Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 2539 ggr
JessN
0

transportera 5 råttor england-sverige

Hej!

jag flyttar snart hem till Sverige med min pojkvän. Vi har 5 råttor som vi inte har mage att lämna här i England utan de ska följa med oss.

Nu vill jag höra ifall någon har erfarenhet av att transportera råttor över landsgränderna?

Vi har fått ett "quote" från en djurtransportfirma som då kör råttorna med bil samt ser efter dom med vatten, mat och kel under resan.. Dock kommer priset vara ca 12.000 kr då de inte kan hitta någon annan som vill transportera i närheten av Sverige just nu och vi skulle då behöva stå för hela kalaset!

Vi har tänkt att flygtransport inte är ett alternativ eftersom det känns väldigt elakt mot de små.. Eller? Någon som har erfarenhet där? Dessutom verkar jag inte kunna hitta ett flygbolag som tar råttor.

Nu är mitt sista alternativ att ta flyget till Sverige, hämta upp min bil och sedan köra hela biten själv för att hämta upp dem. Kostnaden kan då säkert komma ner i en 5000-6000kr, och det är våra älsklingar värda tycker jag!

Men jag har aldrig gjort någon sån resa själv. Vet ej heller om man får köra med råttor i bilen genom danmark, tyskland, belgien, frankrike och england? Jag vet ju att i Sverige får man ta in upp till 5 råttor utan intyg osv..

Som ni förstår är allting väldigt förvirrande så ifall någon här har iallafall lite erfarenhet tackar jag och bockar för all info ni kan ge!!!

TACK

Zolah
0

tror wintermynta har transporterat djur från england? kan ha blandat ihop nicknames nu också ._.

mikeiko
0

Annars kan ni ju ta båten till GBG :)

JessN
0

Har hört att den är väldigt dyr? Kan inte hitta exakta kostnader n är jag googlar. Men annars är ju det ett alternativ.

JessN
0

Efter ytterligare research så vet jag nu att de ställde in den färjan som går frå gbg till newcastle år 2006 på grund av att det inte var lönsamt.

Alternativet nu är att åka en färja som går från esbjerg i danmark till Harwich i England. Kostnaden skulle dock överstiga 10.000 kr tur och retur och sedan bensinkostnader på det.

Detta blir aldeles för dyrt tyvärr. :(

wintermynta
0

#4 Jo vi transportera r8or sist med tåg via holland, tyskland o Danmark.
Enklast blir med färjan från Harwich till Danmark. Det kostar inget extra att ta med råttor enda kravet är att dom ska sitta i bilen vid färden över. Dom får alltså inte tas med upp till hytterna. Så du behöver du bara resa över och inte tillbaka.
Då råttorna är bara 5 st behöver du heller inget importtillstånd eller vet besikta dom.

mikeiko
0

#4 Daum o.O Kolla på Londonsvenskar, de kanske vet något bra sätt/har något flyttlass som ändå ska åka?

JessN
0

bra idé, ska kika in där :)

fayefaye
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man inte ta dom i en transportbur på flyget? Har för mig att småhundar och katter får åka med som handbagage typ så det borde väl funka med råttor också?

Zolah
0

#8 men ingen form av gnagare får åka plan

wintermynta
0

8 Enda flygbolag som tar råttor är Finnair och det kostar + att du måste flyga via finland . Andra bolag kräver att man specialbeställer en bur som byggs innan avfärd och kostar mellan 8000kr - 10000kr.

JessN
0

Gah. börjar bli smått desperat! Att det ska kosta 10 000 att transportera sina husdjur är galet.

jag måste nog bila hela vägen, men då måste jag först hitta någon som kan ställa upp som guide och har ettpar dagar ledigt.

Inte lätt det här.

rockindame
0

Kan ni inte kolla upp vad det skulle kosta att åka tåg från England till Sverige? Finns ju interrailkort också. Då kommer resan visserligen ta några dagar och innebära några tågbyten, men det borde bli billigare. 2-4 tusen kanske, inkl. tågkort och olika reservationer (nattåg tex).

