och bär in den i boet där hon sen lägger sig och diar den.

Så nu när jag har ute Mowgli behöver jag bara lägga honom på kanten utanför buren så går han själv in, och så kommer mamma och hämtar honom. Men givetvis ska jag försöka åtgärda detta med myggnät eller plexiglas, eller nåt liknande… Men är bara rädd att det ska bli för "instängt" och kvavt för råttorna…

Tänk att en sån hemsk råtta med sån hemsk personlighet (mot mig) kan vara en sån underbar mamma! (Jag är nojjig bara jag ska lyfta upp henne… Men att hon varit lite otrevlig är faktiskt ingenting man kan beskylla henne för. Trots allt fick hon ju resa bil när hon var högdräktig och födde sina barn i en, för henne, okänd miljö bara någon dag efter att hon kom hit… Så har aldrig fått någon ordentlig chans att lära känna henne!)

För övrigt så har en råttunge dött då den blev klämd i burdörren, hatar och skäms över att säga det men det var jag som stängde dörren… Ingen aning hur det gick till för jag kollar varje gång så jag inte klämmer några tassar, NOGA, så jag kollade men när jag sedan vänder mig om och stänger dörren hör jag "Pip" sen sprattlar en unge på golvet… Det var bara dödsryckningar så den dog direkt. RIP lilla ungen:( Har fruktansvärt dåligt samvete.

Under tiden jag och Emilio är upptagna med råttungen smiter råttmamman ut och (av någon konstig anledning) in i den ena degusburen där hon biter ihjäl min ena degus.

Så det var helt enkelt ingen höjdar natt förrförra natten…

---------------------------------------------------------

Ja, det var då vad jag hade skrivit i den andra tråden.

[veralera]
1

HUR SOM HELST KOMMER HÄR LITE BILDER…

Här kan man se hur tovig Mowgli blivit i pälsen efter att mamman bärt runt honom hela tiden haha!

[veralera]
1

Söt liten musepus.

Som sagt är tovorna i pälsen efter att mamman bärt honom/henne/? (har inte riktigt fattat hur man kollar än.. Är så litet!)

[veralera]
1

Liten mus som tvättar sig!

[veralera]
1

Nyfiken mus i ett hus!

[veralera]
1

För att få lite storleksperspektiv…

(försökte fota dem på en kökshanduk på spisen men givetvis ville de inte sitta still…)

[veralera]
0

Sen har jag en video på när råttmamman bär musen, hur lägger man in videor?

Allamej
0

Lägg in den på youtube och sen klistrar du in länken i fältet Video-URL nedanför kommentarsrutan

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[veralera]
0

Aha okej. Då får det bli imorgon.

mikeiko
0

Ååååh så söta bilder!

*ser fram emot videon*

[veralera]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu ska vi se om det fungerar att lägga in videon…

(Ignorera min läspande röst)

VOILA. Råttmamman bär musbebis.

http://www.youtube.com/watch?v=SWl0xhohr_A

(min pojkväns jootub användare)

Jinaum
1

vad roligt de där såg ut!

mikeiko
0

Ahahahaha soooo keeeewt! *dör*

Men så mörkt det var? Finns det ingen lampa på kameran, eller om det går att rikta en spotlight in i buren?

Alltså…när lilla musen bara krånglar in sig mellan gallren, och mamman bara GRAB, RUN. *tittar igen och igen*

[veralera]
1

Haha alltså det är ljust i rummet det är min kamera som är skitdålig >.<

Och har en aning brist på lampor här hemma, alla har gått sönder! Ska köpa nya när jag får pengar över… (vilket lär bli typ nästa år…)

Ska försöka fånga det bättre på bild imorgon;D Har bara inte haft så mycket ork så orkade inte sitta och filma så mycket haha:(

dogpoo
1

bevakar tråden för mus/wannbe råttbebis… haha, skämt åsido.

[MissDiss]
0

Nej men gud så gulligt! :)

Jag beundrar verkligen råttmamman! :D

[veralera]
0

Ja hon e rätt häftig och snäll hon. Men är inte så förtjust i henne hon bara biter min i fingrarna hela tiden:( Men som sagt hon har fått vara med om mycket så, can't blame her…

Tänkte att hon är ju min mest "agressiva" (aggressiva är verkligen inte rätt ord egentligen, hon är ju snäll och lugn) råtta så tänkte släpper jag ner musen där så dödar hon den, så slipper jag…

Vilken chock jag fick några dagar senare när jag märkte att den levde:O

[MissDiss]
0

Haha, ja jag förstår din chock där! :P

[veralera]
0

Ja! Inte nog med att hon hade adopterat den, Emilio sa att det var en råttunge ju, så visade det sig vara en MUS! Haha skojsigt.

Hur tycker ni att jag ska göra sedan? Ska jag låta musen vara kvar med 1-2 råttkompis/ar? Ska den få vara kvar med mamman? Ska den få flytta helt enkelt?

