Råttor iFokus

Råttor

Etikett: annonsering
Läst 3069 ggr
rocknroll
0

Naken, dumbo eller rex råttor

Hej,

Jag letar energiskt efter naken, rex eller dumbo råttor, två st av samma kön, vilket gör mindre skillnad. desamma med färger.

Hör av er !

0739591424 eller tove_holmiz@hotmail.com

MVH Tove

kortnos
0

Samma här. Letar efter en naken tös och en med slät päls.
Bor i Stockholm.
Gärna dumbo på nån av dem eller båda.

whieeeh@gmail.com

//Madeleine.

lolaisdenied
0

ostrogen (tror jag han heter) på zoonen har nakenråttor o på blocket (i skåne) finns det någon som säljer också-..

kortnos
0

Kunde inte hitta ostrogen dock. Men tack för tipset ändå :)

Milogirl
0

ostergren heter han på zoonen.. från honom har jag köpt min majbjörn ^^

Milogirl
0

*dubbelpost*

Daydreams
0

tycker nakenråttor är tragiskt. Precis som att man avlar fram katter och hundar som inte kan andas ordentligt. Eller inte har pälsLedsen

Mymlan
0

Jag har perser mina kan andas utan syrgas tub.. *ler* Tycker även jag den avel gått för långt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

maddemusen
0

ostergren heter han på zoonen

Stj3rnfallet
0

Jag har en nakenfis, hona, som är dumbo =) Men jag ska säga att det inte är så lätt med nakenfisar som man kan tro :P Jag måste bada och smörja in henne 1 gång i veckan, annars blir hon torr och de får ju oftast lättare sjukdomar osv. Min är ju frisk eller ja, nu har hon ju ngt kladd i ögonen, men för övrigt frisk. Veterinären här är ju inte särskilt villig att ta emot råttor heller =/ Funderade ett tag på att sälja henne, men jag litar inte på att hon inte kommer användas i avel.. Så hon får bli kvar med mig =) Älskar ju henne också så himla mkt så jag kan inte skiljas från min lilla tös :D

Och då menar jag verkligen LILLA, då hon är jätteliten =/ Hon har inte vuxit ordentligt alls, men det kan ju bero på att alla nakenfisar är släkt med alla här i sverige. Dessutom så misstänker jag att Nakenfis föräldrar är syskon och det kanske har ngt med det att göra.. Vet att nakenråttorna som finns i sverige kommer från holland. Och sedan har väl ngn börjat avla på dessa och så har det fortsatt. Har ingen aning om hur inavel funkar, men på lång sikt är det säkert inte så bra, vad jag vet iaf..

Man får ju inte glömma solskyddsfaktorn på sommaren om de ska få vara ute ;)

Hoppas ni hittar några bebisar!:D

kortnos
0

Jorå men jag förstår att det är lite pyssel.
Har även nakenhundar, som kräver kläder på vintern och solkräm på sommaren och sånt. :)

Ninja
0

#9 är det en ÄKTA nakenråtta du har?? Förvånad Inte en dubbelrex som ofta kallas för "naken"?

gulzebra
0

Kan inte låta bli, jag bara måste få påpeka att nakenråttor inte är djurvänligt. Inte heller är det lagligt att föda upp de.

Citat från L80:
"3 § De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel."

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/DFS_2005_8_L80.pdf

http://www.rmca.org/Articles/truehairless.htm

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nazlan
0

men är inte dubbelrex också en slags missbildning när de tappar päls? eller är jag helt ute och cyklar?!?

gulzebra
0

Jepp.

Och om inte annat så är det trots allt en negativ påverkan på en naturlig funktion när de inte kan hålla värmen själva…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Nazlan
0

ok.. rätta mig om jag har fel. men jag har hört att man får regga dubbel-rexar men inte nakenråttor. då borde man väl inte få regga dubbelrexar heller? men som sagt rätta mig om jag har fel.

Ninja
0

#15 Jag tror faktiskt inte att dubbelrexar får registreras, men jag är inte säker.. I registreringspapper kan man kryssa i om en råtta är rex eller slät, men det finns ingen ruta för dubbelrexar. Dubbelrexar får heller inte ställas ut på råttutställningar för att det är något som SRS tar avstånd ifrån.

