Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 627 ggr
takemetothestars
0

Tjuvnyp - bus/dominans?

Av mina två pojkar Sheldon och Melvin (snart halvåret gamla, förmodligen kullsyskon) så har det hela tiden varit Sheldon som bestämmer.

Sheldon har hoppat på Melvin och Melvin har lagt sig på rygg samt pipit. Han är för övrigt en väldigt pipig råtta (pipigaste jag haft). Nu på senare tid har Melvin börjat sätta emot och det är inte längre självklart att han hamnar på rygg.

Oftast så är det Sheldon som är på Melvin från början. Jag har betraktat deras brottningsmatcher många gånger, och de slutar i att Sheldon putsar en pipande Melvin. Nyss när jag stod och tittade på dem så märkte jag att Sheldon springer fram till Melvin och ger honom "tjuvnyp" i antingen tassarna eller mitt på kroppen. Jag kallar dem nyp, för det ser inte ut att vara hårda bett och han släpper efter sekunden. Det är svårt att bedöma om detta är något som gör ont på Melvin när jag piper, eller om hans pip mest är som ett "snälla, sluta" eftersom han som sagt i allmänhet är väldigt pipig.

Är det här något jag bör reagera på? De burrar aldrig upp sig, eller ser hotfulla ut mot varandra, och jag ser dem sova tillsammans utan problem. Jag vet bara inte riktigt vad Sheldon pysslar med. Tycker att han är lite väl ettrig ibland. Vill han få igång Melvin att busa, eller är det dominansbeteende?

takemetothestars
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

"Det är svårt att bedöma om detta är något som gör ont på Melvin när jag piper" - Haha! :D När Melvin piper, ska det vara såklart! Fast jag står nog och piper jag med emellanåt när jag tycker att Sheldon är för jobbig mot honom.

[becczi]
0

*tass*

Lilith
0

Jag har inget svar på frågan, men jag har sett att mina små gör precis samma sak mot de stora.
Småttingarna gjorde även det mot en äldre hona, som var dominant av sig. Hon pep för det mesta när hon blev utsatt, men så ibland blev hon riktigt förbannad också.

Så jag har inget svar att ge, men är nyfiken på vad andra har att säga :)

mikeiko
0

Det kan vara övergående, jag hade ett helt tokigt tjuvnypsbeteende i min flock när de som är tanter idag var unga :) Men de slutade såsmåningom.

Banankaka320
0

Dem är ju i tonåren, sålänge det inte blir stora sår så behöver du inte oroa dig :) Och sålänge inte en av dem blir stressade omkring den andra. (Typ undviker den andra hela tiden)

takemetothestars
0

#4 #5

Tack för svaren. :) Får väl se hur det utvecklar sig med tiden. Det kommer en till pojke från Ratass kull hit runt 11 september, så det ska bli intressant och se hur introduktionen går och hur de kommer bete sig med varandra. Just nu känns det som att Sheldon och Melvin är väldigt olika i personligheterna, och att Melvin är den som får stå ut med Sheldons busfasoner, så får hoppas på att det är lite fart på lillkillen så att Melvin får vila lite, och Sheldon kanske kan få smaka på sin egna medicin och därmed lugnar sig. ;)

mikeiko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja så länge det är tjuvnyp och inte bett så är det ingen fara :)

takemetothestars
0

#7 Gillar bilden! :'D

[arlington]
0

#7 Haha! Lite OT kanske men den här bilden måste vara bland det mest lustiga jag sett! ;D

[Sara FE]
0

#7 Haha, suverän bild!