en råtta är en råtta....
Jag har köpt en råtta en gång av en uppfödare. 300 kostade det lilla knytet med röda ögon. den var den sista kvar, och dom andra såldes för 250, men denna enda rödögda skulle kosta mer. underligt, för den blev ju sist kvar.
jag fick skriva på ett avtal. OJOJOJ….vilket avtal. bilder skulle mailas varje månad, speciell mat skulle inhandlas, absolut avelsförbud…. ja jag har aldrig varit med om något liknande. Kvitto på råttmaten skulle med mailas bilder på….
Knytet hade hunnit bli ca 7 veckor då det stod klart att hon var blind. ringde uppfödaren, och hon hade inget ansvar. nej, men i avtalet stod det att jag skulle höra av mig vid ev sjukdomar.
Såklart fick den lilla vara kvar. hon blev 12 veckor och fick problem med balansen. ringde uppfödaren som sa att jag skulle avliva henne inom 24 timmar och sedan maila ett kort på den döda ungen.
Gjorde detta och undrade lite försynt om det inte gick att få en annan unge i ersättning för alla problem vi haft med denna ungen.
Jodå, det fick vi gärna. vi fick komma och hämta en 6 månaders hane för rabatterat pris, endast 200.
Är detta klokt??
300 för 12 veckor. aldrig mer att jag köper från en "seriös" uppfödare.
jag tar oreggade kullar, säljer billigt, och erbjuder ny unge om någon skulle dö ung.
Och det är inte så svårt att ta ungar, man behöver ingen utbildning, en råttmamma är en överlevare och det är råttungarna med.
en råtta är en råtta och jag tror inte att det blir bättre råttor bara för att man vet namnet på mormorsfarmors mormor på en stamtavla. dom lever i två år,,,,
Den du har träffat på är inte en seriös uppfödare i mina ögon. Jag beklagar om det är någon här på RIF´s Uppfödarlista, mejla mig isf.
Inom alla grupper av människor så finns det utspritt dom som kom ur begåvningsreserven och detta verkar ju klart vara en av dom.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

maila bilder varje månad,speciell mat,kvitton på maten,kort på den döda ungen…jisses :O
vad är det för stolpskott 
för en seriös uppf var det ju inte iaf
You can't spell Bitchy without Itchy

Undrar vad det här var för uppfödare, låter inte som att det var en speciellt kunnig person. Och konstigt att hon tog mer för en rödögd, tycker jag.
Hur menar du att hon blev blind? Fick hon starr eller liknande?
Rödögda har sämre syn än svartögda, det är sant. Men att avliva en råtta för att den ser sämre låter inte alls som en sak en seriös uppfödare skulle säga.
Dessutom tycker jag att uppdateringskraven låter väldigt hårda.
Råttor kan vara skitdåliga från råttuppfödare med. Det finns zooråttor som är bättre lämpade som avelsråttor än välmeriterade stamtavleråttor.
Man behöver ingen utbildning för att ta kullar, det stämmer helt. Man sätter ihop en hane och en hona och dom gör det dom ska. Honan föder oftast ungarna utan problem. Man hittar bra köpare där råttorna stannar livet ut.
Men faktum kvarstår, ibland går det inte sådär underbart lätt. När det blir problem med födseln och man inte vet hur man ska göra och honan genomlider ett fruktansvärt trauma. Eller när man får in en sjukdom och alla ungarna blir sjuka och man inte vet hur man ska medicinera. Eller när man får en kull full med otrevliga, pipiga råttor som man inte vill sälja. Eller när köpare på köpare ringer och berättar om dominans och sjukdomar och vill ha råd eller lämnar tillbaka djur. Då är det inte så kul att vara uppfödare.
Alla råd och tips som jag iaf ger till blivande uppfödare handlar om att skona dem från detta. Alltså, inte bara råttorna utan även människorna.
Dessutom vill jag att vi ska arbeta för att få ner alla tusen problem som finns med tamråttan. Parar man en råtta som har jättemycket skit bakom mamma och mormor så är risken större att även den råttans ungar kommer att ha sån skit. Vi vill väl förbättra tamråttan? Och jag har väl rätt att vilja arbeta för att sprida såna ambitioner?
Jag tycker mig se i ditt inlägg att du känner dig kritiserad för din avel. Och att du har haft dålig erfarenhet av uppfödare. Och jag förstår dina känslor inför det.
För mig är avel ett hantverk. Man börjar någonstans och blir hela tiden bättre på att bedömma djurs lämplighet, genom att diskutera med andra och genom att äga råttor och träffa andras råttor. Man selekterar, väljer hela tiden ut de bästa råttorna.
Andra tänker inte så men lyckas ändå baka bra råttor. Så är det, det finns grossistråttor som är superba. Men om man inte selekterar (vilket jag faktiskt ändå tror att du gör) så ökar risken att man dubblerar dumheter.
Det är som evolution, fast styrd evolution. I naturen så klarar sig en brun kanin bättre än en vit, eftersom den syns sämre än den vita och kan därmed lättare överleva och få egna avkommor.
Bland tamråttor så är det dom råttorna som vi vill ha som får para sig. Och ju bättre man selekterar, dess bättre resultat (vilket iof kan ta ett par generationer). Men faktum är att alla inte parar vidare på trevliga och friska råttor. Ibland är det annat som styr och råttorna blir då också därefter.
Ibland tror jag till och med att de mindre privatuppfödarna kan ha bättre djur än de större. Ibland. För att de kanske selekterar annorlunda.
Och om det är som du säger, att en råtta är en råtta, då misstänker jag att du har haft rätt tur med dina avelsdjur. För om du hade varit med om alla sjukdomar och dominansproblem som de flesta någon gång varit med om, då hade du inte sagt så. Så förmodligen har du rätt hälsosamma och temperamentsmässigt okej råttor och det ska du bara vara glad för!
Älskar mina stora små vänner..