Är rädd att det blir "missförstånd" om jag sätter ihop den med en annan mus, den har väl lärt sig "råttspråk"… (eller vem vet, de kanske e hela kullen råttor som lärt sig musspråk ^^) och vill helst inte den ska vara ensam!

Hur ska jag göra?

Om jag ska ha den med andra råttor, ska jag göra som jag skrev innan? Ha en liten del i buren där det finns en öppning som är så liten att bara musen kan vara där, så den kan söka "skydd" där? Ifall det skulle bli bråk?

Sammy-M
0

Har råttor och möss så anorlunda språk då? Katter och hundar förstår ju varandra fastän de inte växt upp med liknande djur. Eller "pip"språket är säkert väldigt allorlunda men kroppspråket, som jag anser är det viktigaste, är väl rätt lika. Kropparna och funktionerna med kropparna är ju rätt lika, fälla öronen bakåt, visa gnagartänder, Lyfta långa ormsvansar. Tog bara nåt jag sett mina göra lite då och då men vet inte vad det betyder.

Bim
0

#68 Råttor och möss är två helt olika arter. De förstår nog inte varandra. Vanligtvis så äter ju råttorna upp mössen

[veralera]
0

#69 Jag får intrycket av att min mus och råttungarna förstår varandra iaf:)

Musen busar med råttorna precis som han/hon vore en av dem! Rullar runt i små kullerbyttor mm. Riktigt gulligt.

Men annars så tror jag inte att möss och råttor pratar samma "språk", det är därför jag är rädd för att musen inte ska fungera tillsammans med andra möss…

Bim
0

#70 det är nog annorlunda om de har växt upp tillsammans. Men om jag skulle slänga in en vuxen mus trill ett gäng vuxna råttor så skulle det nog bli helt annorlunda. Det här är ett väldigt unikt fall!

[veralera]
0

Ja det är det jag menar. En vuxen mus och en vuxen råtta lär aldrig förstå "ett ord" av varandra. Därför vet jag inte om musen förstår andra möss…

Bim
0

#72 Svår fråga det där, men jag vet att grodan kommer titta in här snart och då kanske hon kommer med en av sina kloka svar! Hon är ju expert på både mös och råttor :)

[veralera]
0

Grodan skrev ett gästboks inlägg till mig precis.

Hon skrev en sak jag inte tänkt på innan, ska kopiera in vänta.

[veralera]
0

Citerar grodan…

"Dessutom har musen nu bakterieflora som en råtta och sätta ihop den med annan mus kan ev leda till sjukdom antingen hos musen som bott med råttor eller för den nya musen."

Har inte alls tänkt på detta innan… Men hon borde ju ha rätt!

Grodan
0

Du bör kanske iaktta musen hur den verkar må. Går den ur buren för att den inte vill vara med sina "syskon" kanske den bör få bo själv eller med annan mus.

Verkar musen få ut något av att leva  med sina syskon bör den nog få göra det.

Det finns några faror.

• Modern kan döda musen så småningom - för att det är en annan art och för att hon visat förut att hon kan döda andra gnagararter.
  • Musen kan endast leva med de råttor den växt upp med, så en flock med okända råttor fungerar ej.
  • Ur smittosynpunkt kan det vara dumt att låta musen få träffa andra möss, då den har bakterieflora "råtta"…
  • Om musen är en hane kan den ev bli revirhävdande mot sina råttsyskon när den blir äldre, men då är det ju bara att sära dem (om man hinner märka ett annorlunda beteende innan det är för sent).

Jag kan vara helt elak och säga att jag tycker saken är så intressant ur forskningssynvinkel att jag tycker att musen ska få bo ihop med några syskon. Men givetvis behöver man ta hänsyn till vad musen vill själv. Som jag skrev, iaktta syskonen och fundera ut om det verkligen fungerar i längden…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[veralera]
0

Musen sover, äter, gosar och busar med sina kullsyskon. Som jag skrev ovan så kommer hon igenom gallret (har fortfarande inte hunnit åtgärda) men hon har aldrig ens försökt gå iväg. Hon har gått fram emot galleret någon gång men då har mamman kommit och bärt tillbaka henne/honom.

Iaktar dem flera timmar om dagen…

Grodan
0

är du nu säker på kön?

[veralera]
0

Nej inte ett dugg.

Ska kolla lite mer ikv:)

Sammy-M
0

#69 Men en katt och hund är artsfränder? Om du tittar i stora drag så har en människas och en hamster liknande kroppspråk så att vi förstår varandra til lviss mån även om vi är extremt olika. Det är väldigt få drag vi gör lika men de finns. En katt och hund har nästan exakt samma kroppspråk med små ändringar, bara o läsa på etologi. "Pipspråket" hos råttor och möss är som du skulle träffa nån från arabien. Om du inte kan arabiska kan du inte prata med denna men troligtvis kan musen prata med råttungarna eftersom den växt upp med dem. Sen kanske musen låter som en förståndshandikappad person för råttorna eftersom den kanske itne kan få till exakt samma tonläge m.m.

