Stora råttor.
Har tänkt lite, tänkt bara.
Jag har börjat att jobba för Guldfågel och fick reda på att kycklingarna där är bara blir 1 mån innan dem, ja… Dem får ju sån special mat så att dem växer jäääätte fort. Så tänkte jag, tänk om man kunde ge råttor lite av denna maten så att man får extra stora råtta. Jag gillar ju stora råttor, så fantiserade jag lite hur de skulle vara om dem fick lite av den maten. Hur skulle råttorna sett ut då? Iof så får mina råttor lite av min protein drink för dem är helt galna i de. Men protein är bara bra.
Vad tror ni?? Eller är de som doping för råttor, denna maten? Vet något vad de är för något i den maten så att dem lyckas växa så himla fort? :S
Jag tror att det är mycket protein och fett i den maten. I en del (jag säger inte alla) djurfoder så är det animaliska biprodukter, även om djurarten är "veganer".
Jag skulle tro att dina råttor blir mer tjocka än storvuxna.
men, som sagt, jag är inte helt säker på vad jag säger.

Skulle inte använda sånt till råttorna, dessa gödningsmedel är inte alls bra, och är inte framtagna för att kycklingarna ska leva så länge som möjligt utan bli så stora som möjligt på kort tid. Benen, senor mm hinner inte växa med. Inre organ och eventuella skador på dessa tas inte i beräkning eftersom de ändå inte ska leva så länge.
Undviker guldfågel, deras kyckling är smaklös, dyr och jag gillar inte vad de utsätts för.
Hur stora råttor vill du ha egentligen? Våra tamråttor är redan mycket större än i det vilda.
Qui dormit, non peccat
Skaffa GP-råtta ;) En blandning mellan råtta och iller i beteende, lite värre tror jag tillochmed :D
Nä skulle absolut inte använda denna mat till mina råttor. Men när jag står där och ser dessa stora kycklingar som inte är gammla alls så funderar man lite hur de skulle vara.
Men jag vet att ben och allt sånt hinner inte med att växa med musklerna. Därför vissa kyckling klubbor är knäckta osv. De är hemskt jätte hemskt. Känns helt fel att jag som är sån djurvän jobbar där.
Har dock inte tänkt på om de är smaklöst jag kryddar alltid så mkt men jag ska tänka på de nästa gång. Vilken kyckling köper du annars.
Men iaf så att bjuda råttorna på mina proteindrinkar är mkt bättre. För protein ska var fettförbrännande och har massa läkande effekt osv.
Är tamråttorna större än vilda? för vi har massa råttor på en bussterminal här i Halmstad. Jag har inte sett dem men folk säger att dem är lika stora som katter. Jag skulle nog vilja ha en gnutta mer muskelös råtta kraftig men inte fet. lite större än vanligt.
Gp råtta har jag funderat på men har inte läst så mkt om dem. Sen är dem la svåra att få tag på väll?

Vill du läsa mer om hur dåligt de stackars kycklingarna faktiskt mår så bifogar jag lite länkar.
http://www.raddningstjansten.org/byebyeegg/texter.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Broiler
http://hem.passagen.se/smileyb12/djurensratt/lantbruket.htm
Den första länken är väl den mest informativa, men det finns massor att läsa på internet.
Qui dormit, non peccat
Alltså, alla djur som är stora. Ex hundraser som rottweiler, grand danois och såna har mycket problem med skelettet och dem är ändå framavlade att vara stora. Så jag tycker man varken ska trycka in djur massa gift eller avla sönder dem pga utseende.
Jag tycker folk överdriver med råttstorleken jämt. De ser en vild bebisråtta och går och säger att den var stor som en gädda. :P
De vilda blir väll max 30 cm om det är en stor hane utan svans? Rätta mig om jag har fel.
Här hittade jag på Gbg:s naturhistoriska museum:
"Brunråttan varierar en hel del i storlek, vanligen blir de 20-26 cm, men de största blir 30 cm långa utan svans. Då kan de väga ett drygt halvkilo. Svansen är kortare än kroppen, 15-23 cm"
#8 HAHA Gädda! 