Äkta nakenråttor har ännu fler problem än dubbelrexar.. Det är sällan de blir långlivade pga problemen de dras med. Finns mer info under den sista länken som #12 länkade till.

Nazlan
0

ok jag kan ha fattat fel när jag läste om det.

Mischa
0

Tycker nakna och dubbelrex är det sötaste som finns, skulle gärna ta en sådan omplacering, men aldrig sponsra en sådan uppfödning.

Dom som satt skinny/dubbelrexavel i system borde tänka till både en och två gånger vad dom vill uppnå med sin avel.

≧◔◡◔≦

lolaisdenied
1

återigen så söker någon efter nakenråttor och tråden fylls av åsikter om dessa… kan man inte då skapa en ny tråd och skriva sina åsikter där….. :P

gulzebra
0

Då är det ju inte säkert att de som borde se det faktiskt ser det.

Kan dock hålla med om att nakenråttor och dubbelrexar är skitsöta :P Men det är som med bulldoggar, de får vara hur söta de vill men själv vägrar jag stödja sån avel.

Mischa
0

äh, trådslöseri!trådskaparens budskap kommer ju igenom iaf.

Dessutom hålls det aktivt.

≧◔◡◔≦

maddemusen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona som är naken måste man inte smörja alls än iallafall och hon är en glad pigg liten Zaga

lolaisdenied
1

#21 är inte "budskapet" att de letar efter nakenråttor…? :P

Milogirl
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Majbjörn smörjer jag också in när han känns torr, bada han försöker ja undvika(om han inte är kletig av mat :P) då man helst inte bada dom då dom inte får upp kroppsvärmen så lätt igen, jag brukar ta en fuktig trasa och torka honom med sedan smörja in honom överallt..

Man får se till att ha varma tyger i buren och snälla burkamrater som gillar att ligga i hög så går det toppen. Man kan även sätta in en värmelampa eller värmedyna så att h*n kan gå och lägga sig i värmen om h*n vill.

Han är en jätte mysig råtta iaf, han är jätte mysig att ta i! Len som sjutton <3

Jag köpte själv en Nakenråtta eller Hårlös råtta som jag gillar att kalla dem..

Bifogar bild på min Majbjörn ^^

Daydreams
0

Tycker frågan borde vara, Varför vill man ha en nakenråtta eller en dubbelrex?

Troligtvis för sin egen skull, "de är gulliga etc"

En djurvän skaffar inte djur för att de är "gulliga". Man skaffar ett djur som mår bra. Och eftersom nakenråttor är olagligt och dubbel rexade är en missformning så förstår jag inte varför man vill ha/stödja uppfödning av sådana djur.

HAde en som ville köpa råttor av mig söm födde upp skinny marsvin. Vägrade sälja till henne men såg bilder på hennes djur och tycker det är helt fruktansvärt.

Om råttor iFokus ska ha inställningen (som vi debatterat redan) med reggning så borde väl reglerna vara ännu striktare mot en annons där man söker efter nakenråttor?

Stj3rnfallet
0

#11 Jepp, hon är helt naken.. Inte ett fjun mer än sina morrhår. Men jag har haft dubbelrexade råttor också. Nu har jag bara en vanlig rex och nakenråttan, annars är alla andra släthåriga. Som tur är så är min nakenfis släkt rätt bra, då många har levt friska och länge ( till ca 3 år och lite mer). Men jag lovar dig att Råza är min första och sista nakenråtta =) Tänkte mig inte för när jag köpte henne, då jag tyckte att de var så söta, men jag har insett nu att även om de får ett superbra hem var de hamnar så är det på ngt sätt inte ett värdigt liv för dem. De får ju infektioner och sånt mkt lättare dessutom. Och de får ju skrapsår så himla lätt från de andra råttorna som man alltid måste hålla koll på. Tråkigt men sant.
Jag lovar att jag vet skillnaden mellan dubbelrex och naken ;) Hihi =)

#12 Om det är förbjudet att avla på dem - varför avlar vissa på nakenråttor iaf? På ett sätt förstår jag de som är emot nakenråttor, även om jag har en själv.. Man vill ju inte att ens älsklingar ska lida på ngt sätt alls!