Musen har inte lärt sig något annat "pipspråk" än råttornas eftersom ingen annan lärt den prata på annat sätt. Vi som är födda i Sverige kan oftast bara svenska tills vi blir äldre och då kan vi lära oss andra språk. Samma sak med att de äter upp varandra nartuligt, i det vilda osv men det här artikeln är ju ett levande bevis på att det inte måste vara så så tror den talar för sig själv.

Grodan
1

#80 Fattar inte riktigt ditt "pipspråk"… Möss och råttor kommunicerar ju med hjälp av kroppsspråk och hormoner/lukter (urin, doftkörtlar mm). De är "programmerade" att förstå ett språk, oavsett med vad de växer upp med för art. De kan inte lära sig ett annat språk, som vi människor kan.

Det finns väldigt få djur som kan lära sig andra djurarters språk. Vi människor kan dressera dem, men det innebär inte att de förstår oss. De är inte människor.

Programmerat är det naturliga beteendet - något vi faktiskt inte kan avla bort hur gärna vi än vill. Vi kan inte göra möss och råttor till andra arter än de är. Vi kan bara fånga upp vad som finns naturligt i deras genbank.

Ta exemplet med pälslösa möss och råttor. Vet de om att de är pälslösa? Beteer de sig på ett "pälslöst" sätt? Nej, är mitt svar. De har exakt samma beteende som artfränder med päls. De sitter länge och putsar sin päls, trots att de inte har någon. Det bevisar att de bara är programmerade och inte kan tänka "oj, jag har ingen päls, jag behöver inte putsa den päls jag inte har…"

Och vart skulle jag komma med detta? Jo, du kan inte programmera en mus att förstå råttor om den inte är programmerad till det. Möss och råttor är lika i kroppsspråk, men förmodligen missuppfattar de lukterna i o m att de har helt olika lukter och därmed borde en hel del i kommunikationen missförstås.

Däremot har de lärt sig acceptera situationen som normal att det finns en mus i flocken. Musen har helt accepterat att dia råtthonan, så det finns helt klart en länk mellan arterna som gör det möjligt för dem att acceptera varandra. Än så länge, under dessa omständigheter.

Som jag också nämnt tidigare är mus och råtthonor väl kända för att acceptera andra djurartsungar och ta hand om dem som sina egna. Dock känner jag inte till att detta accepterande är annat än så länge de behöver vård och mjölk.

Anvariel
0

#81 Håller inte riktigt med dig. Människor är ju faktiskt också djur. Jag vet inte vad råttor kan och inte kan lära sig men hundar kan aboslut förstå vad man pratar om - och nu pratar vi inte om kommandon. De lär sig även att lyssna på tonläge för att se vad man menar och på vilket humör man är. De kan knappast lära sig hela meningar så som t.ex. chimpanser men de är ändå inte enbart "förprogrammerade" enligt min mening. Dessutom verkar hundar (och säkerligen de flesta domesticerade djur skulle jag tro) kunna läsa av människors kroppspråk väldigt bra. Bättre än vad vi kan läsa av oss själva ibland. Men visst, det är fullt möjligt att möss och råttor inte kan kommunicera rakt av, det har jag ingen aning om. Ville bara motsätta mig lite mot människor/djur uppdelningen där. :)

hus-musen
0

#80 Jag fattar inte mycket av ditt inlägg… Människor och hamstrar har samma kroppspråk? Hundar och katter är artfränder? Senast jag tittade efter så är inte katter och hundar särskilt nära släkt och kroppspråken skiljer sig markant från varandra. Jag och en från afrika är närmare släkt och vi har inte samma kroppspråk till 100 % men vi kan haltande troligtvis göra oss någorlunda förstådda.

Människobarn är experter på kroppsspråk, spelar ingen roll om du tittar på en kinesiskt bäbis eller en svensk så kommer du veta när den är hungrig eller behöver byta blöja. Och barnet kommer att veta om du är en trygg person med hjälp av ditt kroppsspråk.

Att kunna tala olika språk är egentligen oväsentligt, kroppsspråket är i slutändan ändå avgörande för hur folk kommer att uppfatta dig.

#81 Jodå visst kan djur och människor förstå varandra, precis som djur av olika arter kan förstå varandra och acceptera deras olika beteenden och kroppspråk. Annars skulle det vara totalt omöjligt att tex ha katter och hundar i samma hus, eller råttor med katter och hundar som ej har vuxit upp tillsammans.

Visst sker det missförstånd och visst har de olika sätt att kommunicera på men djur är i de flesta fall inga idioter. Idioter kan nämligen inte anpassa sig till sin omgivning.

