Era fröblandningar
Kollade igenom fodertråden som var skriven 2009 nån gång, men jag kände att jag ville ha det lite mer uppdaterat om vad man ger dem, det kommer ju ständigt in nytt i affärerna och saker som man kommer på efterhand att man inte bör ge, bara som exempel då "Man kan även ge hö till råttor men då ska man hålla det i en 6 veckors karantän för att slippa få in ohyra(även om du köpt på affären)". Lite dubbelmoral idag tycker ja då man kan få en pik för att det syns ett enda strå i bilderna ;P
Men aja, skit i det nu ^^'
Jag skulle vilja veta vad ni har i era blandningar,
- Vad det är
- Vilket märke
- Hur mycket
- Vart ni köper det
Så stapla gärna upp alla sorter av frön och sådant ni använder :)
ICA har en jättebillig müsliblandning med alla fyra sädesslag =) (12 kr för en påse eller något sådant löjligt!)
#1 är det det enda du använder då?
Nej det sa jag inte :P
Mina äter vitakrafts råttpellets, men jag har spanat in den som bas för framtida fröblandningar när pelletsen tar slut.

Kan tala om att 6 veckors karantän är för lite, det du behöver göra är att hetta upp höet så äggen dör. Kan tyckas lite halvsvårt med hö.
Icas egna musliblandning är ok, kostar 14.90 här :) använder den när den jag vill ha är slut.
Qui dormit, non peccat
Jag citerade bara ur, om det nu var teratos foderartikel..som skrev 2009 som sagt, så den skulle nog behövas uppdateras..
#4 Får man fråga vad du använder? Den där axa grynblandning? Har inte hittat den i vår mataffär D: Tror müslin kostar 12.90 eller nåt sånt här :)
Mico lyx utan pellets 15kg 379:- går åt mellan halv till hel per månad. Dock ej bara åt råttorna. Blandar ut med vad jag känner för o varierar. Musli ica, frebco eller vid panik på foderslut, billigt skit m för mycket socker. Även axa m mycke nötter o frukt. Hirs, bovete,pasta, nötter/fröer, papegoj blandning. Torkar även grönt själv som maskros, nypon, rönnbär, blåbär, frukt, persilja, morot osv. Torkar öven kött, blodpudding mm Hundarnas mat. Dvs med bra innehåll. Kör när jag är dålig på att fixa protin på annat håll. Har även köpt stora säckar av 4 sädesslagen o blandat. Dock stod det länge innan det tog slut så inte helt optimalt. Det jag kan komma på nu
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#7 Det är så klart inget socker eller något annat i müslin jag pratar om, det är helt enkelt en blandning av fyra sorters säd och inget mer :)
- dubbelpost -
Jag brukar köra Axas grynblandning som bas, sen blandar jag i bovete, hirs, puffat ris, sesamfrö, pumpafrö, knäckebröd och ofta lite Kellogs specialK bara för att jag inte kan äta dom där sista smuliga decilitrarna själv ;)
Jag har dock inte så stor koll på hur mkt jag har i av varje, jag höftar lite.
Allt jag köper kan man få tag i på Ica/Konsum.
#8 antar du skulle svara till någon annan ;-).
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tror snarare jag inte läste ordentligt; "billigt skit m för mycket socker" om bl.a. ica's müsli, trodde det var riktat till mig :P Förtydligade bara att det jag pratade om i verkligheten bara är en grynblandning.
Jag kör axa grynblandning med hirs, bovete, quinoa, vetegroddar, olika fröer och nötter, även hundmaten min hund får. plus färskmat :)

#4 Jodå om jag minns vad den heter haha
Funderar på vad den kan heta, ekologisk är den iaf, med de fyra sädesslagen och solrosfrön. Kan vara Axa men är inte säker, billig är den iaf. Kostar lika mycket som icas egna musli.
Annars så använder jag gärna JR Farm ratten smaus och som extra JR Farm chipmunk food. Blandar med musli, hundmat och annat jag hittar hemma. Pojkarna gillar bladningen 
Qui dormit, non peccat