Jag tycker att alla gör som de vill, få tycka som de vill och de får gärna köpa nakenråttor eller dubbelrex för min del, då jag självhar och har haft det =) Men om jag får välja själv skulle jag ALDRIG avla på min älskade nakenfis och aldrig skulle jag heller köpa mig en ny.. Även om nakenfis är söt med sina dumboöron så skulle jag tacka nej till en sådan nu =)
En av anledningarna till att jag aldrig heller skulle sälja nakenfis, som sagt är för att det finns risk att hon används i avel, vilket inte jag vill! Både för att hon är alldeles för liten och för att det inte är naturligt och inte heller snällt mot dem.

Nakenhundar har jag då inget emot, men de har ju åtminstone lite päls iaf :P Men vissa andra djur passar inte som nakna :P

Milogirl
0

Jag tänkte mej heller inte riktigt för när jag köpte Majbjörn. Men nu är det ju som det är och jag älskar ju hans personlighet, men ja tror inte jag ska ha fler hårlösa råttor efter honom.

_Citerar Ostergren från en disskusion på zoonen:

>>Anledningen till att jag anstränger mig för att få fram nakna råttor är att jag helt enkelt gillar nakenheten och att det är annorlunda, att hålla en nakenråtta är inte alls som att hålla i en hårig råtta, ni som gjort det vet vad jag pratar om.

Det är inte som du säger, "råtta som råtta", det är som att säga hund som hund. Det funkar inte, vissa gillar stora hundar, andra små, vissa gillar hundar med mycket hår, andra gillar nakna…osv. <<

_

Stj3rnfallet
0

#27 Precis =)

etteko
0

De här argumenten med att man skaffar nakenråttor för sin egen skull, för att de är söta osv ger jag inte mycket för. Jag skulle aldrig stödja avel av nakenråttor själv och aldrig köpa en sådan råtta. Men alla djur vi människor skaffar, skaffar vi ju för våran egen skull. Inte går vi ut och letar efter en hund "för att hunden vill ha mig, jag vill inte ha honom men det är bara för mig att acceptera".

Vi skaffar djur för att vi vill ha djur, VI vill ha djur. För att de är söta, gosiga, sällskapliga. Inte skaffar vi djur för att djur vill ha OSS för det kan vi aldrig veta om de vill eller inte. Jag blir lite leds på sådana argument. Inget illa menat, men jag tycker bara de är onödiga eftersom alla djur vi skaffar, skaffar vi för vår egen skull.

rattmamman
0

#26 Om en nakenråtta lever 2-3 år, så verkar det i mina ögon som att den har en "normal" råttlivslängd. Jämför jag med mina pälsade råttor har de tyvärr aldrig levt längre än så de heller.

Jag har tre nakenfisar ihop med mina pälsade råttor. De är lika friska som mina andra råttor. De äter och växer som de ska och klarar sig mycket bättre från rivsår än man kan tro. De har fin och slät hud som inte behöver smörjas. Ska bli spännande att följa dem framöver för att själv kunna blida mig en uppfattning om nakenråttornas förutsättningar. Det är en himla massa tyckande och förutfattade meningar om just nakenråttor och det är så himla tjatigt med allas tyckande hela tiden.

Jag håller helt med etteko - människa skaffar husdjur p g a sitt ego. Vi avlar på olika önskvärda egenskaper hela tiden. Vi har redan avlat bort råttans naturliga ilskenhet, vi har olika färgställningar, rexade råttor och vi har dumboråttor. Vi "designar" med andra ord våra husdjur efter tycke och smak. Det låter inte så trevligt tycker jag, men så är det ju. Med typ ALLA husdjur.

Skulle vara trevligt att slippa alla påhopp varje gång det nämns något om nakenråttor. Låt folk berätta om sina erfarenheter och låt oss lära oss mer tillsammans här på forumet i stället. Allt för ofta tjatas det om och om igen om samma saker - till sist har de blivit sanningar utan någon egentlig underbyggnad.

Fast, tycka kan man ju alltid…

Ninja
0

#25 Än så länge finns bara regler angående säljesannonser.. men man får fortfarande inte sälja nakna/dubbelrexar via denna sajt eftersom de inte kan registreras.

#26 Dubbelrexar kan vara mer eller mindre nakna, de är inte några nakenråttor äen om de saknar hår helt. Äkta nakenråttor finns det som sagt info om under en länk i #12.