Djur som är uppväxta med en annan art har ett annorulunda kroppspråk, en efterapning som inte alltid är så lyckat men accepteras av arten i just den flocken. Så musen kan mycket väl förstå råttorna, och det finns risk för att musen inte kommer att kunna göra sig förstådd med sitt språk med en annan mus då den nya musen "pratar" riktigt musspråk. Men samtidigt om det är lugna och trygga individer så kan de acceptera varandra. Eller döda varandra om det vill sig illa.

Qui dormit, non peccat

[veralera]
2

Hej allihopa!

En liten update! Min dator har TOTALKAPITULERAT så är hos mor&far och skriver snabbt ner lite.

Musen lyckas ta sig ut ur varenda bur jag försökt sätta in den i, så den tar lite rundor i huset då och då…

Första gången den hade rymt var jag livrädd, trodde mamman hade ätit upp den, men så ser jag en liteliteliten vit prick sitta och äta inne i en chinchillabur! Så då åkte han snabbt hem igen… Men inte för länge. Han lyckades ta sig ut hur jag än försökte lösa problemet med gallret. Tillslut gav jag upp och satte en liten stege bara, så han spring ut och in när han ville…

Sen var det dags att sortera upp kullarna efter honor och hanar, och då kom problemet - vart gör jag av musen? För jag trodde inte att musen skulle kunna träffa råttorna från den andra kullen (vilket visade sig vara fel! Läs längre ner…) och hade bara de två burarna lediga!!

Men efter lite omorganistation hittade jag slutligen en liten plastbox musen kunde bo i, men det var hjärtskärande att se honom själv! Han fick bo själv i 1,5 dygn och han var grovt deprimerad hela tiden kan jag säga… Åt inte ens, bara sprang panikartat runt och letade efter sina vänner, tills han tillslut lade sig ner och rörde sig inte mer.

Så var jag i djuraffären, och såg en svartvit lite virvelmus som jag blev såååå kär i att jag var tvungen att köpa den, och då tänkte jag att jag kunde testa att sätta ihop den med honom - och jag lovar er, de pratade INTE samma språk. Efter att ha sett dessa två individer bredvid varandra, sättet att kommunicera, agera mm på kan jag lova er EN sak - musen är ingen mus längre, det ÄR en råtta. I miniformat.

Så den kunde knappast bo med den andra musen, för han skrämde slag på honom. (Mowgli skrämde slag på den andra musen alltså) Fast de bråkade inte, inte alls. Men totalt kommunikations stopp…

Då kom jag till det faktum - att jag skulle behöva sätta ihop honom med någon råtta från den andra kullen. Jag vet att folk sagt till mig här på iFokus att Mowgli inte skulle få träffa andra råttor - och att de skulle skada honom, så jag var vekligen panikslagen. Och eftersom han nu fått träffa en annan mus, så tänkte jag att hans gamla "kullsyskon" kanske skulle anfalla honom eftersom han luktade "mus". Men försökte ändå. Höll både den andra råttan och honom hårt i svansen, så att jag kunde separera dem vid nödfall. Men vet ni vad! Råttorna brydde sig inte ens. De bara nosade på honom, precis som de gjort på de andra råttungarna! Ingen skillnad märkte dem! Inte det minsta!

Efter att ha sett dem ligga och gosa i en hög allesammans, och sett hur nöjd musen nu var (syntes verkligen hur mycket han saknat dem! De började gosa direkt…) så skiter jag verkligen i vilka åsikter folk har! JAG vet att musen mår bäst av att bo med sina råttkompisar. Visst, börjar de bråka så har han ingen chans. OM de börjar bråka. Men att ha honom ensam bara för att de KAN bråka, då får man ju ha alla råttor ensamma! För ALLA råttor kan börja bråka med varandra! Och en råtta har inga problem att skada en annan råtta! Och ni tjatar alla om att det är "djurplågeri att ha råttor ensamma".

Så nu bor han just nu med 4 råtthonor, eller nja. Just nu är han lös i min lägenhet TROTS att jag trodde jag gjort buren säker… Men jag såg han i morse! Då var han glad och sprang runt:) Han har byggt ett bo INUTI min soffa…

Är lite rädd att trampa på honom, men går försöktigt och dessutom är han så snabb, och går alltid bara längst in till väggen. Precis som han förstår att, "går jag i mitten blir jag trampad på".

Oj vad långt det blev. Nu måste jag gå! Är supersjuk med feber och världens hosta…

mikeiko
1

Jag vill bara berömma dig för att du verkligen försökt - du satte honom i annan bur, provade med muskompis etc.

Och ja, det är klart att DU är den som märker tydligast hur han mår, den lille är ju säkert helt inställd på att han är en del av råttkullen, det var ju så han växte upp…

[veralera]
0

Tack! Ja jag vill ju att han ska må bra!

