Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2929 ggr
[becczi]
0

Hur låter en förkyld råtta?

Hur låter en förkyld råtta?

Kan ibland höra ett litet pipljud från min ena pojkes nos när han andas, är detta tecken på förkylning eller har han kanske bara fått något i näsan?

Exxozzie
0

tass, jag hör det ljudet också ibland. Men mina verkar pigga och inte alls sjuka.

[becczi]
0

#1 Även lite fnysljud? 
Båda två fnös/nös/hostade en del i början (har haft dom i ung. en och en halv vecka) men nu är det bara en som håller på och lite oftare dessutom.. :/ fast inte hela tiden

Zolah
0

förkylda råttor låter lite olika, det kan vara ett brummande ljud till en perkulator.

om det är 'fnysigt' samtidigt som det kommer vätska ur nosen kan det vara en förkylning.

Forgetful
0

Det är inte rossel? :O hör på magen och se om det puttrar lite där?

//Forgetful

Exxozzie
0

Nja. Jo kanske. Det låter som att de nosar intensivt och så piper det lite samtidigt. Men det låter tyst och gnissligt. Svårt att forklara.

Men det är inget mer förutom det ljudet. Och det rinner inte genom näsan.

[becczi]
0

Min kille tar däremot i från magen och hostar ibland :/ fast bara när han ligger still och jag får klappa honom på huvudet i buren. Det intensiva nosandet hörs bara när han är ute och springer och får för sig att nosa mig i örat. Sen piper det emellanåt när han bara går omkring och nosar i luften. Åh, jag blir så orolig!

[becczi]
0

#4 Jag har inte lagt märke till om det skulle "puttra" i magen på honom, försökte känna lite nyss men nej, får försöka igen imorgon.
Det låter torrt liksom… Obestämd

Forgetful
0

Kanske får ringa vet och fråga :O

//Forgetful

Exxozzie
0

Varför låter det från magen när de är sjuka?

Forgetful
0

Om det är rossel så låter det då de har mer slem i lungorna och det kan puttra när de andas om jag fatatt rätt :O

//Forgetful

Exxozzie
0

Okej. Jag har aldrig hört en råtta med rossel, så jag vet inte hur det ska låta liksom. Men tack för infon =)

Forgetful
0

Ska finnas inlägg om det och någon har spelat in ljudet med :P

//Forgetful

Exxozzie
0

Jag funderade just på att fråga om ett inspelad ljud. Jag ska leta lite. =)

Exxozzie
0

#12 Är det det här du menar?

Förlåt för att jag snor din tråd lite, Becczi.

[becczi]
1

Vi kan kalla det för vår tråd istället ;) jag vill bara ha svar på vad det kan vara för något Förvånad

Lilith
0

Jag hade en råtta med rossel. På henne lät det ungefär som ett marsvin, lite pipande på något vis.
Alla tyckte alltid hon lät jättegulligt.

Exxozzie
0

#15 Hehe, okej. :)
Har du läs här? Det står att det kan vara stress eller tumör. Jag vill inte låta som att du inte kan något, men är hostandet som du beskriver hicka? När mina råttor har hicka ser det ut som att de hostar från magen och de ligger oftast ner.
Sen tycker jag ett det är konstigt att han bara piper… Men om du är orolig kanske du ska ta honom till vet eller fråga uppfödaren?

#16 Ja, jag läste på sidan jag länkade till att man kunde höra sånt ljud också. Vet du vad det berodde på?

Lilith
0

Veterinären sa tre saker. Antingen var det en förkylning som gått för länge, genetiskt eller något mer som jag inte minns :S

Rosslandet gav henne i vilket fall skador på lungorna, och det gjorde att hon pep när hon andades. Jag minns inte, men jag tror inte att hon lät som ett marsvin från början, utan att det kom allteftersom tiden gick.

Exxozzie
0

#18 Usch vad hemskt :(

Lilith
0

Ja, det var hemskt jobbigt :/
Hon fick säkert fyra olika antibiotikor som inte bet förutom högst tillfälligt på sin höjd, plus kortison vid slutet.

[becczi]
0

#17 Haha, jag tar inte illa upp, jag kan i princip ingenting om råttor.. än :) visste inte att dom kunde hicka äns en gång. Kan det vara det? 
Blir lite orolig med tanke på att det låter när han andas, fast det har avtagit en del. Kanske var det bara bös?

Det kan ändå vara bra att veta hur en förkyld råtta låter :) om olyckan skulle vara framme.

#18 Fy :( jag vet inte vad jag skulle göra, har redan blivit så fäst vid dom små- kan bara tänka mig hur det måste vara när dom har funnits ett tag

Lilith
0

Hon var sjuk väldigt länge, så jag antar att man vande sig till slut vid tanken. Det kändes inte direkt bättre kanske, men jag visste ju att det i slutändan bara var en tidsfråga innan hon skulle få somna in.
Men jo, man fäster sig väldigt mycket vid de små pälsbollarna.

Miss Lalona
0

Mina har rossel och förkylning just nu och jag är också rädd att det inte skall gå över, det är ju tyvärr vanligt att råttor får det. Om de är förkylda så låter det, som det beskrivts innan som ett marsvin, lite pipande eller grymtande ljud. Det kan även låta som när du själv har slem i halsen men ändå vill ignorera detta och ta djupa andetag, dvs som om något är i vägen för andningen.

Många vetrinärer ger inte antibiotika förrän det gått rätt långt i rosslandet (detta för att det är en jobbig kur och många ändå är immuna), dvs har de lite förkylning så kan det vara bra att börja med lite huskurer ex. TE. Ge roibooste (dvs te utan koffein) med lite honung i, vissa tycker även att det är bra att låta en vitlöksklyfta dra en stund i tet (ja råttor har konstig smak :) De brukar gilla te och det är dessutom bra för dem.

Se till att det inte drar på dem eller att det är för kallt. Några tips iaf :)

#17 Undrade bara om det verkligen är hicka dina råttor får, vill inte verka dum på något sätt och ifrågasätta dig, men råttor gör mysryck om de tycker om att du klappar dem och de har det bra. I början trodde jag också att det var hicka eller att de mådde dåligt men det var visst positivt fick jag veta :) Så du kan ju kolla så att det inte är mysryck men du vet ju klart bäst själv.

Lycka till iaf båda två!

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Exxozzie
0

#23 Aha, det visste jag inte. Bra att du sa det. Jag har bara hört att det kan vara hicka. Råttor har många mys-grejer för sig. :)

Är mysrycken lite mildare än hickan?

Miss Lalona
0

#24 Svårt att säga om de är mildare, tycker att de rycker rätt hårt när de myser med. Men om de rycker utan att man är i närheten och myser med dem så är det troligen hicka :)

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Exxozzie
0

Hehe. Okej. Man får helt enkelt ta rycken ur sitt sammanhang med andra ord? :P

Miss Lalona
0

Precis :)