Mina pojkar medicineras. Tips som underlättar?
Tog mina råttpojkar Sheldon och Melvin till veterinären pga. nysningar och rossel-ljud till och från hos Sheldon. De fick medicin ordninerad (Bactrim) i 10 dagar. De har i övrigt utåt sett varit pigga under hela tiden. Jag tyckte mig märka en skillnad efter de 10 dagarna med betydligt mindre nysningar, och Melvin som tidigare haft sekret runt både ögon och nos då och då verkade blivit av med detta. Jag blev såklart jättelättad över att det blivit bättre, men jag hinner bara med att tänka tanken innan nyset är tillbaka lite mera igen. Troligtvis så kan en förflyttning av råttorna varit en bidragande orsak till det hela (så onödigt).
Har pratat med vet., och jag ska fortsätta ge dem medicinen i en vecka framöver. Jag hoppas det biter. Känns lite tråkigt just nu, och jag blir lite rädd att de inte kommer bli bra. Melvin är inte så kinkig. Jag får i honom det de flesta gångerna genom att blanda ut det med lite fruktpuré. Det är Sheldon som är den svåra. Han smakar i kanterna av blandningen, gräver lite med tassen och går sedan därifrån. Därför har jag fått ge honom med doseringssprutan rätt direkt i munnen och det har bökats en hel del med detta. Jag har inte känt med säkerhet att jag faktiskt lyckats få i honom allt han ska ha, och det är han som verkar behöva det mest.
Det tristaste är att de inte direkt associerar mig med något trevligt de gånger jag måste hålla fast dem så de sprattlar och piper. Och Sheldon som just börjat hänga i mina händer. :) :(
Ge mig tips på hur jag kan hantera dem när de ska ha sin medicin, samt något som för era råttor nästan alltid går hem att blanda det med! Övriga tips för att de snabbare ska bli bra uppskattas också.
Dessutom, så ska jag få hem en liten råtta till i september. Hur ska jag tänka kring det? Vill inte att småttingen också ska bli sjuk, och tänk om de inte blivit bra än. Bör jag då skjuta på det hela ännu mer (har redan skjutit på det pga. förkylningarna)?
när jag medicinerar så lägger jag dem på rygg och sprutar det rakt in i bakre delen av gommen
men, min lilla korkboll kom på att han kunde skippa svälja det och ha det i munnen och sedan torka av sig på matte… så då gav jag dom skinka varje gång jag hade medicinerat. Funkade bäst i buren då han blev rädd att dom andra råttorna skulle ta hans skinkbit. och taddaa, all medicin uppäten.
Ibland är det också så tokigt att de inte alls blir surare mot dig för att du plågar dem utan det har åtskilliga gånger hänt att relationen istället blivit bättre. Vad gäller hur du ger har jag inget tips annat än att blanda i något gott och kleta på tassar/framben.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har de nyss blivit i tvingade medicin insprutad i munnen. Sprattel, sprattel och lite pip. De ser så sjukt lustiga ut när de kommer tillbaka in i buren och springer runt och gnider sig mot alla saker för att få bort det som kladdats runt munnen eller på tassarna. :'D
Och jag hoppas att de inte misstror mig för all framtid. De kanske inser att det faktiskt inte händer så mycket värre än att de hamnar på rygg och får i sig äckligheter. Jag skadar dem ju trots allt inte. :)
#3 se bara till att dom sväljer den, som sat min korkboll torkade avv sig allt och spottade ut om man inte gav han nåt efteråt.
Testa att blanda på en sked i lite olivolja, det funkade finfint på mina tjejer, de slickade glatt i sig. Olivolja är dessutom ganska nyttigt.
var dock försiktig med mjölk produkter? det varnåt ( tror mjölk ) som gjorde att medicinen tappade effekt. kommer inte alls ihåg :c kanske står på bipacksedeln?
#3 De sväljer största delen i alla fall. De gånger de kommer lite för mycket utanför och jag ser att de torkar av sig allt, då ger jag dem lite extra i munnen.
#4 Det kan jag ju ta och testa. Men olivolja.. bara så där.. är det gott? :D
#6 Jess, jag skippar mjölkprodukter när de medicineras. :) Är det inte så att mjölkprodukter över huvud taget inte är så där superbra för dem? Tänker mig väl att även om det inte tar bort effekten i medicinen i sig, så om deras magar får jobba hårdare med mjölkprodukterna så känns det onödigt att ge dem det då deras kroppar behöver lägga energin på att bekämpa bakterierna i första hand.
Haha, Mina "#" blev ju helt galna såg jag. Blev förskjutet ett steg. :)
#6 !!
Well, jag kan ju för egen del tycka att det inte är sådär gott, men råttor är råttor… Jag äter heller inte blomjord. ;) Antar att smaken är olika även hos råttor, men här hemma var det väldigt poppis, tänk på att inte ta för mycket bara, så de inte tröttnar på att slicka i sig det, tror olivolja har så säregen smak att det döljer medicinsmaken ganska bra.
#9 Provade, och tog heller inte så mycket, men var inte alls populärt. :( Den här medicinen är smaksatt med banan och vanilj, vilket inte har varit särskilt fördelaktigt. Hade nog varit bättre om den kort och gott bara smakat medicin. Är nog lättare att gömma smaken då.

Mosa in medecinen i banan, brukar funka jättebra med mina pojkar. Leverpastej funkar oxå. Dock har jag en kinkig kille som är hopplös, känner han minsta lilla av medecinen så är det kört.
Qui dormit, non peccat
#11 Mina pojkar är inte särkilt förtjusta i banan, annars hade det varit perfekt då det är banansmak på medicinen. :p Men leverpastej ska jag ta och prova. :)
Ett par av mina råttor smaskade glatt i sig all medicin från ett litet fat, om jag blandade ut det med lite honung (efter att ha provat lite nyttigare grejer som inte gick hem). Visst, det är inte direkt rekommenderat att ge honung tre gånger om dagen i ett par veckor, men en av skrek i dödsångest varje gång jag skulle ge sprutan. Så jag chansade och hoppades att de inte skulle bli små klot. Funkade bra, de fick sockerkickar och kutade runt lite extra mycket för att kompensera. :)
Jag gav en av mina råttor sådan medicin inmosad i mat av olika slag, men var tvungen att variera den för att råttan skulle fortsätta äta då hon verkade inse efter några gånger att det var någon äcklig extra ingrediens. Mycket tålamodskrävande men det fungerade iaf!
Jag har samma problem med mina pojkar just nu och testade att mosa in det i leverpastej, det gick bra. Hoppas att de inte ratar pastejen senare :)
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
Jag har provat blanda mina råttors mediciner med honung, rhode island sås, yoghurt, banan och lingonsylt.
Absolut populärast var ju förstås det onyttigaste: honungen och rhode island såsen, som de glatt slickade i sig bra länge :P