Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 668 ggr
artema
0

Är er råtta försäkrad?

^

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

inte mina :)

mikeiko
0

Nej, jag ser det som ovärt i långa loppet då de små inte lever så länge ändå, samt att man har så många… :(

Jespersen
0

Nej, anser inte att det är värt det. Med fem råttor tror jag att man kommer billigare undan med att lägga undan till en "veterinär-buffert" istället.

Kostanderna brukar ju heller inte komma upp i helt ohanterbara summor, som med kanske hund/katt (och framförallt häst, huga vilka veterinärkostnader om det händer något).

[Alenzi]
0

Nej.

[aammE]
0

Nu har jag förvisso bara möss men svarar ändå.

Mina möss är inte försäkrade av den anledningen att jag har så många (ca. 30st just nu + några ungar som ska säljas) och det skulle bli ungefär 13.000kr om året i försäkringskostnader, så mycket kostar de inte under ett år i veterinärkostnader. Så jag har ett veterinärkonto där jag för in pengar då och då.

Kaninen är försäkrad däremot.

gulzebra
0

Absolut inte. Jag räknade en gång för några år sen ut att om jag försäkrat alla råttor jag ägt genom åren så hade jag gått back en sisådär 50.000 kr. Än sålänge har jag aldrig kommit upp i någon summa som gör det värt en försäkring utan alla veterinärkostnader har landat under självrisken, så då hade jag lika gärna kunnat skänka 50.000 till föräkringsbolaget… Vilket jag inte känner för att göra.

Jag försäkrar öht inte smådjur utan försäkring skaffar jag den dag jag skaffar typ hund, katt, häst eller så, då vården faktiskt kommer upp i ordentliga summor så en försäkring faktiskt gör någon nytta.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

OttoIsTheShit
0

mina är inte försäkrade :) gör som vissa andra, sparar pengar i fall det händer något. Som gulzebra säger blir det otroliga summor med dom ex. hon gav

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

[Emma--]
0

Med 7 råttor och dessutom 7 hamstrar så blir det närmare 500 kr/månad. Och då ska man ändå betala ungefär 700 kr i självrisk eller något sånt.
Sen har jag även två katter här hemma och är dom enda som är försäkrade eftersom deras veterinärvård lätt kommer upp i större summor och så lever dom mycket längre.

Då lägger jag hellre undan dom där 500 varje månad så kommer jag antagligen kunna betala alla veterinärkostnader utan problem.

Än så länge har det knappt blivit några veterinärskostnader. Det dyraste var en kastrering och det hade jag ju fått betala hur som helst. Annars det senaste blev väl ca 400-500 och är alltså ändå under självrisken.

zickan
0

Jag tycker det är onödigt att försäkra dom. Mariotet av mina råttor behöver inte ens uppsöka veterinären. Sedan kostar det runt 500 per år. Dessa pengar lägger jag hellre undan när det kommer till beov av veterinären.

Själv lägger jag undan en slant per månad eller per kull osv som jag använder till veterinär etc.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Banankaka320
0

Nej, inga av mina råttor har gyllene svans :)

CamillaS
0

Nepp försäkrar heller inte mina råttor. Lägger undan pengar till det varje månad istället som många andra.

mieeow
0

inte jag heller, lägger undan pengar istället jag med

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nix