Roan - hur vet man?
Jag förstår verkligen inte hur ni kan veta att det är en roan när ni ser bilder på bebisråttor. Är det teckningen, färgen eller vad?
Det är på ögonen, de är mer röda än svarta när man kollar i solljuset, teckningen brukar också hjälpa till att fastställa det :P Finns "typiska" roan teckningar som striped och husky.
Aha. Jag har en black striped roan. Men jag visste inte att ögonfärgen var "bunden" till teckningen och färgen.
Har sett att de flesta säger/gissar(?) att det är en striped/husky roan när det är de teckningarna. Men går det att ha en råtta i samma färg och teckning som inte bleknar?
#3 "Mörka" roan har inte rubinögon, dom har som rött skimmer eller en röd paljett i mitten på ögat. Det syns bara på foton på mina mörka :) Har en blue och en champange roan med, och dom har rubin- respektive röda ögon, såsom deras färger ska ha (om än kanske en smula ljusare än vad dom egentligen ska vara).
#3 Roans har inte rubin ögon dom har svarta ögon med röd pupill. Se min bild, en black huskey roan, dock inte världens bästa bild.
Sen ser man det på teckningen också, huskey och striped.
Det finns striped utan roan också, men vad jag vet är det inte lika vanligt.
// Lise
When nothing goes right, go left!
Skönt att få det är utrett i alla fall. Hehe :)
#5 Rut har exakt samma ögon som din.
Jag kom nyss på en fråga till: Kan alla färger vara roan?
Jag läste nämligen nyss om en tjej som hade en augoti roan. Det stämmer väll inte?
Jag fick ju en kull nyss med massa aguoti roans ;P
Och ja mena itne att de hade rubin ögon, men min gloria har inte bara röp pupill hela ögonen är riktigt mörkt röda
#6 Ja, agouti roan stämmer. Alla färger kan vara roan :)
// Lise
Är det samma augoti som min Gull har? Eller blir det den där blågrå augotin (som jag inte kommer ihåg vad den heter)?
Jag tycker verkligen om vildråtta-färgen så jag vill verkligen inte att den bleks bort (om jag nu skaffar en till augoti i framtiden). - No offense ;)
De aguoti roans jag harft har iaf blekts ner från den bruna färgen, blivit mer gråa, tagits för black roan, men efter ett halvår så kom den bruna färgen tillbaka på en av mina pojkar.
#9 Vill du inte ha en roan så köper du en vanlig roan bara :)
// Lise
#10 Jaha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.
#9 Hmm.. augoti menar du? :P
Skönt att jag fick det här utrett i alla fall. Tack för hjälpen 
#12 Haha ja självklart menar jag agouti xD
// Lise
haha, fastnade också där, förstod inte alls va du mena ratlings ;P
#15 Haha liite trött idag 
// Lise
#13 Söta :)
#14 Haha :D
Men vad konstigt att inte Gull är roan för alla i deras kull såg ut som Rut (black striped roan) Deras föräldrar var också roans.
Hur vet du att hon itne är det då? :o Har du nå bilder på henne?
#18 Ah, nu gör du mig nervös :P
Hon är mer än ett halvår och jag har inte märkt att hon tappat nån färg. I så fall går det väldigt sakta. Jag ska se om jag hittar någon bild.
#20: Du kan vara lugn, hon är inte Roan men en väldigt söt tös.
#21 Hehe. Vilken tur. :) Tack så mycket.
Ett annat kännetecken (förutom ögonen och blekningen) är en bläs i någon form.

