Åh alla dessa problem! >.
Förlåt, ännu en gång skriver jag ett inlägg om hur konstiga mina råttor är >.< Men nu gäller det min flicka Pute som är snart två månader gammal. Har haft henne i 3 veckor.
Hon är inte LITE lustig. Hon biter på allt som har med metall/stål att göra. Var tvungen att ta ur hängmattan som hängde i metallklämmor föt hon gnagde så mycket att jag inte fick någon sömn och jag var orolig för hennes mun att hon skulle börja blöda. Hur sjutton ska jag få henne att sluta med det?
Sen är det så att hon nyser förskräckligt! Bara jag pussar henne på nosen eller tar på den så fnyser hon och torkar sig med sina tassar. Jag vet inte om hon kan nysa av sina morrhår som är krulliga (hon är en rex), kan va det. Jag vet inte, därflr skriver jag inlägg här för femtielfte gången.
Hon är också ganska mager, jämfört med hennes syster i samma ålder som redan har blivigt ganska rund och stark och muskulös medans Pute är lite halv smal.
Så jag undrar om hennes gnagande på metall kommer sluta, om hennes nysingar är så allvarliga att hon måste ha vaccin, och om hon någon gång kommer växa till sig.
Hjälp snarast!
Gnagningarna måste du lära henne att det är fel, problemet är dock att så fort du bryr dig om henne så tar hon det som nåt positivt .
gnag gnag gnag, YES där kom matte!
Jag gjorde en sak som funkade, det var att skapa plötsliga skrälla ljud, som bröt mönstret som min hona hade gjort. Då upphörde hon, till slut så slutade hon nästan helt.
Det om nysandet/magrandet kan ju vara att hon är sjuk, så bästa skulle vara att du tog henne till vetrinär. När råttor börjar magra så är det en varnings klocka, Min hanråtta som hade extrem lunginflammation magrade massor på kort tid pga detta, så kolla upp det så fort du kan.
Om du inte har provat, så kan du testa ge henne Roiboos te ( bara rött te utan tillsatser ). När du kokat det klart temperera det och tillsätt honung. Detta ska vara bra för förkylda råttor.
Oj det där med nysandet lät ju inte bra. Men hon har alltid vart smal, uppfödaren (Katoz) informerade det för mig väldigt fort. Det enda som oroar mig är pengar till vaccin och om dom kan ge det på vilket djursjukhus som helst. Jag minns när jag avlivade min förra råtta Chick så kostade det 1200 kronor (!??!) men fick reducerat till 800.. och det finns inte så många veterinärer i Stockholm (vad jag vet)
Hon äter precis som vanligt och så, är mycket gosig.. bara att hon är så smal..

#2 Det finns massor med veterinärer i sthlm, både bra och dåliga. Vart bor du?
Qui dormit, non peccat
Har du grenar eller nåt annat hon kan tugga på? :)
Jag funderade om man kanske kan trimma morrhåren lite? :o Fast det kanske förstör deras "syn" med håren, vad tror ni? (dock är ju rexade morrhår inte så jättebra "syn" som på vanliga råttor xD)
Låter som överpris, medicin och undersökning gick på 400kr, och sedan mer medicin för att det inte bet låg bara på typ 80 kr vill jag minnas… ( men lita inte på den siffran ). Avlivning 600kr.
#3 Vällingby, gröna linjen mot Hässelby Str
#3 Jag vågar inte klippa morrhåren eftersom dom är som känselsprötrar och dom kanske har känsel i dom. Annars skulle jag kunna det
dom har inte känsel i själva håren, däremot gör du dom ''blinda'' genom att klippa dom. ( dom blir inte helt blinda men dom använder morrhåren för att orientera sig i tunnlar osv där det är kolsvart )
#7 Fast om håren ändå är ivägen och kittlar henne i näsan hela tiden så tror jag faktiskt det är snällare att trimma lite
#8 ja, det tror jag med. Om det nu är det som är problemet. går ju alltid att prpva, det ska ju märkar på en gång om det är dom som är boven.
Växer morrhår ut igen? Och jag undrar VAD orsaken är till att hon nyser. Hon har bara på några dagar nyst jättemycket. Jag är rädd att hon ska dö :( Jag testade att ge henne te med honung men det var inte så populärt. Ska testa ge henne lite chocklad för det kan hjälpa har det agts och har själv märkt det
Ja det gör dom, det är hår.
Roiboos te ska man ge i ungefär en vecka för effekt, och man ska ha färskt vatten också så dom får välja.
Chocklad ska du helst inte ge, och bara mörk choklad om jag kommer ihåg rätt. Om du är så orolig tycker jag att du ska gå till vetrinären

#10 Enda gången choklad har någon som helst effekt är om det är mörk choklad, allt annat är bara att du känner dig piggare av sockret. Och nej, inte så bra för råttor alls, så undvik det hellre.
Morrhår växer ut igen, men jag rekommenderar inte att klippa dem.
Jag tycker att du ska gå till Ahlbergs veterinärpraktik, ett besök kostar mellan 300-400 kr beroende på vad man ska göra, och killen är duktig. Jag går aldrig någon annanstans, eftersom han är bra och man kan diskutera med honom.
Anledningarna till att hon nyser kan vara många, men hon är troligtvis förkyld. För att få bukt med det om det börjar bli allvarligt med rosselljud osv, så är medecinering det som behövs.
Qui dormit, non peccat
Hon har inte rosslat alls, hon har bara random fnys attacker som kan vara upp till 3-4 fnys per gång. Jag har just blandat iordning en egen fröblandning och gett dom lite hundmat. Var inte populärt hos Geisha haha…
Geisha kan också vara boven för Geisha nyser också ofta. Men hon är den friskaste råttan du kan tänkta dig, stark, snabb och matglad
#13 bara så du vet, varje gång en råtta kommer i kontakt med nya dofter så fnyser dom också.
#14. DET var lättande! Tack :) Nu vet jag varför dom fnyser till varje gång dom kravlar runt på golvet ^^