(Åker ni en del nattåg så slipper ni betala för en natt på hotell/vandrarhem). Djur brukar ju vara tillåtna så länge man reser i djurkupe.

JessN
0

jag kikade på tåg och fick det till 2000kr! bra tips, tack! Blir nog det alternativet ifall alla tåg godkänner råttorna. Hoppas!

rockindame
0

Kolla upp tågbolagen och se om alla har hemsidor. Eurostar tex (London-Paris och London-Bryssel) har ju en egen hemsida. Annars kolla in ländernas motsvarighet till vårt SJ. Jag kollade tex lite snabbt på www.ns.nl (Nederländernas motsvarighet till SJ, verkar det som), och de skriver att djur i transportbur räknas som handbagage och medföljer i princip gratis. Medan hundar ska få ett eget säte, som man betalar för.

(Drog upp Nederländernas tågtrafik bara för att ni troligen åker Bryssel-Amsterdam och sen vidare. Om ni inte gör det, skippa den informationen och sök reda på relevant information på annan hemsida). I så fall kan ni få reda på om djur i transportburar är okej.

Tyvärr vet jag mycket lite om man får föra in djur i passerande länder. Men det kanske Wintermynta vet mer om? Hon har ju ändå gjort en liknande resa. Annars får du kolla upp det själv, så att du inte får problem vid eventuella gränskontroller.

JessN
0

Tack för all info! Vi ska ringa runt till de 4 tågbolagen det blir och kolla så att alla godkänner råttor, de kanske kan berätta mer om ifall råttorna kan transporteras genom landet hur som helst.

En till fråga, någon som kan linka bild eller länk till en bra rått transport bur? 5 råttor ska få plats och vara bekväma under resan! Har försökt kika lite men hittar inget som verkar bra nog.

JessN
0

Skulle en sånhär funka? http://www.ebay.co.uk/itm/TRAVEL-PET-DOG-PUPPY-CAT-RABBIT-CARRIER-CRATE-BED-CAGE-/260768670187?pt=UK_Pet_Supplies_Dogs&var=&hash=item826442a464

Känns lite liten och svår att försöka inreda så att det blir bekvämt för råttorna.. eller?

Charlotta-B
0

Ja vf inte =) Den kan du ju inreda med lite mysiga hängmattor och så med :)

Charlotta-B

Charlotta-B
0

Klart den är ju lite mer luftig. och inte lika instängd. Beror kanske lite på hur lättstressade dom är. Men jag hade nog valt den mer öppna, man kan ju alltid hänga över en filt lr så.

Charlotta-B

Zolah
0

jag vet av att kolla på labb burar att dom är jätte fina till transport just pga utrymmet för vattenflaska osv, men vet inte om dom lämpar sig till just detta ändamålet

JessN
0

Såg nyss att Eurostar som man åker med från London till frankrike inte godkänner några djur alls, förutom ledarhundar……

Snart rinner alternativen ut och jag börjar inse att vi kanske måste göra oss av med våra råttor.. :'( VILL INTE

mikeiko
0

Hamsterbur med fleecefilt över tycker jag är ett bra alternativ för längre resor.

JessN
0

Jag tror jag hittat en ny lösning. Jag tar flyget hem till Sverige, medans pojkvännen tar råttorna till Harwich med bil, sedan tar han färjan som går till esbjerg i Danmark (kostar 2500 för en person i sovhytt + 5 råttor) och sedan hämtar jag upp honom och råttorna där i danmark!

Detta MÅSTE GÅ.

Charlotta-B
0

håller tummarna får att det kommer gå super! men det tror jag.