Och hela problemet är ju att musen riskerar att bli ihjälbiten. Men det gör ju som sagt egentligen alla råttor som bor med andra råttor, och jag ser hellre att musen har ett lyckligt liv tills han en vacker dag blir ihjälbiten snabbt (det kommer ju gå på några sekunder sen är han död, med tanke på de tänderna råttor har och hans storlek) än att han ska leva ett liv olyckligt…

Ricko
0

Amen gud så underbart söt! Ska försöka följa denna dagbok om lill* Mowgli :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Grodan
1

#84 fast om det nu är en hanmus så funkar de i a f inte som råttor, de accepterar inte främmande hanar…

[veralera]
0

Det är en hanmus!

Han accepterade KNAPPSt min andra hanmus,

men bara nosade och brydde sig inte mer när han fick träffa råtthanar, som kom från den andra kullen!

Kan uppdatera er om att Mowgli bor med de två råttorna jag tänkt spara, Andy & Roy. Både två kommer från den andra kullen med råttor - men de fungerar utmärkt tillsammans!

De leker, busar, springer runt - som riktiga syskon. Och när de väl tröttat ut varandra, så lägger de sig tillsammans i ett hörn och sover. Och innan idag satt Mowgli och putsade på Andys päls!

Som sagt har jag ingen dator hemma - därför inga bilder… Men snart!

Grodan
0

Synd, vill jättegärna se bilder på typ myshög o lek, sen kan du även skämma bort oss med en FILM när råtta o mus leker… eller putsas… *drömmer*

[veralera]
0

Jag ska skämma bort er;) Men kära tralala-ohlala-stringbikini-Günter har min kamera så kan tyvärr inte fota :(

Surt. Eftersom mina chillabebisar precis fötts också…

myismyname
1

Åh, vilken söt historia :D Lämnar ett litet spår så jag hittar tillbaka :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

[veralera]
0

Nu är jag sur.

När jag äntligen hittat ett kamera, så tänker jag "Yey, fota alla djuren".

De bor just nu i en typ "samla"låda, TILLFÄLLIGT kan jag säga, därför att musen lyckas ta sig ut ur alla gallerburar, även de jag byggt själv.

Så sitter min ena råtthane (Roy) och lutar sig bakåt mot kanten, typ som om han lutar sig mot en stol, och så sitter lille musen OVANPÅ honom, typ som i hans knä, och typ "kramar" honom. Men givetvis så när jag springer för att hämta kameran så fungerar den inte. Och när den väl fungerar så har de upptäckt mig och instället nyfiket ställts sig och kikar på mig.

Lite senare så tittar jag förbi, då rullar allihopa tre runt som små hundvalpar och busar. Givetvis vill inte kameran fungera då heller.

Observera att råtthanarna inte ens kommer från samma kull som musen blev adopterad i! Så musen ÄR verkligen en liten råtta nuförtiden!

Anvariel
0

#93 Ja så är det alltid - med kameran alltså. :) Alltid alltid. Mina tösar är ju sjukt nyfikna att om jag ställer mig upp från soffan och går därifrån ett tag så står de på bakbenen vid kanten och kikar ända tills jag kommer tillbaka. Och då ska de upp i famnen så snabbt som möjligt för att säga hej. Myspysar.

Men ååååh, vad gulligt det är med den lilla musen!!! Ja, han låter som att han blivit en riktig råtta nu! =) Men är det inte ofta så att om de blivit uppväxta med en art så har de svårt att byta till "rätt" art sen? Vet inte, har för mig det. Bevisar hela "nurture vs. nature" tycker jag. :)

KadjaNina
0

Har du lyckats fota eller filma? :)

C0IN
0

* lämnar ett spår Oskyldig *

[veralera]
0

Åh herregud vad jag är sur!

Jag möblerade om alla chillaburar igår efter att ha byggt en ny, så ser jag in i mus/råttaburen, och ser Mowgli sitta och slicka på råttan Roy, och så börjar jag leta som en galning efter mobilen att filma med (eftersom kameran är hos min kompis pappa), när jag inte hittar den går jag tillbaka,

gissa om inte Mowgli och Andy nu plötslig rullar runt och brottas som små galningar? ÄNNU sötare! Och tror ni jag hittar mobilen? Nej.

När jag väl hittar den och springer bort till buren - SÅ HAR DE SLUTAT:(

Kottikott
0

Hoppas du lyckas tajma med kameran =) Jag vill seee :D:D

[veralera]
0

Åh jag hade världens mardröm häromnatten.

Jag drömde att jag flyttat in musen till den andra gruppen med 11 hanungar (av någon konstig anledning…), och sen när jag kom för att mata råttorna låg musen död i deras vattenskål (de har inte ens en vattenskål men haha, i drömmen hade de…) och allt vatten hade blivi rött av blodet.