Daydreams
0

Men om råttor i fokus är tänkt att stå för främjande av bra avel mm så är det ju helt rätt att diskutera alla nackdelar om avel på nakna råttor.

Det är skillnad på att avla på beteende och att avla på utseende. Sedan finns det mer eller mindre harmlösa saker man avlar på, tex dumbo.

Att avla på en råtta som det finns lagar om att man inte får avla på för råttans egen skull, är väl lite dumt? 

En naturlig funktion för en råtta är väl ändå att kunna hålla sig varm?

Visst skaffar man djur för sin egen skull men sedan finns det dem som skaffar djur som mår bra, som väljer efter beteende etc. Och de som skaffar djur bara för utseendets skull.

Den sista kategorin människor borde inte få ha djur.

Daydreams
0

Ps, har ni ens läst #2 av gul_zebras länkar ang forskningen på nakenråttor?

Stj3rnfallet
0

#30 Precis vad jag försökte säga! Att min nakenfis släktingar har levt norlamlång tid, men alla kanske inte gör det.
Jag klagar inte på nakenråttar =) Men jag säger bara att jag skulle nog aldrig vilja köpa en nakenråtta fler ggr. Det räcker med en ;) Och jag tror att jag måste smörja in Råza för att det är så pass torr luft här så antagligen blir hon torr och då behöver hon smörjas in ibland! Vet inte hur länge du har haft nakenråtta, men jag har haft min i snart 1 år och i början fick hon sår. Dina kanske har haft tur ;) Eller så kanske inte kompisarna är lika hårdhänta =)

#31 Jag vet hur dubbelrexar ser ut fortfarande :P Och Råzas föräldrar är helt nakna och syskonen lika så + övriga släktingar (vad jag vet). Hon har aldrig haft ens ett enda fjun på kroppen och jag tror inte att hon kommer få det heller. Om du inte tror mig kan du ju komma och titta!:P Vad jag vet är hon "äkta" nakenråtta. Men en frisk sådan :D

rattmamman
0

#33 Ja. Innan jag köpte mina. Jag är läskunnig och har tagit ställning. Nu är det ju svårt att avgöra hur råttas DNA ser ut, med mindre än att man testar det förstås. Avel på dumboråttor är förresten inte heller helt okontroversiell. Vad jag har förstått (bla i detta forum) kan de ha problem med kommunikation med sina artfränder och också har något försämrad hörsel på grund av öronens placering. På sätt och vis kanske ett ännu värre handikapp? Det kan kanske också kan vara bra att veta att jag köpte mina nakenfisar just pga att de hade ett så härligt temperament och häng och inte för utseendet i första hand. Dessutom dör (som jag uppfattat det) även "vanliga råttor" ofta av just njurproblem. Så - ja, visst, fram för seriös avel med inriktning mot hälsa och temperament. Det verkar finnas alldeles för lite kunskap om hur imunitet och/eller olika defekter nedärvs.

Jag är dålig på genetik, men misstänker att de råttor jag har är dubbelrexar (inte "True hairless"?), eller åtminstone att de är uppblandade med andra råttors DNA. Hur och vad som nedärvs vid avel mellan hårlösa och pälsade skulle vara spännande att få kunskap om. Har någon en bra vetenskaplig artikel om detta skulle jag vara jättetacksam. Möjligen kan en sådan artikel nyansera debatten något? För hur det än är, så växer tänderna inte onormalt på någon av mina råttor. De uppför sig faktiskt inte som om de fryser heller, men det beror säkert på att de är innomhus i 22 graders rumstemperatur. De har inga problem att kommunicera med sina pälsade kompisar och uppför sig som råttor mest.

Ninja
0

#34 Dubbelrex är dominant; slät=rere, rex=Rere dubbelrex=ReRe.
Man får alltid dubbelrexar om man parar de med varann.

Jag tror inte att det går att se skillnad på dubbelrexar och äkta nakna. Saxat från RMCA: "All three hairless rats, rnu/rnu, fz/fz, and shn/shn, have curly whiskers and may undergo cyclic growth, loss, and re-growth of patches of hair." samma sak som med dubbelrex.
Nakenråttor har njursjukdomar, bettfel eller saknar thymuskörtel beroende på vilken typ det är. Av de tre sorterna som finns så är den äldsta genomsnittsålderna endast 20 månader, och då dör de till följd av sjukdom inte av ålder. Blir de gamla och är friska hela sina liv är de med största sannolikhet inte äkta nakna.

