Fet råtta, smal råtta?
Hejsan, jag och min flickvän har två hanar, Diger och Döden som är cirka ett år gamla. Jag har bifogat en bild. Det jag vill ha hjälp med syns dock inte på bilden. Det är så att Diger har blivit rätt tjock och Döden har blivit väldigt smal. Han bajsar fortfarande normalt och han rör på sig. Han verkar dock kräsen med mat, vi har försökt ge honom snabba kolhydrater som pasta, och nyttiga fetter. Men han slutar äta väldigt fort, sen vet vi dock inte hur mycket han äter när vi inte ser. Så vad jag vill veta är väl kan råttor vara som vissa människor och inte gå upp i vikt? Kan Diger ha skapat något sorts revir så att Döden inte vågar äta? Och kan det bli bättre om jag tar ut Diger ur buren en stund så att Döden kan äta?
Tack på förhand.

Hur smal är väldigt smal? Har han en bra muskulatur eller är han skinn och ben? Vad väger dem?
Alla råttor har olika kroppsform, en del har lätt att lägga på sig och andra inte. Om en av dem vaktar maten så den andre inte får äta så kan det vara en orsak. Sjukdom kan vara en annan orsak till att den smalare inte äter.Svårt att säga utan att veta mer om dina råttor.
Qui dormit, non peccat
Tillräckligt smal för att känna revbenen väldigt bra, jag skulle säga att han har bra muskulatur. När vi var hos veterinären med honom av en annan anledning så gissade han på att han vägde 500 gram. Den andra väger kanske 750 eller mer. Vi har aldrig märkt av att han vaktar maten, det var bara en teori. Och som jag skrev så vet vi inte hur mycket han äter när vi inte ser.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
*tass* då jag har samma problem med mina två (småbyggda) honor (295g vs. 480g…)
Hmm… Jag vet att honor kan väga mindre och vara mindre men jag tycker att 295g låter lite väl lite. Fast jag har aldrig haft honor så någon mer erfaren får väl säga vad den tycker.

#4 Beror helt på hur råttan är byggd. En rätt liten hona kan mycket väl ligga på runt 300 gram. Nånstans mellan 300-500 gram brukar en hona ligga på medans en hane ligger på 600-1000 gram. Men en 600 grams hane är mycket liten i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
Hmm okej.. Ja han är inte så liten i storleken utan snarare bredden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 jo, hon är tunn. Just därför jag kallar det ett problem…

Om den ena är så pass mager att revbenen känns så skulle jag också varit väldigt orolig. Men eftersom du säger att ni har besökt veterinären så är det ju svårt att veta om det kan bero på sjukdom.
Men som #7 skrev, titta på "Dödens" tänder. Det kan vara så att de är för långa och att han då får svårt att äta.
Lycka till med kusarna!
Mvh Vinetta
Tack så mycket för alla svar! Och förlåt för att jag inte svarat! Ja jag kan börja med att säga att vi gick till veterinären, och det var inga problem med hans tänder. Men på senare tid så hade han dragit in pungkulorna i kroppen, och vi vet vad det betyder. Det visade sig att han hade lunginflammation, så han hade ingen lust att äta. Veterinären var skeptisk till om han skulle klara sig men det var positivt att han var aktiv. Och nu efter att ha fått medicin och barnmat i 14 dagar så är pungkulorna ute igen, han är pigg och andas inte lika tungt. Han är fortfarande smal, men det håller vi på att jobba bort ;)
Men som sagt tack för alla svar och nu fick ni veta hur det gick :)