Tillägg: En till anledning till att inte "vem som helst" ska ta kullar är just ditt inlägg. En köpare ska inte behöva gå igenom det som du gick igenom. Hade uppfödaren varit kunnigare och tänkt igenom sig själv och sina krav hade du inte behövt varit med om det där. Och då hade du inte heller fått så sanslöst dåliga råd!
Som redan sagts, det du träffade var ingen seriös uppfödare. Men det faktum att det finns uppfödare som är sämre än dig gör knappast det du gör bättre. Jag kan bara beklaga att du inte håller dina djur högre än att du tar dig tid att sätta dig in i seriös avel.
En råtta är en råtta men alla Djur förtjänar den bästa start i livet. Det får den delvis genom att man känner till föräldrardjurens bakgrunden, eventuella sjukdomar, beteendeproblem som kan ärvas till ungarna. Ett namn gör varken från eller till, det är vad namnet kan berätta.
Det var orimliga krav den uppfödaren ställde!
Naturligtvis kan man ha otur med en råtta köpt från en uppfödare. Den risken är bara mindre om det är en uppfödare som vet vad hon/han gör än om man köper från djuraffär eller andra uppfödare som inte har koll.
Just när det gäller sjukdom så finns det saker som kan drabba en råttunge och de behöver inte vara ärftliga (sålde själv en råttunge som plötsligt dog på väg till sitt nya hem) men man kan som uppfödare sköta det på olika sätt. Jag tycker att du borde blivit erbjuden en unge gratis ur en kommande kull om din råtta på bara 12 v fått avlivas pga sjukdom (kanske borde inte första rådet vara avlivning heller utan veterinär).
Precis som du säger så spelar det ingen roll att man vet vad mormors farmors mormor heter men genom att man har den informationen så kan, och ska, man som uppfödare ta reda på mer om släkten innan man parar. Har man ingen stamtavla så är det ju mycket svårt att hålla koll på bra och dåliga råttor i släkten.
Jättetråkigt att du råkat så illa ut och är besviken, men du ska veta att alla uppfödare inte är så. Tråkigt att du efter din upplevelse drar slutsatsen att seriös avel är skit och att det är bättre att göra som du.

Håller med Cosmonita! :)
Och orkar man inte släktforska jättelångt bak, så kan det räcka ganska långt att ha koll på mamma, pappa, mormor, morfar och farmor och farfar. Och hur det helhetsmässigt har varit med deras syskon och så. Och givetvis är namnet oväsentligt, det är faktan kring råttan som är intressant.
Linjeavlar man (form av inavel), bör man dock ha koll längre bak så man vet lite vad man dubblerar och så. Problemet är väl kanske att en del linjeavlar utan att veta om det.
Det är inte så stort och svårt att sätta sig in i dom grejerna, egentligen. Det låter större än det är. Det svåra är väl själva matchningen och avelsplaneringen och att ha bra avelsmaterial. Och det lär man sig genom att diskutera med andra och att lära sig iaktta sina djur.
Och om man har bra djur själv vill man ju inte ta in nåt nytt utifrån som sabbar ens linjer totalt. Risken är mindre om man kollar lite bakåt. Det är ju för sin egen skull (och råttornas såklart).
Hahah herregud din stackare! Hoppas du hittar en bättre uppfödare nästa gång! :) Det där var ju värre än att köpa hund ju!

Det där låter väldigt konstigt, ingen av de seriösa uppfödarna jag känner till har så. Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare.
Och en råtta är inte en råtta möjligtvis mer än till namnet.
Qui dormit, non peccat