Vad ska jag göra nu?
Nu har det gått ungefär en månad sedan råtträffen i göteborg, då min ena råtta, Raphael, bet en av miss Lalonas råttor i nosen så det blev ett stort fett sår, strax efter det bet han även Miss Lalona när han bara skulle klappa honom. Lovade att ha lite koll på honom efter det och just dagarna efter var han ju som vanligt.
Senaste veckorna har problem dock uppstått. Igårkväll bet han min lillebror på 2,5 år i fingret och jag menar, de känner min lillebror. Han älskar råttorna och pillar ofta med dom, så det är inte för att han inte kände igen honom.
Han är totalt oförsiktig med sina tänder och har en förkärlek på att bita i tår och fötter -.- och inte så lite heller. Dessutom bråkar han med sin bror 24/7 så stackars Fazlie får massa sår överallt. Nu sist lyckades Raphael riva upp Fazlies öra och han startar bråk helt oprovocerat.
Jag håller på att få fnatt. Jag älskar mina råttor men jag min lillebror går först! Och hans små fingrar i munnen på en råtta som bits…asså det säger ju sig självt att det inte blir bra. Man vill ju ha råttor som inte bits när man har småttingar som tycker att det är roligt att pilla med dom.
Båda killarna har varit 95% rumsrena ända sen jag fick dom, men nu har Raphael även börjat att både kissa och bajsa så fort han kommer utanför buren. Vad är det för fel på honom egentligen???
Slutar det inte så måste jag ju avliva honom. Hjälper ju inte att omplaceras eftersom han ändå ogillar andra råttor, t.om sin egan bror!
Är det det rätta att göra isåfall?
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
hur gammal är råttan? "tonåring" eller vuxen?
om han varit min råtta och bitit hål på folk oprovocerat så hade han nog hängt löst
speciellt som han inte ens trivs med sin bror..
bet han din lillebror rejält? (märke? hål?) eller var det mer ett rejält naffs? var han ute ur buren när detta hände?

Var råttan som han bet en hona eller hane?
#1 Han är beräknad till ca 8-9 månader….så tror väl att han räknas som vuxen? Han bet hål i både min lillebror och Miss Lalona + att såret han gav den andra råttan var rejält! Såg typ ut som att han andades genom såret….Han satt i buren då, men tycker ändå inte att sådant här ska hända :/
#2 Det var en hane…
Din hane är stresskänslig och dominant. Han ska inte byta miljö eller träffa främmande hanar helt enkelt. Det att han biter i era fingrar och tår är att han förmodligen försöker bestämma och styra över er. Dessutom är han i sin värsta hormonella ålder. Han ser ingen skillnad på er och sin bror han tuktar upp. Det att han kissar och bajsar ute är ett sätt att markera sitt revir.
Hos oss hade han inte blivit långlivad, kan tilläggas.. Skulle kanske fungera att låta honom bli kasterad, hör med en råttkunnig veterinär.
Det låter inte så….positivt det här :/
Gud vad tråkigt att det blev så här! hade verkligen hoppats på att han skulle bli bättre och att det i Göteborg var en engångsföretelse (Ikariams nos ser bra ut nu föresten, bara en aning sned om man tittar väldigt noga). Det är ju inte kul om du blir tvungen att avliva honom men han får ju inte skada dig, din bror eller sin egen bror. De kan ju komma i dumma perioder ibland, min Tassus är inne i en mindre sådan period och hoppar på stackars Ikariam hela tiden (den stackarn råkar ut för allt) men eftersom han inte biter människor så tänkte jag avvakta och se om det går över. Kan du avvakta eller blir din andra sötnos väldigt biten?
Svårt att råda dig i vad du skall göra men du måste ju vara trygg med dina råttor.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
hoppas det löser sig
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

#2 En råtta är inte vuxen förrän vid 1-1½ år ungefär. Om han är 8-9 månader är han i värsta hormonåldern, och stress på det kan utlösa beteendet du beskriver, men han ska inte hålla på och bitas ändå. Han ska definitivt inte bitas oprovocerat, hade han markerat hade det varit en sak, att hugga är en annan. En sådan råtta blir inte långlivad i mitt hem alls.
Qui dormit, non peccat
Han har aldrig bitit mig, någonsin. Tvärt om så älskar han när jag sticker in handen i buren och gosar med honom och han somnar nästan alltid när jag klappar honom på huvudet :( Allting blev lite bättre efter att jag bytte bur konstigt nog…kan han ha blivit så på grund av att han inte trivdes i den förra?
Jag blir ju själv grinig om jag är någonstans där jag inte trivs liksom xD
Så kanske det kan vara? Hoppas att det löser sig och blir bättre :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Okej nu har läget ändrats…min lilla Raphael åker på storstryk av Fazlie :( Han hade ett rivsår över ryggen som hållt på att läka nu i någon vecka, samt ett blodigt öga som jag fick tvätta rent (och jag är säker på att det var blod), men idag när jag skulle släppa ut dom på sin lilla kvällstripp så hade han ännu ett stort rivsår över ryggen, ganska djupt också :( Och Raphael har blivit hur gullig som hest! Vill alltid upp och sitta i knät även om dom har hela rummet att röra sig i och håller sig hela tiden intill mig (typ som att skydda sig från Fazlie som jagar honom)…tycker så synd om honom och Fazlie har blivit helt knäpp och spattig typ :O
Ja det var märkligt, att de bara har ändrat attityd sådär. Hoppas att det bara är en dum period som de går egenom och att det löser sig snabbt. Du får hålla oss uppdaterade.

Din stresskänsliga dominanta hane har fått stryk, rättså enkelt. Han har fått vika sig, och därav minskat hormonerna antar jag. Vem är fazlie och hur gammal?
En ledarråtta kan styra över en överdominant råtta om den är en bra ledare. Och inte den överdominanta är galen då förståss.
Qui dormit, non peccat
Som jag förstått det så är Fazlie och Raphael bröder, alltså lika gamla..vaknar på nätterna av att dom piper och har sig…såna långdragna pip..