Riktigt ruggigt:( Snacka om att jag blev glad när jag vaknade och upptäckte att det var en dröm.

[MissDiss]
1

Nej usch vad läskigt! :(

Tur att det bara var en dröm! :)

Yuuuhanna
0

Hur har det gått nu? Nya bilder? :)

nello4ever
0

Gud va gulligt<33
Jag vill se bilder :)

[veralera]
0

JAG HAR TVÅ FILMER JAG SKA LÄGGA IN HÄR!

En när musen sitter på Roys huvud och putsar honom! Skit sött! Riktigt bedårande, alla som sett den säger "naaaaw"!.

Tyvärr så har bara en chinchilla bitit sönder min mobilladdare (det är där filmerna finns…) så jag har just nu ingen möjlighet att ta in dem i datorn:(

Har lite bilder också!

nello4ever
0

Bra vill ha bildeer:D<3

Lole
0

Guuuud, vad sött!!!! :)

Hur gamla är dem nu?

BILDER!!? ;)

Ricko
0

Synd, men lägg in så fort du kan :)

Förresten, ang bilderna på när Bambi var liten. Vad det ett minnsekort till datorn eller mobilen? :)

[veralera]
1

Min dator kan tyvärr inte "acceptera" min kamera, och min mobilladdare är som sagt uppäten:(

U'll have to wait!

Men den som vntar på nåt gott väntar aldrig ("alltid") för länge=D

Musen sov btw på Andys huvud igår:) Rätt sött. Ville inte fota, ville inte väcka honom.

En annan rolig sak är att det är precis som att Mowgli "pratar" med den ena råttan och bestämmer hur de ska inreda buren.
I bottnen av buren har jag sedan ett tag tillbaka använt tidningspapper med en fleece över, Mowgli kryper in under filten och hämtar tidningspapper för att dekorera. Har gjort det hela tiden.

Så samlar han alla små bitar i ena hörnet, och när han tröttnat på att sova där flyttar han dem till andra.

Nu senaste tiden har han mitt i flyttandet, stannat upp "viftat"med nosen mot Roy, Roy kollar p Mowgli som om han lyssnar, och seddan börjar han också bära pappersbitarna till den andra hörnan.

Häftigt va?? Och ni som sa att de inte pratade samma språk;)

spikeodumbo
0

gud vad gulligtSkrattande

[MissDiss]
0

#107 Facinerande värre ^^'

cookie89
0

Fy vad spännande :)

Lole
0

Hoppas alla mobiler, laddare och datorer skärper till sig så vi kan se bilder på underverken! :D Guuuuud vad gulligt!!

cykelpump
0

Nej va underbart det låter :D

Lole
0

Putt!!

Vi vill ha mer bilder! :D Och hur har det gått?

[veralera]
1

HITTADE PRECIS NÅGRA BILDER SOM ÄR TAGNA FÖR ETT BRA TAG SEDAN, SÅ OBS!!! INTE NYA!

OCH DE BOR I EN PÅ TOK FÖR LITEN BUR PÅ BILDEN, DET ÄR JAG MEDVETEN OM, men det var den enda jag hade hemma som musen inte kom igenom (han är en riktig utbrytarkung när det gäller att ta sig genom galler…) OBS! DE HAR FLYTTAT NU.

(BARA SÅ DET INTE BLIR NÅGRA MISSFÖRSTÅND)

[veralera]
1

JÄTTEDÅLIG BILDKVALITE, MEN TÄNKTE BARA ATT ANDY & ROY KUNDE PRESENTERA SIG LITE:)

En blue hooded "missmarked" (är det så det heter?) och en blue bareback:)

Döpta efter Andy Warhol och Roy Lichtenstein:)

[veralera]
1

Här är inte musen med, men tänkte bara visa en rolig bild på min son och ROY xD

[veralera]
0

SOM SAGT, jag har fler bilder som kommer, men både min dator, kamera och mobil har strulat!

Alternativt så ska en tjej komma och hjälpa till att fota mina chinchillor nu denna månaden nån gång, hon kan nog slänga in några bilder på musen med:)

Lole
0

Verkligen urgulligt!!

#115 Ska du behålla Andy, Roy och musen? Och hur gamla är dem nu? :)

antidote
1

Kollar varje dag om det har kommigt några nya bilder =) Är så otroligt sött

[veralera]
0

#118 Födda runt den 15e oktober minns inte det exakta datumet:) Den lilla högen stannar hos mig ja:):)

#119 åh nu fick jag u dåligt samvete att jag inte lägger in fler bilder:$

Ska VERKLIGEN försöka fixa imorgon…

Terato
0

Vad spännande med musen!

