Klickerträna
Är det någon här inne som klickertränar sin/a råttor?
Och hur går det isåfall? 
// Lise
When nothing goes right, go left!

Man ska börja träna med att förknippa knäppet med belöning/något bra.
Mängder med beröm och godis i samband med klick innan man kör endast beröm och klick.
Klickern är ett fantastisk sätt att belöna djuren så man undviker snaskfällan. Råttor älskar uppmärksamhet.
Jag försöker även klicka varje gång jag ger dem mat.
Du kan också kika inne på klickerträning iFokus.
När jag har råttor igen ska jag nog testa :P
Jag undrade inte hur man gör, men om någon gör/har gjort och hur det gått för dom! 
#2 Var inne och kollade för några dagar sedan. Därför jag vart sugen på att testa med min ena hona, som är extremt smart (tyvärr) 
// Lise
Jag har tänkt börja i samband med mitt skolprojekt, men råttorna är nya och vill inte äta utanför buren.. så man kan säga att jag har en del hinder på vägen som måste besegras. Lyckades ge dem lite ägg och skinka när de myste i min tröja, men det underlättar inte direkt :P
Kan meddela när jag kommit igång :D tänkte även video-dokumentera så att jag har något att visa upp i skolan, jag hoppas hoppas hoppas verkligen att de vill samarbeta med mig x)
#4 Åh det vore kul! :)
Kan uppdatera när jag kommit igång med min också (måste köpa klicker och hitta något hon älskar som belöning) :D
// Lise
#5 Samma här ;P mina är galna i banangröt, så tänker prova det om jag vågar. Fast kan nog inte mata för hand då, om jag vill ha kvar mina fingrar >_<
Gör det! Ge gärna tips om du kommer fram till nån effektiv metod :) så gör jag detsamma
#6 Haha I will! :D
Faith, som jag tänkte köra med, är extremt förtjust i dom där leversnittarna man ger till hundar. Kanske kan köra med såna :)
// Lise
#5 jag använder en kulspetspenna som klicker. :-)
Jag har använt leversnittar som godis nu, men innan dess så var det inget intressant. Så då hade jag små små småå bitar kycklingfrollic.
// Fawo (;
*tass*
#8 Fungerar det? Blir det inte olika ljud med en penna (in- och utklick)? Eller dubbelklickar du kanske? ;O
Funderar på om jag kan använda en penna på den ena, så att dom får olika ljud (:
#10 om det låter olika, så lär de sig att båda är godis. Min låter i princip lika, och det fungerar utmärkt :-) Jag dubbelklickar inte, och de reagerar lika dant på både "klick in" o "klick ut".
Dubbelklick kan man ju också ha om man klarar av att göra lika snabbt varje gång :-) Man kan t.om använda rösten om man klarar av att göra samma ljud snabbt då de gör ngt bra.
Man kan i princip använda vad som helst som sekundär förstärkare. (Sekundär förstärkare är då t.ex klicker, röst, kulspetspenna osv).
Den primära förstärkaren är godiset, som gör att djuret ens går med på att göra det man vill.
Klickerträning är så roligt!!!
// Fawo (;
Åh.. Kan ju testa det! :)
// Lise

Jag tänkte också pröva detta då jag så småningom tänkte försöka träna agillity. Dock är mina precis som någon av andra skrev lite skeptiska till att äta utanför buren så jag måste träna dem på det först. Jag såg en film på youtube där hon som tränade med klicker hade någon form av mjukost på tub som råttorna fick äta av när de hade gjort rätt.
jag har kört igång med mina :) får se hur det går med det. Innan har jag kört ett långt pissljud med den ena å då blir han som tokig och ska putsa mig i munnen :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#13 Ja man får prova sig fram och hitta något dom verkligen älskar!
#14 Haha gulligt! :D
// Lise
#15 haha jätte gulligt . man såg hur otålig han blev när han hörde det xD
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
#16 Hahaha :p
// Lise
Vill bara påpeka att man alltid ska ge primär förstärkare efter den sekundära. Klicket släcks snabbt ut om man inte kombinerar det med en förstärkning.
/Aremea
Yrkesverksam klickertränare sedan 2004
#18 Nu måste jag låta helt efterbliven - men vad innebär det? :p
// Lise
#19 Det betyder, att när du har klickat, så ska du ge godis så fort du kan efter klicket.
Primär förstärkare = Godis
Sekundär förstärkare = Klicket (eller vad man nu har valt att använda)
// Fawo (;
#20 Ah tack 
Klick och godis var med i min plan! :D
// Lise