inte handtama råttor
Hej Allesammans! Jag har en fråga, jag är ganska ny på råttor. Hade två stycken för ett par år sedan men hade ett uppehåll, nu har jag tre råttor. Grejen är att jag bara har lyckats att få en handtam. (Den är 10 veckor nu) Det tog ca fyra dagar för den att komma fram till mig när jag kallade på den och jag kan nu, en och en halv vecka senare, ha den springandes på golvet då den själv, antingen kommer bort till mig eller går in i buren. Men däremot de andra två som är ca sju veckor är precis livrädda, bits och springer ifrån mig när jag kallar. Vad gör jag? Inget funkar, har testat med mat, har testat utan mat, försökte de första 5 dagarna att plocka upp dem så ofta jag kunde eller bara ha mina händer i buren så de kunde nosa, men helt plötslig började den ena råttan att hugga efter mig. Förstår ingenting.Behöver hjälp! Kan jag be uppfödaren ta tillbaka dem eller ska jag avvakta…
Är dem från en uppfödare och bits och beter sig sådär? :o
Men bara fortsätt som du gör, tålamod! :) Var lugn och inte hetsig när du är med dem.
Ja hon utgav sig för att vara det, även fast jag verkligen tvekade till slut. Men jag var lite mesig och tog råttorna ändå. Alla varningsklockor ringde långt innan jag hämtade dem. Jag borde ha lyssnat på min magkänsla då hade jag kanske inte haft råttor som var så livrädda. Jag får ge det lite tid till så blir det nog bra.
tack.