Ja, eftersom det är en hane tyckte jag också att det här var den bästa lösningen. Mushanar bor ju annars ensamma så det här är ju en rätt bra lösning. Så länge dina råttor fortsätter att vara snälla mot honom såklart, men det borde de ju om de är uppfödda med honom. Men att introducera en ny hane till flocken skulle jag som sagt inte göra.

Förresten ser inte dina råttor ut som blue, tycker jag. Snarare som dark pearl, det är en form av mink untypical. Men visst kan det vara bilderna som luras också, men det är vad jag tycker mig se!

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Jag tycker den ena ser ut som en blue och den andra som en blue agouti.. =)

Terato
0

Haha, shit vad skärmar kan säga olika saker!

Ja, # 116 ser faktiskt ut som blue agouti nu när du säger det och mina ögon vant sig vid tanken.

teratos.r8or.se

Absinthe
0

Ja, jag tror en dataskärm kan lura en rätt mycket. ^^,

MoaL
1

Lämnar ett litet avtryck, eftersom det här var fantastiskt intressant. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[veralera]
0

#121 Har personligen av en uppfödare fått höra att de är "blå" inte mer, hon sa nåt om "lite cinnamon" om den ena men hon kollade inte så noga på dem haha:P

Sen är bilderna inte den bästa ^^

Har ju inge planer på att avla eller ställa ut dem så bryr mig inte^^ Tycker att färgerna är fina bara ^^

Men ändå kul att veta:) Är hos kära svärmodern just nu, lägger in bilder när jag är hos mamma i helgen så kan vi alla diskuttera vad vi tycker:)

RatLover98
0

Jätte imponerandeSkrattandejag satt och läste från början…jag hoppade över vissaOskyldigmen jag ska följa dagboken.Riktigt Gulliga

Ricko
0

Åhh alltså det(och dom) är ju bara för gulligt(gulliga)!

Du Vera förresten, detta är den äldre kulle va? Alltså jag tänkte det är inte Bambi's kull, eller?

[veralera]
0

Nej detta är inte Bambis kull:) Men din Bambi har troligen samma pappa!

Om man jämför temperamentet med papporna och kullarna så tror jag bestämt att "Randen" är pappa till Andy&Roys kull, samt Bambis kull. Sedan är det ovisst, de tre andra kullarna. Har inte varit så mycket med den tredje hanen (han bor inte hos mig utan omplacerade han direkt), men han verkar också vara lagd åt det blygare hållet, liksom Pipen. Min andra hane här hemma.

RaGooN
0

Ska bli intressant att få veta mer :D

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Dramatik
0

Lämnar ett litet avtryck här bara så jag kan följa=)

Engagera
0

Underbar historia! *vill se filmer* ^.^

[oboybabe]
0

Även jag lämnar ett avtryck så man hänger med i den fascinerande historien!

[veralera]
0

Hihi ÄNTLIGEN ÄR MIN KAMERA FUNNEN! Tyvärr så är den inte här o.o (Sitter hos svärmor) men IKVÄLL ska jag lägga in en dödligt söt bild.

!!

(Ursäkta att alla bilder dröjt MEN den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!!)

Grodan och Camille var hos mig igår och fick träffa dem:)

Lite uppdateringar är att de fått en ny bu, igenr^^ Så nu bor de två råttor och en mus på 85x60 i botten och 50 högt, lite låg bur egentligen men är inte sugen på klagomål just nu eftersom de trivs bra i den och har gott om plats ändå^^

Har fått massa leksaker, hängmattor och en myshörna:)

nello4ever
0

Jaaaaaaaaaaa nya bildeer:D:D:D
Skynda hem nu:)

[Nallegardenskaniner]
0

*Lämnar ett avtryck (a)*

Grodan
0

Så jäkla rart att se musen putsa sin "bror" råtta i nacken… hihi

[veralera]
0

2 minuter efter att ni gått så hände det SÖTASTE… som någonsin hänt… Lägger in en bild sen… Avslöjar inte redan nu vad det var^^

De fick en ny bur igårkväll också:):)

nello4ever
0

Jag vill ha bilderSkrikandes  Gaaah blir galen:P

Lole
0

AAAAHG nyfiken som tusan nu asså! BILDER!! Innan jag dööör ;D

SimplyLuck
0

Toksött =) biiilder ^^

// Elin B.

RatLover98
0

Bilder nu!!!!!!

ances
0

*lämnar ett avtryck*

Otroligt söt historia - ska helt klart följa dagboken. Synd bara att du inte uppdaterat på ett tag, väntar spänt på bilderna ;D

[veralera]
0

Förlåt igen att bilderna inte kommit in. Telenor har av någon anledning stängt vårt internet och det sätts inte på hur många gånger jag än ringer och klagar.

När jag är hos någon annan så bara glömmer jag kameran.

Dammit vad jag är sämst.

