Hur ska jag göra?!
Hej!
Igår tog jag hand om två omplaceringar. Mor och dotter.
Jag fick inte direkt reda på om dom va handtama eller nåt sådant.
Den ena (Mamman, Myssa) hon är väl ganska tam men bitts lite, fast man ser när hon är påväg på att bita. Hon har vågat kommit fram lite iaf. När hon väl ska bita går hon väldigt sakta fram och tar tag lite i fingret, ganska löst men hon tar ändå tag lite och sedan släpper. Hon är ca 1 år.
Det är mest den andra (Luna) jag är lite orolig för och inte vet hur jag ska hantera. Hon är extermt blyg (Fast det kan ju vara ganska självklart) och piper så fort jag petar på henne. Hon biter väligt hårt (men inte så att det går hål, än iaf). Imorse så högg hon när jag skulle klappa en annan och då var jag verkligen inte berädd. Det är mest när hon piper som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera situationen.
När jag klappar henne så ligger hon still och piper.
Men hon har inte visat ragg eller nåt sånt.
Vet inte hur hon haft det tidigare i livet. Hon är ca 6 månader.
Även så tappar dom EXTREMT mycket hår! Kan dra lite i håret och får med jätte mycket hår.
Så jag badade båda igår dom båda luktade bajs och den ena som är lite vit i pälsen hade oranga fläkar som va lite bajs här och där.
Nästan hela vatten ytan va full med hår! Men nu är dom rena och luktar gott men tappar fortfarande EXTREMT mycket hår..
Sure det har bara gått en dag men ändå..
Men dom funkar ganska bra med min flok.
Lite små bråk som varar i några sekunder men sen är allt bra igen.
Vet att det finns massor av trådar med liknande saker.
Men tycker att det är bättre att skriva hur just dom här är.
Hoppas att det finns någon som möjligtvis skulle kunna hjälpa mig.
MVH! <3
KöttbulleKorv
Juste, kan tillägga att dom äter knappt och dricker knappt. Gav Luna ett bit av ett ägg men den ligger fortfarande där orörd.
KöttbulleKorv

Håravfall kan bero på stress, dålig mat, ohyra eller hudsjukdom, hur ser huden under pälsen ut?
Att de inte äter beror på stress, du har inte haft dem länge. Låt dem vara och ge dem massor med godbitar så ordnar det nog sig. De har ju knappt blivit hanterade så det är klart att det är läskigt.
Qui dormit, non peccat
Har du tagit introduktionen med dom andra råttorna som du ska? långsamt osv?för att dom fäller och äter dåligt kan vara att dom är jätte nervösa eller till och med sjuka ( man ska helst ha råttor i karantän ett tag innan man introducerar dom till sin flock, finns en artikel om detta ).
Om dom biter dig bör du inte dra undan handen, för då kan dom bita hårdare eller tycka ' Aha! detta var ju skit smidigt, nu vet jag precis hur jag ska göra för att hon ska låta mig vara… ' och på så sätt berömmer du dem genom att dra bort handen.
Hm, en okvalificerad gissning är tidigare vanskötsel. Buren kanske har varit rejält smutsig, och maten inte tillräckligt näringsrik. Sådant är ju vanligt bland okunniga djurägare.
#2 Både pälsen och huden ser vädligt bra ut för mina ögon.
#3 Introduktionen har gått sakta ja, höll på hela dagen igår. Men dom sitter inte i samma bur nu. Dom här två sitter i min sjuk bur som är ganska liten och vill helst inte att dom ska sitta där hela dagarna för det kan ju bli ganska tråkigt, så dom träffar mina andra 4 lite då och då. Utanför buren såklart.
Det med bitnigen så drar jag inte undan handen eftersom att jag vill att dom ska känna min doft och lära sig att jag inte är så farlig som jag kanske ser ut.
#4 Jag såg inte om buren va smutsig men tråkig va den allt. Hängmattorna va inte trevliga att titta på iaf, helt oranga. Så antagligen va det en smutsig bur ja.
Men det ända jag hoppas på är att allt blir bra :)
KöttbulleKorv
Men tänk på det till framtiden om det där om karantän, nu kan det vara försent redan iochmed dom redan träffats osv. Nåpn som är mer råttvan med introductioner mellan räddnings råttor vet säkert bättre än jag.
Får tänka på det till nästa gång. Men jag ser inte på något sätt att dom är sjuka eller skulle ha någon ohyra direkt. Kammat igenom hela pälsen. Förutom att möjligtvis den ena precis har börjat få lite rossel. Är inte riktigt säker.. Får lyssna lite nogranare när jag pysslar med dom nästa gång. Dom är mina första omplaceringar så är lite osäker hur jag ska göra med dom. Men dom börjar komma fram lite och vill nosa lite iaf. Ett steg i taget :) Får läsa igenom lite trådar nu så jag vet lite hur jag kanske ska göra :)
KöttbulleKorv