#4 Vill du ha god kyckling så undvik de stora märkena till att börja med. Minns inte vad kycklingen jag brukar köpa heter, men det är en röd/rosa påse iaf. Har ingen i frysen just nu så jag kan inte kolla.
Eller gå till en som föder upp höns, kycklingen i sig är mer smakrik (smakar faktiskt kyckling och inte slemmigt saltvatten) den är mörare, och man kan äta den med gott samvete.
Tamråttorna är väldigt mycket större än de vilda överlag. I regel när man hör om "jätteråttor stora som katter" är råttorna kanske 400-500 grammare. Folk har en viss förmåga att överdriva rejält. Men jag har sett stora vilda oxå, men de är mer ett undantag än regel.
Gubbarna jag har hemma som ligger på 800-1000 gram är större, men har inte samma muskulatur som en vild råtta tyvärr. Men feta är de inte heller förutom en som var undantag
Han var bara tjock min lilla Snutten.
En gp-råtta kan inte jämföras med en vanlig råtta alls, de har inte samma psyke. Inget jag rekommenderar om du inte vet vad du gör och har läst på mycket om dem. De är känsliga djur, och mer vilda än tama nästan eftersom aveln inte har kommit så långt med dem ännu.
Qui dormit, non peccat
usch nej jag vill inte veta hur dåligt kycklingarna mår räcker att jag ser dem döda varje dag. Mår lite dåligt över de. Vet att dem mår sjukt dåligt och vi får in över 30.000 kycklingar per dag de är SJUKT sen som du sa vi sprutar ju i någon saltlösning i köttet för att de sak väga mer och lura kunden =/ men de viste jag om före jag började jobba där. Skulle vilja ha tillbaka min gamla jobb.
Gp råtta har jag funderat på länge, men eftersom dem är så svåra att få tag på och lite svårt att hitta info om så har jag låtit bli.
Men oj min pojk väger bara runt 500g, vill gärna att han ska bli lite större men han är så kräsen när de gäller mat.
Men de är ju skumt att folk säger att råttorna på bussterminalen är sjukt stora när dem ser mina råttor på riktigt. Dem måste ju ha sett en katt faktiskte :S
Vet min arbetskompis som har ormar FÖRR hade han råttor som han matade med hund mat för att få dem stora. han hade några hanar över 1kg. De är sjukt mkt ingen aning hur den mådde men han sa att den var jätte snäll. Så de gör ännu mer ont i hjärtat.
Men de jag ville ha svar på var OM (vi fantiserar) om man skulle mata en råtta med denna maten (lite bara) så skulle dem mest bara blivit feta. Lika stora om vanliga fast feta. Jag trodde dem skulle bli lite mer biffiga. Jag får ta mina råttor till gymmet ^^
#12 Ja, jag tror att de bara skulle bli feta men jag vet ju inte. Jag tänker som med oss människor (eftersom vi också är allätare) om vi skulle äta det där fodret så skulle vi bli tjocka.
Sen är det ju viktigt att råttungar får i sig mycket fett och protein (o andra näringsämnen) för att de ska växa ordentligt. Jag har gett mina mer nötter, frön i torrfodret och mer kött när de varit små. Sen "slösar" jag lite mer på fettet i färskmaten också.
Men de jag ville ha svar på var OM (vi fantiserar) om man skulle mata en råtta med denna maten (lite bara) så skulle dem mest bara blivit feta. Lika stora om vanliga fast feta. Jag trodde dem skulle bli lite mer biffiga. Jag får ta mina råttor till gymmet ^^
Med fantasi kan man ge dom vingar med, se bara på ' cloudy with a chance of meatballs '. Jag vet dock att i aftonbladet hade dom en artikel om en råtta som hade fått tag på protein pulver som haed visst växt sig grotesk? minns dock inte om en bild fanns med osv.
Finns det inte en tråd här inne någonstans som tar upp en tidningsartikel om en gigant vildråtta som hade bott i en källare? Den hade käkat proteinpulver som ägaren hade haft ståendes där.
Var en bild på den som död o den var väldigt stor, större än vanliga råttor.
#15 det är den jag menade :3 tror jag kan ha varit personen som postade den tom här? *minns ej*

#15 den har jag missat totalt, var det en aftonbladsartikel eller nått? Läste där om en "gigantisk" vildråtta som bott vid en resturang, vid vägning låg den på 450 eller nått.
Qui dormit, non peccat

ah det är denna ni menar http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12689830.ab
"Råttan, troligen en brunråtta, var 50 centimeter lång från nos till svans, och närmare två kilo tung, skriver Fredrikstadsbladet."
Kort råtta för att ha den storleken, min minsta hane var 48 cm nos till svansspets. Några större råttor har legat på 54-56 cm långa och vägt runt kilot. Man kan ju undra hur den där tunga feta råttan egentligen mådde.
Qui dormit, non peccat
#18 Jupp, den var det jag tänkte på! Där ser man vad protein o kreatinpulver gör med en råtta..de bli feta! 2 kg..