Ögon, blekning, färg, samt ett upponervänt v eller en fläck i pannan skvallrar om roan för mig. Ju fler saker som stämmer desto säkrare :)
Qui dormit, non peccat
Okej :)
Då kan jag också vara lika bra och säga att det är en roan när någon frågar vilken färg deras råttor är. Hehe :P
#5 Men det där fenomenet med röda pupiller beror väl bara på kamerans blixt, precis som på människor och många djur (utom t ex katter)? Effekten kommer sig av att pupillerna inte hinner dra ihop sig, och att ljuset då reflekteras på blodkärlen i ögonbotten.
Men om jag tar på Rut och en till av mina på samma kort, får bara Rut den där röda färgen.
#26 Alla mina råttor har svarta ögon vare sig det är blixt eller inte, förutom roans, som blir röda.
// Lise
Lättast att se roanögon i solljus tycker jag- på vissa foton har mina roans svarta ögon, men de är ju givetvis inte svarta i verkligheten.
#27 #28 Aha, där ser man! Det hade jag ingen aning om. :) Har inte lyckats få något sånt foto själv, det har nog inte varit tillräckligt mörkt i rummet för att den effekten ska synas. Kan det inte vara så att pupillerna på roans drar ihop sig långsammare än för andra råttor? Det borde finnas någon studie på det där.
Snabbgoogling förklarar det där med ögonfärgen lite närmre:
http://members.madasafish.com/~cj_whitehound/Rats_Nest/Norway_Rats/Genetics/colour.htm
Sammanfattning: Rubinögon har mindre av vissa pigment, vilket får blodkärlen att lysa igenom till viss del. Röda ögon har inga pigment, vilket får blodkärlen att lysa igenom mycket mer. Roans verkar har öppnare pupiller än de som tycks ha helt svarta.
"Chinchilla and European-type husky (progressive roan) rats also have very open pupils, but in them there is a marked ruby-type reduction in colour from the retina, so that what one sees through the pupil is dark maroon-red rather than the blue-black of the blackberry eye. Husky rats also have a blue-tinged iris."
Blue-tinged iris låter som vad som syns på Cola, i bilden jag visade tidigare i tråden.
Jag vet dock inte hur mycket man kan lita på den sidan, det är trots allt internet…
#30 Va jag vet är roans pupiller röda. Dom andra har svarta.
När jag fotar mina rubinögon syns det att dom är rubin inget annat, samma med svarta. Men min rödögda ser… läskig ut xD
// Lise
Jag har en roan hemma men hon är så blekt att hon nu är hel vit. Men man ser i hennes ögon att dem har röd pupill och nu när hon blivit äldre har hon fått ännu rödare ögon. Som jag fattar de som så "bleks" ögonen med åldern med.
Här är en bild på Millie (den vita) som är roan och Maja som inte är roan man ser där på ögonen.
#32 Jo, men färgen kommer sig antagligen av att blodkärlen lyser igenom. Själva irisarna och pupillerna är nog alltså inte röda, utan har helt enkelt mindre pigment (mer genomskinliga), så att ögonhålan skiner igenom.
#28 Min mink har faktiskt också "roanögon" :) Nu vet jag ju visserligen inte vad dina andra råttor har för färg, ville bara inflika att det inte bara är roan som har sådana ögon.
#36 Gud vad läskigt det låter. 

#37 Är inte säker på om jag missförstår dig, men minkar kan ju mörkröda ögon så det låter troligare att hon är mörkt rubinögd och inte svartögd.
Qui dormit, non peccat
#39 Ja, det är förstås möjligt :)
Bra tråd, är det ok om jag länkar till den här i "vanliga frågor"?
#41 Bra idé! Så småningom kanske det trillar in någon som har forskat mer om ögonfrågan. :)

Bättre då att renskriva informationen, som det är nu så är det ju bara en tråd med spekulationer.
Qui dormit, non peccat
Tänkte att det finns mycket bra bilder som just visar upp vad som är annorlunda med roanögon…
Hm, någon som är bra på roans och vill skriva en liten text om dem och hur ögonen ser ut+blekningsexempel?
Jag kan ju göra det. Jag har ju precis blivit expert!
Nä, skoja bara. ;)
Alla mina bleksningsexempel dog tillsammans med min externa 
// Lise

#44 det finns ju en tråd med roanögon under varianter. :)
Vet inte varför texten blev stor, får inte bort det.
Qui dormit, non peccat
#47 Ah, men en med pälsfokus då? Mycket bilder och blekningsexempel i olika åldrar och på olika individer etc?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eller en överhuvudtaget som berör just roans? ;) Det hade jag kunnat ta på mig om det har tid att vänta två veckor för jag jobbar som en slav just nu .. xO
you can't face the problem, if the problem is your face……
Ingen brådska, ni får slåss om vem som ska göra den xD
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha, förbereder mig för fight dåra :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
#50 Eller så kan de skriva den ihop, så blir den säkert ännu bättre! :)

#48 Vi har ju redan separata bildtrådar med både striped och husky roans i olika åldrar och färger oxå under varianter.
Jag är inte riktigt med på hur tråden är tänkt liksom
Qui dormit, non peccat
#53 Mer som en "Vad innebär det egentligen med Roan?", där man förklarar varför, och hur, de bleks, med exempel i olika åldrar på olika individer etc. Just eftersom de bleks är de ju annorlunda, och värda att förklara närmre tänkte jag.