Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1249 ggr
Lilith
0

Sista veckan

Jag har en råtta som har varit med om allt. Kort och gott.
För en tid sedan opererades hennes tass pga av att hon fått en krok runt den och när det började se bättre ut så lyckades hon punktera tassen och få blodbrist istället.

Nu har det varit lugnt riktigt länge.
Men så i lördags tycker jag att hon har börjat sega av. Hon sover mer och är mager. Just magerheten har väl kommit lite sedan hon skadade sig, vilket nu måste vara 1,5 månader sedan men jag tycker inte riktigt det går i en bra riktning.

Hon blir två år i oktober, så visst är hon lite äldre, men inte ett stofil precis.
När jag tar upp henne så brukar hon köra ner huvudet mellan min mage och arm, eller lägger sig i min hand och blir gosad på. Det är något hon börjat med sista tiden, och det här är en tjej som alltid varit väldigt aktiv och inte riktigt varit så sugen på att sitta still.
Jag tycker nog att hon är lite kall också, om tassarna och svansen.

Förut ville hon ut oavsett vilken tid på dygnet man gick förbi buren, men sedan i lördags verkar hon visa betydligt mindre intresse för att komma upp dagtid. Eftersom hon är en ensamråtta (även det en lång historia) så brukar jag och pojkvännen plocka upp henne ofta för att hon ska få sällskap.

Hennes päls är len, glansig och fin. Jag ser henne både äta och dricka och hon boar. Nyser inte och verkar vara frisk i övrigt.

Men kan hon vara sjuk, eller är hon bara trött efter ett äventyrligt liv? Och vad kan jag göra åt hennes kalla tassar och svans?

Miss Lalona
0

Tråkigt att hon verkar må sämre. Det enda jag kan rekomendera om hon känns kall är att göra en hemmagjord vetevärmare. Ta två gamla strumpor (en går bra med men det blir mer tyg med två) och stoppa den ena strumpan full med helkornsvete eller helris går också, dock lite sämre. Knyt igen strumpan och dra den andra strumpan över för att få mer skydd för vetet. Lägg i micro ca 30 sek så att den blir varm och sedan in i buren. Mina råttor älskar den när de är småfrusna, de ligger bredvid den eller på den. Det kan ju hjälpa mot kalla tassar. Annars önskar jag lycka till!

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Lilith
0

Tack.
Det var verkligen ett jättebra råd!
Får se hur länge vetekudden får leva bara, då hon brukar äta sönder det mesta ^^
Eller iaf brukade.

Miss Lalona
0

#2 Ja det är lite olika, ibland får mina leva länge och om de är hungriga så äter de upp en del ibland. Det brukar dock duga bra till både vetevärmare, leksak och mat samtidigt :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

Hon är ju ingen ungdom längre , livslängden ligger på 1½-3 år, så den kan variera mycket. Att hon är lugnare och har sämre cirkulation brukar vara ett tecken på antingen sjukdom eller ålderdom av min erfarenhet.

Vetekuddetricket brukar gillas, och massor av fleece och bäddmaterial så hon kan boa in sig. Mina gamlingar har uppskattat varm mat mer, typ gröt och välling.

Qui dormit, non peccat

Lilith
0

Fleece har hon aldrig uppskattat. Hon puttar bara ut det ur huset varje gång jag lägger in något sådant.
Däremot är tidningspapper och toapapper populärt att boa med. Det här är en väldigt bestämd dam som ska göra på sitt sätt :)

Varm mat kan vara en bra idé också. Hon fick välling igår, men kan ju alltid micra lite allt möjligt innan hon äter det.
Att få i henne blötmat är som sagt inga problem.

Tänkte göra en sådan där strumpa redan ikväll. Min pojkvän trodde han hade strumpor som kunde offras ^^

Lilith
0

Har nu provat den micrade havrestrumpan. Hon är måttligt intresserad av den, men den gör ju knappast skada iaf.
Håller värmen helt otroligt länge och kan värma upp en rätt stor yta av buren, så det är helt klart win!

I övrigt upplever jag nog att hon har piggnat till lite igen. Hon har blivit mer nyfiken när vi gör saker vid buren, så det ser jag som något väldigt positivt :)

Miss Lalona
0

#6 Verkligen positivt, vi hoppas alla på det bästa.

Mina var inte så intresserade till en början men efter ett tag så vande dem sig vid den och uppskattade strumpan, ge det lite tid.

Lilith
0

Tack :)
Jag blir så himla glad att läsa när folk bryr sig :D

Miss Lalona
0

Klart man bryr sig :) När jag själv kommer i samma läge så vill ju jag att andra skall bry sig om mig.