#19 Japps, skulle aldrig mata mina med pulver, och skulle faktiskt aldrig äta det själv heller. Finns ingen anledning till det. Dessutom är det kemiska tillsatser och aspartam i de flesta, vilket jag gärna undviker. För mycket protein är inte heller bra, ioförsig är inget alls bra i för stora mängder. Men för myckt leder till fetma som leder till högre belastning på hjärta, lever, njurar och andra organ. Råttor har redan kort livstid, fetma förkortar den ytterligare.
Qui dormit, non peccat
Stackars kycklingar. Råkade se ett program för inte så länge sedan, om just sådan uppfödning. De kunde inte gå ordentligt och hade säkert jätteont. :(
Jag måste inflika att när jag bodde i en gammal skola där de byggt fyra lägenheter, så fanns det en jätteråtta i källaren. När mor och en av grannarna skulle tvätta, dök den upp och hoppade mot dem och försvann sedan ner i ett hål i källargolvet.
Den var hur stor som helst, som en katt, men inte fet utan smidig och stark. Det var på 80-talet och vi pratar fortfarande om den ibland. Spännande! :D
arlington, enda råttan som uppnår kattstorlek vid goda förhållanden är Bisam, dom lever nära vatten. Googla och se om den ser bekant ut.
Jag såg en dokumentär om USA och deras förtvivlade överproduktion av extremt stärkelserik majs. Den ges till djur, används i läsk ect. Så när jag ser en påse där det står Majs kyckling så klökes jag.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Bisamråtta, bäver (!) och olika sorters råttor var bland det första vi kollade upp, men den såg inte riktigt ut som en bisam, tyvärr. Och storleksmässigt fick vi det inte att gå ihop med råttorna.
Anticimex var där och hade för sig hyss sen, minns inte hur det gick.
Att visa bilder för mor nu går inte heller så bra, eftersom det var så länge sedan. Det enda hon minns är att den var svart och riktigt otäck så de skrek av fasa och var helt darriga efteråt. ;D
Så det får helt enkelt fortsätta vara en lustig historia vi pratar om ibland. :)

#23 Var den stor och svart så var det troligtvis inte en råtta, utan kanske en stor svart vattensork eller en bisam så Allamej säger. Vilda råttor är bruna (om det nu inte kan ha varit en tam svart råtta som smitit/blivit utsläppt)
Qui dormit, non peccat
#24 Jag tror att brunråttor kan vara svart ibland eller väldigt mörka.

#25 Nja vildråttor är agoutifärgade eller kan se mörkgrå ut, rent svarta är de väldigt sällan. Då är det troliare med tamråtta eller en helt annan djurart.
I örebro (tror jag det var) springer det runt rexade vildråttor tex, som tack fö att folk släpper ut sina tama djur.
Qui dormit, non peccat
Protein Ska vara bra men i måttliga mängder som med allt annat. Jag dricker mkt protein drinkar för att bygga upp muskler eftersom jag tränar så brukar dem får liten slurk då och då.
Jag har oxå läst om den där Ramboråttan och jag skulle vilja ha en sådan råtta så stor men inget INGET jag kämpar för eller vill göra mina råttor till fast jag ger dem lite av min proteindrink. Men dem tycker ju att de är så gott så varför inte ge dem lite av de. Jag anser att de är nyttigare än att bjuda dem på lite av min pizza t ex. Tro inget illla om mig bara för att jag gillar stora råttor :P
De om majskyckling säljer guldfågel med. Jag frågade vad de var för något speciellt med majskyckling så sa hon bara att färgen är annurlunda dem är mer gula :S

Jo fast allt som råttor tycker är gott är inte nödvändigt för dem, precis som för människor.
Det är få som ens behöver extra tillsatt protein i kosten, har man en fullvärdig kost så är det bara onödigt.
Råttan i artikeln är ju inte ens stor, den är bara extremt fet. Längden 50 cm är en normalstor hane för mig, min minsta låg på 48 och mina större på 54-56 cm. Mina är allltså längre än den råttan och i mycket bättre skick kroppsligt.
Qui dormit, non peccat
Jo vissa får ju i sig mkt protein men de gör inte jag så jag behöver tillskottet. Mina råttor behöver nog inte de men dem gillar de :)
Hur mkt bör en 1årig hane väga?
Tycker det är dumt att ens experimentera med även om dom tycker det är gott ^^;
#26 Jo, jag vet att de allra oftast är agouti. Men jag tror att de kan bli färgade också. Om det beror av utsläppta tamråttor eller ej vet jag inte:
http://www9.vgregion.se/vastarvet/gnm/rats/rats/brunratta.htm - Tredje stycket, tredje raden. Hurvida källan är säker eller ej vet jag inte. :P

#29 Beror ju från vilka linjer råttan kommer ifrån och råttans fysiska förutsättningar och hur de växer.
Det man kan säga är att en vuxen hane på 1-1½ år bör ligga på mellan 600-850 gram. Större och mindre exemplar finns såklart. Likadant som en vuxen hona bör ligga mellan 300-500 gram.
Min minsta hane någonsin låg på 700 ca. Ingen stor pojke, men han var fin i kroppen. Mina större var lite större. Men jag hade aldrig kunnat få 700gramspojken större i kroppen utan att göra honom fet.
#31 Vet inte om jag skulle klassa den sidan som säker fakta,men jag vet att det finns svarta vilda, men det är sällan det förekommer. De brukar dock inte vara kolsvarta utan mer gråsvarta på något vis. Ser man något blänkande kolsvart så är det en sork eller en tamis.
Qui dormit, non peccat
#32 Okej. Ja, jag vet inte alls hur de ser ut. Har aldrig sett en svart brunråtta. Du har säkert rätt. =)