Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 612 ggr
gulzebra
0

Inredning+tillgänglighet?

Okej, så here's the deal - för ett tag sen fick jag hem två råtthonor som behövde omplaceras akut. Dessa damer är rädda och bits, och jag har efter mycket jobb med de gett upp. De mår bra i flocken bara de slipper mig, så då kan de gott få leva så också tänker jag.

Problemet i det här är ju dock att jag ändå måste få tag på de - jag måste ju kunna ta ut de ur buren när den ska rengöras, och de måste gå att få ut om något händer - skador, sjukdomar, ohyrebehandling, brand, vad som. Det har lett till världshistoriens tråkigaste inredning som, självklart, ger uttråkade råttor.

Håller ögonen öppna efter en bur med smidiga inredningsmöjligheter, men de ska ju inte behöva varauttråkade tills dess… Så, jag är ute efter inredning som gör buren roligare för de, tillför aktivering, men ändå inte gör råttorna svåra att få ut. Tips?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lilith
0

Kan du kanske lära dem att klättra upp på axeln?
Jag har haft flera råttor som tvärvägrat hantering, men så hade de liksom insett jag kan vara rätt okej ändå, om så bara för att klättra på för att komma till den plats de vill.

Zolah
0

pappegoj holkar, funkar kanon. dom har även lock man kan glida undan med.

Jespersen
0

Jag tycker att rör som man kan hänga upp är smidiga med rädda råttor, för om dom springer in där så kan man ta ut hela röret med råtta i.

Annars kanske kartonger av olika slag? Mina får halva pappersinsamlingen och donar massor med att modifiera lådorna som dom vill ha dom ;) Och det är ju samma sak där, det är smidigt att plocka ut en kartong med en rädd råtta i så att man slipper skrämma upp den med att hålla fast den.

zickan
0

Klippa upp o göra stora luckor :) Då fungerar många burar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Klättra upp på axeln är inte deras grej, det är sällan de ens kommer fram för att nosa. Enda gången de kommer nära är om det vankas godis, knappt ens då. De snor hellre en godbit från någon som inte är feg.

Rör brukar de ha, dock inte upphängt. Sitter kvar i röret gör de icke, men det är ju en grej som gillas iaf.

Bäst vore att helt enkelt köpa en Royal Suite, men jag känner inte för att prostituera mig för en bur så de planerna får snällt vänta till bättre tider… :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
0

Tänkte precis föreslå en Royal Suite, där kan man ju öppna luckorna helt, då kan man skopa upp dem med båda händerna eller t.ex. ställa in något bo som de kan gå in i så att man kan lyfta ut hela boet.

Jag köpte min på Berriewhoodwholesale, kostar ungefär 2600 i svenska kronor. Betalade 15 pund i frakt, vilket är ca 160 kronor i dagsläget.

Fast det är klart, det är ju ändå en del pengar.

Jag kommer nog aldrig vilja ha någon annan bur tror jag. Det är synd på lådorna, det är väl det enda. Men jag älskar verkligen min bur (eller mina burar, har en hos syrran också).

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Ja, även 2600 är brutalt mycket i nuläget… Har ganska precis fått veta att jag får avslag från FK så from september finns ingen inkomst alls om jag inte lyckas lösa det inom 2 veckor - mao ord ett dåligt läge att ens tänka tanken. Men nån gång, nån gång ska jag ha en Royal Suite.

Terato
0

Ja, men det förstår jag. Trist med avslag. :(

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

gulzebra
0

Indeedio. Får se om det blir löst, fast även om det blir det har jag inte råd med en Royal Suite. Än iaf, nån gång SKA jag ha en ^^