Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 461 ggr
[lindavold13]
0

Mys eller Bus

Nu har jag både läst mycket och tittat mig omkring här på Rif och jag tycker generellt det verkar som att hanar alltid är lugnare och gosigare!! Jag har hört att hanar har en tendens att vara lugnare men jag tycker mig se en markant skillnad! De allra flesta "häng" man ser är hanar och när man skriver att man har en råtta som älskar att mysa så är det ofta en hane. Har också sett videos på totalt avslappnade råttor som, ja, har varit hanar…

Jag har tre honor och ingen ligger nånsin still på mig eller vid mig, har aldrig haft hanar så jag har ju inget att jämföra med men ni som har både och kanske kan tala om för mig om det stämmer att hanarna faktiskt är mycket gosigare? Sen kan jag ju förstå att råttor generellt blir lugnare med åldern men det gäller ju båda könen…

Vad säger ni han och hon ägare?

[jennyrapp]
0

Hanarna är lugnare och mysigare, honor mera speedade.
Men jag har haft gosiga honor också, dom flesta jag haft har inte vart så värst mysiga i början, men efter ca 1-1,5 år så har mina blivigt märkbart gosigare.

Fast nu, har jag en råtthona på lite mera en 5v som älskar att ligga i knät & knastra och ploppa med ögonen, så det är nog väldigt olika från individ till individ..

takemetothestars
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina honor jag haft har varit väldigt gosiga, förutom de som varit lite mer rädda av sig. Nu har jag två hanar, varav den ena är väldigt orädd av sig men han är totalt speedad och vill inte vara stilla, så det är näst intill omöjligt att mysa med honom. Den andra, han är mer lugn av sig men är också ganska så osäker, så han vill inte riktigt ligga och mysa. Men jag hade faktiskt en gosstund med honom nyss. :) Han låg och knastrade och ploppade i min famn. Man blir glad när det går framåt!

Allmänt sådär så tror jag nog att det är ganska så mycket individbaserat hur de är. Det är i alla fall min erfarenhet. :)

Exxozzie
0

Mina honor är speedade. :)

Jag får gosa med dem när de håller på att somna och der är oftast i buren. Är de utanför buren kan de inte sitta still. Men mina två äldsta (8 månader gamla) har häng. En av dem är som en katt. Hon kan vara hur speedad (haha låter som hon tagit LSD) som helst men direkt när jag plockar upp henne blir hon helt lealös.

Den andra fick häng när jag fick hem mina två yngsta råttor. Vet inte varför, men hon blev mer avslappnad, social och modig när de kom hit.

Mina yngre blir mindre speedade på nya marker (de äldsta är som vanligt) men de är ju så klart mer nervösa än de äldre.

De kan gosa lite i förbifarten också. Komma upp i knät och sitta still i typ 5 sekunder och gosa innan de måste vidare.

Haha. Man fattar ju inte riktigt vad de håller på med heller. Det ser ut som att de har väldigt mycket viktigare saker för sig. Typ som att de är på sitt stressiga och viktiga jobb men de gör ju egentligen inget speciellt ingenting. Förutom att springa runt och lukta lite.