Nu när vi ändå är inne på mat till råttorna så undrar jag om det är något som man inte ska ge sina råttor?
#15 Finns en hel artikel om det :D Om du letar lite (a)
- Vad det är : Hemgjord blandning =)
- Vilket märke : Allt möjligt
- Hur mycket : Lagomt av det mesta :D
- Vart ni köper det : Lite varstans :P
Axa's grynblanding / Musli utan socker.
Axa's Grynblanding / Musli med nötter och frukter (dock bara lite)
Hundmat : Ett par dl torrfoder
Havregryn
Pumpakärnor
Linfrö (ytterst lite)
Gröna Linser
Bovete (krossat)
Solroskärnor
Rat Complete (Ett par dl, testar på det igen å får se om de tycker om det då förra gången var det mer 'Som om vi ska äta det där!' =) )
Rat Nature (en påse ungefär)
Hirs (Lite grann typ 2 dl eller nåt)
Sen lite annat smått å gott jag kan hitta på i kärn- och fröväg.
Cornflakes om jag har något
Blandar ihop allt i en stor låda. Tjejerna har bra hull och håller sig mätta, killarna som jag har, har börjat fått bra hull och växt på sig lite. Hade 3 killar som kom till mig och var lite undernära och pälsen ruggig men har blivit betydligt bättre =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#17 no shit är det hemgjord blandning ;P haha
verkar som att ja får leta reda på allt påde affärer som finns ^^'
Man vill ju liskom ha the good shit, vart man hittar det å så. MEn jag antar att det mesta ni köper finns på ica/konsum
Jag blandar lite allt möjligt.
Jag har en stor rosa hink (hihi) som innehåller:
- Någon rått/gnagarblandning från Sjöbogården (1 påse)
- 5dl solrosfrön med skal på
- 3dl solrosfrön utan skal på
- 1 påse müsli
- 1 halv påse havregryn
- Lite havrekuddar som blev över (de älskar dem!)
- Lite cornflakes som blev över
- Lite hasselnötter
Dessutom får de doggy hundmat (1 kaffemått varje gång jag fyller på maten)
Lite frukt och grönsaker när jag har hemma.
Barnmat då och då.
Rester så som pasta, okryddat kött m.m.
Tipsa mig gärna om hur jag kan förbättra deras mat. Men skicka helst ett mail då så vi inte blir för OT i tråden…
Jag hittar inte så mycket råttfoder till råttor.. men detta är det jag brukar ge
Vad det är : Torrfoder
Vilket märke : Selective Rat
Hur mycket : Jag ger tills allt ät uppätet
Vart ni köper det : Arken Zoo
Har också Müsli GOLD och get till dom. Ägg, mat som jag själv äter i små mängder. Vill gärna veta mer vad man kan köpa :/
Känns som om jag verkligen failade med den här tråden ^^'
Tanken var ju att de som gör sina egna fröbalndingar, musli och allt va ni nu har i, skulle ha orkaen å säga precis vad det är, märke å allt så jag lätt kan hitta allt i affären :P blir jämt så skeptisk över allt man hittar om det inte är bra nog, socker, mysko grejer i, osv. men ja, har väl fått det jag ville ha ändå på sätt å vis, olika ingredienser som möjligtvis finsn i vanliga affärerna.

Det är ju bara att läsa på förpackningarna annars, osötad musli och sen spelar det ingen roll vilket märke egentligen. Vill man göra det enkelt för sig så väljer man en musli med åtminstonde de 4 sädesslagen och allt utöver det är tillägg.
Sen torrfodret ska ju komplettera färskfodret, det finns inget Torrfoder som funkar för alla. Har du lite protein i färskmaten så bör du ha mer i torrfodret och tvärtom tex.
Qui dormit, non peccat
står det alltså på förpackningen att det finns "de fyra sädesslagen"? ^^'

Japps det står! Annars är det bara att räkna; vete, korn, havre, råg alt majs, durumvete, dinkel mm.
Qui dormit, non peccat
precis, sånt där hade jai nte en aning om ;P
#23 vad som står på framsidan är oftast inte hela sanningen. Läs innehållsförteckningen. På axa grynblandning står det t.ex :
rågflingor, havregryn, veteflingor, kornflingor, vetekli
Alltså bara det och inga tillsatser. Men står det t.ex aromer, surhetsreglerande medel eller liknande så är det tillsatser som vi inte vill ha. (nu vet inte jag om just exempeln jag gav var några bra, kan inte exakt vad dem innebär. jag kör bara på inga tillsatser :P )
ja r pissdålig på det där ^^' olika korn å tillsatser, därav märket och namn osv :P skriver ner allt det är på en lapp så ska ja föröka orientera mig i affärn
men kolla olika alternativ, läs och jämnför. och kolla på paketen, kolla efter olika symboler som ska betyda att det är bra osv (dock är såna symboler inte heller alltid att lita på.. *suck*
innehållsförteckningen tycker jag är bäst, där måste de skriva allt som är i. Så där är det inga dubbla budskap liksom. :)

Angående tillsatser så är det ju enkelt, inga tillsatser alls ska stå på baksidan helst. Ju mindre desto bättre.
Och ja lite inte på att det står kravmärkt, ekologiskt eller annat utan kolla alltid, det finns förvånansvärt mycket skit i produkter som är märkta så.
Qui dormit, non peccat