Charlotta-B

JessN
0

Tack #24! Detta verkar vara den smidigaste lösningen hittills och jag ser inte hur det inte skulle kunna gå galant!

fayefaye
0

Lycka till! Hoppas det löser sig!

wintermynta
0

Vi gjorde den resa med tåg och fram till holland är det inga problem med djur.
Åkte med Dutch Flyer Rail & Sail. Tåg från London till Harwich ingår i priset när man bokar färja. Du får ha råttor med dig i hytten alt lämna dom i transportburen i kenneln på däck 8. Kostar ingenting extra men vi valde att ha dom i hytten.
Pris ca 600kr med hytt.
Då ingår också tåg från holland till valfri station inom holland.
Därefter går det tåg hela vägen till sverige.

Prisexempel Holland- Danmark 49 euro/pp (vuxen) High speed train
Då sover man på tåget och vaknar i Köpenhamn. OBS!! Detta tåg tar inte djur i hytt men det går att smuggla in om du täcker över buren noga, typ har den i en större väska eller så

Från Köpenhamn går sen sj tåg och har man lite is i magen kan man beställa biljetter på tradera från ca 1 kr och uppåt. Djur tillåtet.
Tar lite längre tid att resa med både färja och tåg men har man inte bråttomt så är det ett bra & väldigt billigt  sätt att resa på.

När det gäller för införsel av råttor så behövs det inga intyg om det är inom eu.
Svenska jordbruksverket vill dock att man har vet intyg på att råttorna är friska men det finns ingen lag på det.
England har inga regler för utförsel av råttor så du behöver inget pass eller tillstånd .
Hollands regler vet jag inte då vi aldrig fick svar ifrån deras jbv. Tyskland har inga alls men resor du från danmark måste du ha export tillstånd men inte om du reser igenom.

Lycka till

JessN
0

TACK Wintermynta för ett otroligt informativt inlägg, ska ta vara på dina tips och instruera pojkvännen av vad han behöver göra. usch vilken resa för honom, stort nog att flytta till ett annat land men att även behöva smuggla råttor på tåg är ju lite annat haha

tassel
0

Jag vill göra precis samma grej fast tvärt om. Flyttar Lund->Manchester och har två råtthonor som inte hittar ett nytt hem.

Lite kort vad jag kommit fram till.

1. Flyg med djur är omöjligt till just storbritannien pga nån skum lag.

2. Eurostar som kör tågen i tunneln tar som du vet inte med djur.

3. Buss tyckte jag lät lovande men det visade sig att eurolines (som är det enda jag känner till som åker till england) inte godkänner husdjur.

Det enda som återstår är bil+båt, vilket är dyrt och svårt om man åker enkel väg och inte vill ta med sig just en bil.

JessN
0

för oss blir det tåg till Harwich, sen färjan till Esbjerg i Danmark, sen tåg till Köpenhamn och sen snabbtåget till Malmö och till sist bil.  :) Det är inte lätt men vad gör man inte?

JessN
0

Jahapp.. då har min pojkvän gett upp. Jag är i Sverige och skulle hämta upp han och råttorna i Malmö, men nu har pojkvännen sagt att de som har våra råttor temporärt har förälskat sig i dem och råttorna verkar ha det jätte bra hos dem och med tanke på allt krångel med tåg/färja + pengar och dessutom stressigt för råttorna att resa så långt så tycker han det är bättre att de får bo kvar i England.

Jag kan inte annat än hålla med men inte tänkte jag för 1 sekund när jag lämnade England att jag aldrig mer skulle få se mina änglar :(

Usch har gråtit och haft mardrömmar! Så ledsen.

Men det låter kanske bättre för råttorna att de får stanna… Jag måste intala mig själv det.

CamillaS
0

Vad tråkigt att det slutade så, och synd att dom är 5 stycken annars hade kanske denna tråden varit intressant.

http://hamster.ifokus.se/discussions/4e497f6888f472548401c828-snart-far-vi-roan

fayefaye
0

Usch, hemskt att du inte kan träffa dom igen.. Kanske kan du kan hälsa på dem nån gång?