#35 Nakenhet är recessivt. Pälsad råtta=HrHr, nakenbärare=Hrhr, naken=hrhr
Därför ger även naken+naken alltid nakna råttor, precis som med dubbelrex.
http://ratguide.com/health/figures/congenital_hereditary_alopecia_figure_2.php

gulzebra
0

#26: Det vet jag inte iom att jag själv aldrig skulle tänka tanken ens. Men det är väl som med diverse hundar och katter som också föds upp olagligt - okunnighet om både djuret, felet och lagar, egoism, dumhet, naivitet, pengar eller något annat.

Ostergrens inlägg förstår jag mig inte på. Eller jag fattar vad han menar, men jag fattar inte hur det kan göra det rätt att föda upp råttor med så stora fel som pälslöshet. Även om djur faktiskt föds upp för vår skull, så får man ändå ta med i beräkningarna vad djuren mår bra eller dåligt av också. Att föda upp friska och välmående djur för sin egen skull kan jag gå med på, men att föda upp nakenråttor för sin egen skull är iaf enligt mig bara egoistiskt och rent av sjukt. Vart tog vettet vägen?

Daydreams
0

applåder för gul_zebra. Instämmer helt med dig.

etteko
0

Instämmer också helt med gul_zebra. Alla djur som vi föder upp, föds upp för vår skull och då är det vårt ansvar att se till att de mår bra! Det innebär ju om man tänker logiskt att inte föda upp djur med fel som får dem att lida.

KickanW
0

Jag kan inte annat än hålla med er som skrivit här på slutet.

Visst kan man säkert ta hand om en nakenråtta/nakenkatt så att den mår bra men den kommer aldrig må lika bra som en "vanlig" råtta eller katt. ENDA anledningen till att ha nakenråttor är ju för att VI tycker det är sött och det är så fruktansvärt själviskt.

Eller är det någon som hittar någon annan anledning som håller?

gulzebra
0

#40: Tja, skulle vara om man får hem en omplacering som råkar vara naken… Jag skulle nog kunna tänka mig det iaf, sålänge råttan är helt och hållet gratis så att förra ägaren inte tjänar något på det. Fast då hade det bara varit tillfälligt tills jag hittar nån annan, för jag har absolut inte rätt förhållanden för en nakenråtta och att ha akvarium till råttor är inget jag är så överförtjust i om man säger så O.o

KickanW
0

#41: Jo, det har du rätt i. Men jag menade att ha som i att föda upp. Enda anledningen för oss att föda upp nakenråttor alltså.

Stj3rnfallet
0

#41 Jag har inget akvarium/terrarium till min nakenfis…

gulzebra
0

#42: Ah ok. Mjä, att föda upp finns det ingen vettig anledning till, bara egoistiska skitanledningar…

#43: Ok. Själv har jag rätt kyligt på rummet, så till en nakenfis skulle jag behöva akvarium för att behålla värmen ordentligt.

Grodan
0

Intressant att läsa, dock förstår jag inte varför folk kallar hårlösa råttor för nakenfis. Tycker det låter dumt… En hårlös råtta ser ut och känns mest som en snopp… Flört 

Tycker man att det är ballt att ta på en hårlös råtta kan man vaxa eller raka sig och ta på sig själv - eller sin partner… Det är samma känsla.

Skrattande

F ö kan jag meddela att jag registrerat dubbelrex i SRS och det har gått bra. Jag skrev helt enkelt två kryss vid rutan rex - ett i och ett bredvid. Med facit i hand är det dock inget jag gör om då dubbelrexen blir för hårlös. Mycket synd då dubbelrex eg är fullt naturligt och för 10-15 år sedan inte alls hade samma påverkan som idag - dvs dubbelrex o enkelrex hade lika mkt päls…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
0

#45: Jag hade gärna kallat de för snoppråttor, men det namnet är redan taget av naked mole rats, höhö ^^

Hur kommer det sig att dubbelrexarna har ändrats så mycket sen dess?

rattmamman
0

#45 Ja just det! Det är kanske därför det tydligen är tjejer som faller för dem… Flört

lolaisdenied
0

#45 skumt att jag faller för dem isf, då jag inte gillar män. Förrutom han råttor då:P