Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 696 ggr
KorvochMos
0

Råttan Blackie

För ett par veckor sen gav en tjej bort sin råtta till mig, hon skrev i en annons att hon var en social, trevlig och lekfull råtta. Vilket var helt tvärtom, Åkte hem till henne för att kolla henne.. Ev ta med henne hem. Och hon var så rädd, tjejen sa ju bara att hon blev nervös nu med nya lukter, men jag misstänkte ju endå något skumt. Fick hälsa på denna sötnosen och hon gjorde ju allt i sin makt att komma ifrån mig och gömma sig, så jag lät bli.

En bit av hennes svans hade också gått av, Hon sa då att hennes andra råttor antagligen huggit av den, Okej tänkte jag, Hälsade på råttans mamma och även den var inte alls social, men lät sig lyftas.

Tog med mig Blackie hem för prov, hon ville inte ens undersöka buren, gömma sig de var de hon ville, så hon gick inte ut på två dagar sådär, då jag e uppe på natten. sen tittade hon runt, men hon reagerar väldigt på ljud, (gör det ännu) de rycker i hennes öron när ja pratar och hon blir väldigt rädd, är hon på burgolvet och jag stiger ur sängen så är hon på en sekund i något rör med stirrande ögon, Detta tänkte jag då var inte alls någon social och lekfull råtta, detta var ju en helskrämd råtta.

Så jag frågade ut ägaren, och hon sa sedan lite försiktigt att hennes ex pojkvän hade hållt henne i toppen av svansen så den gick av. Okej tänkte jag, de var ju inte bra, för de måste ju gjort ont antar jag.Och sedan när hon gjorde slut med honom så hade han vält buren och fått något ryck, så det måste ju vara förklaringen till varför hon beter sig så.

Men jag köpte Blackie, gav dock inga pengar för att hon ljugit och så vidare. Tänkte att jag kunde nog jobba med henne för att åter nån dag börja lita försiktigt på människor igen.

Så jag letar lite tips.. Det har gått ungefär 5 veckor sen dess, och hon är rädd för rörelser och ljud, hon har gått så långt att hon klättrat upp på mig vid buren och undersökt mitt ansikte, hon tar godis och sånt ur min hand, finns det något man kan göra för att få henne och lita på en lite mer?

Jag tycker hon är en väldigt speciell liten dam, och hon har stulit mitt hjärta bit för bit. (=

Forgetful
0

Hon kan alltid vänja sig vid din lukt bättre om du lägger en tröja från dig i buren så hon vågar gå fram till den och vänjer sig vid att ha lukten nära :)

//Forgetful

Exxozzie
0

Att ge det tid är nog det bästa och det tråkigaste. =/

En grej jag gör/gjorde är/var att hjälpa dem med handen om de vill någonstans. När jag sitter i soffan och de tex vill utforska bordet så sträcker jag fram handen så att de kan ta sig över med hjälp utav den.

Vet inte om det funkar jättebra men de lär sig att lita på ens händer och att de kan hjälpa dem, tror jag. Nu sitter de och väntar på mina händer eller fötter när de vill ta sig upp, ner eller vidare någonstans.

KorvochMos
0

#1 ska jag testa, kanske dom andra två nya vänjer sig snabbare vid mig också :)

#2 ja de är jättetråkigt, nu när det gått 5 veckor.. man vill ju ha upp henne och gosa snart :)Det där med hand har jag lärt min gamla flicka, lyfter henne aldrig nuförtiden då hon går upp automatisk på handflatan (= ska nog testa med denna buse också.

Exxozzie
0

Du får hålla ut och hålla oss uppdaterade. :)

Jeeessiicaa
0

Hände exakt samma sak för mig, åkte 24 mil enkel resa för att hämta en "handtam" råtta , som istället visade sig vara total vild och helt livrädd. Nu har jag haft henne i ett och etthalft år och nu är hon tamast av dom alla i min flock. Men jag hade nog även den turen att hon hade världens bästa råtta med dig i buren som visade henne att det inte var något att vara rädd för och nu när den råttan tyvärr dött så är det hon som har tagit över det beteendet och tar mamma rollen mot mina nya bebisar och så :)

Så det är bara att låta tiden att gå, och ta ett steg i taget.

KorvochMos
0

#5 ja sånt suger, men de var ju tur att hon kom till dig, hon verkar ju må gott.. :)

Ja jag har ju inte bråttom, är hon rädd så är hon, jag är bara så glad att hon tar mat ur mina fingrar och klättrar upp på mig, så de går ju framåt, och hon är ju fortfarande ganska liten, Så man får ju hoppas att hon lugnar ner sig ju äldre hon blir också. (=