Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 352 ggr
fairytindra
0

Några frågor

Idag har min ena råtta varit hos veterinären på Slöinge djursjukhus. Hon har nyst en längre tid…typ 3 veckor. Dock har det aldrig runnit något ur näsan eller ögonen. Hon bara nyser. När det var som värst så kunde hon nysa en 15-20 ggr på en minut. Nu har det dock lugnat ner sig och hon nyser till lite då och då. Men för att vara på den säkra sidan tog jag henne till doktorn. Han lyssnade på lungorna men hörde inga ljud där utan menar på att hennes symptom är väldigt lindriga. Han sa att antingen är det en lätt form av mycoplasma eller ett virus eller en annan bakterie eller allergi. Jag fick i alla fall medicin som ska ges i sju dagar så får vi se om det hjälper.

Jag har då en fråga: Om det är alllergi..vad kan min råtta då vara allergisk mot?  jag har inget spån i buren så det kan inte vara det.

Är det någon annan som har erfarenhet av allergi hos råttor?

Sedan undrar jag också om hur varmt ska badvattnet vara om man ska bada en råtta?

hus-musen
0

Vad har du för bottenmaterial nu? 

Om du ska bada en råtta så bör vattnet vara iaf 37-38 grader, inte kallt och inte hett. Sen märker du om råttan gillar varmvatten eller vill ha det lite svalare

Qui dormit, non peccat

fairytindra
0

Jag har toalätt, tidningspapper och sådana där dörrmattor från Ikea. Ok jag har köpt en babytermometer så jag kan kolla tempen på vattnet. Glad

hus-musen
0

Känsliga råttor kan reagera på toa-lätt, så det kan vara det ändå om luftvägarna redan är retade pga infektion. Prova att inte ha toalätt mer än i toalådan eller något och se om det blir bättre :)

Qui dormit, non peccat