Aja musen och killarna mår bra, bara så ni vet:)

nello4ever
0

men åååååååååååh Skrikandes  nu ska lilla veralera vara så snäll att fixa fram bilder annars kommer något mindre trevligt hända lilla veralera Oskyldig haha ne skojja:p

gickan87
0

Väntar spännt på fler bilder. En underbar historia!

MVH Erika :)

[veralera]
0

Inte världens bästa bilder men bättre än inget iaf…

[veralera]
0

[veralera]
0

[veralera]
0

Lite färghjälp önskas också!!

[veralera]
0

Lite mus på bus-humör.

[veralera]
0

Råttis & musibus.

[veralera]
0

Nu var det slut på dålig bilder men jag ska försöka ladda upp videorna jag har i mobilen… men jag är lat, så det blir nog inte idag HAHA. Måste hem å städa burar ;D hard work no sleep.

Magda
0

men det är ju så sött! och en snygging till råtta med Kyss

Dramatik
0

Gud vad sött!=D

Råttan är väl en Dark Pearl? Ser ut som det på bilderna iaf=)

RatLover98
0

Åhh…DOM ÄR UR GULLIGA

[veralera]
0

Denna bilden vet jag inte om ni förstår, men det var ursött!!!

Någon av råttorna (minns ej vem men ni kanske ser på bilden. Andy är bareback och Roy är hooded missmarked eller nåt) låg nära gallret, så lade sig musen UPPE på råttan, med fötterna utanför gallret och ryggen lutat mot råttan, typ på sidan.

Skit sött! Men svårt att fota…

(Är från deras förra bur. Och JA de sitter på en galler hylla och JA jag vet att det är dåligt SÅ behöver ni inte klaga på det!?=D)

gickan87
0

Jag tror jag dör gud så sött! Kyss

MVH Erika :)

RatLover98
0

nåå gud vad sööt

nello4ever
0

ÅåhSkrattande nu behöver det inte hända nåt mindre trevligt hända veralera Tungan ute jättefina bilder:)

Dramatik
0

Näe…jag har ångrat mig om råttan, ser inte ut som en dark pearl längre. Cinnamon pearl kanske? Jag bara gissar hej vilt, så ta mig inte på allvarTungan ute

Gurkmoln
0

#30, #157 herregud vad gulligt! Hur sött som helst! Kyss
Veckorna efter att jag fått hem min kanin var min ena gerbil och hon väldigt nära vänner. När gerbilen var lös klättrade hon in i kaninburen och satt på kaninens rygg och putsade hennes öron. Bland det gulligaste och mest udda jag varit med om i djurväg. Tyvärr skedde en olycka efter några veckor som gjorde att de blev ovänner, och jag fick sitta vakt utanför kaninburen när gerbilerna var fria i rummet :/
Hoppas Mowgli och råttorna inte råkar ut för missförstånd! (Fast de verkar ju kunna kommunicera på mycket högre nivå än mina små änglar kunde) :)

[veralera]
0

#161 Har också fått höra att han hade lite cinnamon i sig, men ja, vad som menas med "att ha lite cinnamon i sig" vet jag inte riktigt xD

Jag har fått väldigt många färgförslag från olika personer så ja, Jag är mer förvirrad nu är jag var innan. Så jag bara kallar dem för blå! Haha:) Funderar på att dra med dem nästa gång jag åker till en utställning så kanske någon kan bedömma…

Mische
0

*avtryck*

pebb
0

Jag tycker hela den här historien är helt underbar!! Dom är så söta tillsammans!!

RatLover98
0

Dom är såå söta Kyss

[RussinsMusli]
0

Åh så söta!

[pienkvlieendekoei]
0

vad gulligt

Luka
0

Åh vilken underbar historia!

Hur har det gått sen?

BandiitQueen
0

*tass avtryck*

^_^ / Martiina

emmej
1

Har suttit och läs igenom hela tråden och är helt galet nyfiken på hur det går!?

Dom är så underbart söta tillsammans! Denna mirakulösa historia är något av det sötaste jag någonsin har stött på!Kyss

Väntar nu spänt på nya uppdateringar! Skrattande

Banankaka320
0

Hänt nåt nu? :D

nello4ever
0

Hur går det?? :D

Miss Lalona
0

Väldigt intressant! tack för att du delar med dig av din historia.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Rorvers
0

lägger ett tassavtryck !:D

Denna kommentar har tagits bort.
MoaL
0

Hur har det gått med musen och hans råttkompisar? :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Fisfia
0

tasselitass

[aammE]
0

Är också nyyfiken!

Lamina
0

Tråden är väldigt gammal och TS verkar ha slutat följa den för länge sen. Tror inte det är någon ide att fortsätta fråga hur det har gått…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

DwarfNome
2

*avtryck i hoppet om att TS kommer tillbaka*

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

zandrina
1

*avtryck* vill veta vad som händer! =)

Novis10
1

*Tassavtryck* Jätte intressant. Hur mår de små nu?

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.