Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 402 ggr
Daydreams
0

vibramycin hjälp!

har evig kamp varje dag för att få i min råtta vibramycinet. Hon vill inte ta det som det är. hon äter inte upp det jag blandar det i. (smakar gärna men sen är det stopp) just nu håller vi på i mer än en timme varje dag för att få i henne 1 ml.

Och jag känner mig fruktansvärd för jag sitter med en mun spruta och tvingar i henne lite åt gången.

Någon som har ngt tips?

Funderat på att sätta henne i egen bur och blanda det i maten hon får så lär hon ju äta det, men tycker samtidigt synd om henne om hon ska vara själv. 

Behandlingen börjar hjälpa, inget ljud kvar på lungorna. Men det är 7 (SJU!!!!) hemska dagar kvar.

Min älskade lilla Jovita.Gråter

Råttisen
0

Är Vibramycinet mot Mycoplasma?
Jag vet hur svårt det är att få i en råtta det men jag försökte att spruta i lite och sen berömma när råttan åt upp det ex. min råtta älskar att sitta på axeln. Så när han åt medicinen så satte jag honom på axeln. Innan jag satte honom på axeln var det hopplöst, han spotta ut mkt av medicinen, men de funka lite bättre sen.
Lycka till!

Daydreams
0

nja, mycoplasma bär dem ju alla på men hon har en lunginflammation,

Tack för ditt råd, Vi har på 4 dagar gjort av med typ 30 ml, (hon ska ta 1 ml om dagen,lol)

Men idag hade vi vårt genombrott. Jag sprutar in lite i munnen, hon får tid att svälja ner det sen får hon lite mer, Från att ha tagit minst en timme så tog det idag 15 minuter. JippieSkrattande

Ninja
0

Har tyvärr inga tips på hur det ska gå lättare, men vill bara inflika att man inte ska använda produkter med kalk/kalcium i samband med vibramycin. Anledningen är att kalket minskar vibramycinets verkan.
Vet inte ifall du vet det redan, men jag ville säga det för säkerhets skull.. :)

Daydreams
0

Jo det vet jag men tack ändå för tipset.

rattmamman
0

Veterinären tipsade mig att kleta in det i pälsen. Då måste hon slicka i sig det när hon snyggar till sig ;-). Detta har funkat på en av mina råttor.

Min erfarenhet är annars att ta ett vänligt men bestämt tag i råttan och försiktigt (!) föra in sprutan i mungipan på råttan. Då tvingas den öppna munnen och så är det "bara" bara att spruta in medicinen. Det brukar funka och du blir förlåten ganska så snabbt efteråt.Glad

Ninja
0

Vissa råttor smetar dock av sig medicinen de får på sig, om de är riktigt ovilliga att få i sig den.
När jag medicinerade Baloo med Bactrim så hamnade det lite i mungipan/på sidan av huvudet, och det strök han av sig på både mig och soffan sen. :P

jess13
0

ja rekommenderar att blanda i en liten klick god mat, tex barnmat, sylt, smör el nåt. ta bara en liten klick så att råttan äter upp allt. om inte det fungerar så är det tyvärr så att du får hålla fast råttan o sen försöka spruta in medecinen i munnen på den.

_Jag_
0

Leverpastej…Skrattande

Ninja
0

#7 fast inte smör då.. det är en mjölkprodukt. :)

rattmamman
0

Mina råttor får yogurt ibland - en mjölkprodukt. Varför får de inte äta det? Uppfödaren till min Roxy (Ale's) gav sina råttor yogurt.

Mymlan
0

#10 spelar det ngn roll vad för yogurt de får?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Daydreams
0

Jag ger mina råttor youghurt då och då, men ko produkter är ju inte nyttigt med för mycket. Men som det står tidigare i denna tråd så ska man INTE ge Vibramycinet med MJÖLKPRODUKTER.