Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 555 ggr
[becczi]
0

lämnar aldrig övervåningen, HJÄLP!

Mina två pojkar lämnar aldrig den översta hyllan!

Det har inte alltid varit så, men den senaste veckan har de helt slutat att gå ner- inte ens för att äta vad jag har förstått :S då de alltid är jättehungriga när jag kommer hem.

De bor i ett hemmabygge baserat på ett köksskåp och den översta hyllan är bara 2/3 av de övriga i storlek. De gör ALLT där. Äter, sover, dricker, bajsar, busar, you name it.

Om jag lyfter ner någon av dem till färskmatskålen så vill de inte ha, även om det är favoritmaten, de smyger bara upp igen. Visar jag däremot maten där uppe så hugger matvraket in direkt! Då gäller det att passa sina fingrar :P

Kan det bero på att vi har katter hemma och att jag nån gång har lämnat dörren till mitt rum öppen? Fast samtidigt så hade uppfödaren katt och jag har aldrig upptäckt någon av katterna i mitt rum.
Jag kan inte komma på någon aneldning till varför de gör såhär. Är otroligt orolig- de får inte mycket aktivering där uppe.

Exxozzie
0

*tass* Du har så bra frågor jämt ;P

[becczi]
0

#1 Är det bra eller dåligt? :P

[becczi]
0

Det kan väl inte vara så att dom tycker att det är "jobbigt" att klättra ner?  Det är ganska långt mellan korgen de klättrar på och övervåningen, men de kommer upp och lite måste de väl jobba för maten o_o

Exxozzie
0

#2 Det är bra med bra frågor. :) Då lär ju jag mig också.

#3 Det tror jag inte. I så fall är de vääääldigt lata. Har du testat göra något speciellt för att se vad som händer? Förutom att lyfta ned dem menar jag?