Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1632 ggr
fairytindra
0

Mitt hemmagjorda råtthem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på hur mina råttor bor. De har tre våningar att vara på och ett klätterträd som leder från första till andra våning. De har även ramper så att de kan ta sig mellan de olika planen. På bottenvåningen står bajslådan och på översta våningen har de hängmatta och sovlådor.

På andra våningen finns finns det mat och vatten. De har även lite leksaker som aktivitetsboll och vippbräda.

fairytindra
0

förlåt…fyra våningar ska det ju vara Cool

[Alenzi]
0

Så fint de har det :)
Jag undrar hur länge det har bott råttor i skåpet?

fairytindra
0

He he inte så länge. Några veckor bara. Jag är medveten om att de kommer att förstöra det men då får man väl fixa ett nytt.

[Alenzi]
0

Hehe vad jag fiskade efter är lukten, jag misstänker att mina hade sett till att pinka in det där rejält :P Måste skrubba bottenplattorna i buren här hemma en gång i veckan, för även om de går på toaletten så ids de inte masa sig dit alla gånger, och det luktar om det får stå. Men som sagt, det är riktigt fint :) Kul att ha det lite mer som en möbel, och inte ett stort åbäke till bur.

fairytindra
0

Nej någon lukt finns där inte direkt. Jag torkar av hyllorna flera ggr per vecka. Kanske gör de det när de blir större. Vi får se Skrattande

hus-musen
0

Allt beror ju på hur toatränade råttor man har, mina pojkar skulle funka bra i en träbur, de varken kissar eller bajsar någon annanstans än i toan Glad

Qui dormit, non peccat

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vilka duktiga råttor du har!! Hur har du fått dom att kissa på toan?? :o)

hus-musen
0

#7 Jadu, tålamod och rätt mycket tur faktiskt. Har man en gång fått några att börja så lär de upp resten oxå, samt om det kommer nykomlingar så lär de sig samma beteende. Nu har jag haft kissbollar tidigare. men ju äldre de blivit desto bättre har de varit på att använda toan. Man kan köra ner huvudet i spånet och ändå inte känna någon kisslukt alls, vilket är väldigt skönt.

Toalådorna däremot är stora och töms iaf en gång i veckan. De står oxå strategiskt placerade, har två lådor i buren om det är fler än 3 råttor i buren, en på övervåningen och en på bottenvåningen. Ju kortare sträcka de måste gå desto bättre.

Qui dormit, non peccat

[lindavold13]
0

När jag hade alflis i buren så försökte jag ta en hög som var nerkissad och lägga i toan men dom verkade inte fatta ändå! Nåja, det kanske är lite tur också som du säger. Mina är dessutom väldigt "revirkissande" när dom springer löst, blir lite tröttsamt men det är ju inte så mycket att göra åt det!

Kanske ska prova att ställa dit en toa till på ett högre plan, har bara i botten…nära maten tror jag för där gillar dom minsann att pinka! :/

Tack för tipset! Glad

hus-musen
0

När du ser att de tänker kissa, så lyft upp dem och sätt dem i toan. Gör du det ett par gånger så kommer de att fatta! Eller ja, förhoppningsvis alltså. Lättast är att börja när de är små ungar, men äldre råttor brukar fatta de med.

Mina pojkar kissar inte revir alls, kan komma nån droppe om det är på ett nytt ställe. Väldigt skönt när man har dem ute i soffan, man behöver inte oroa sig för markeringar. (sambon är allergisk och reagerar på urinet)

Qui dormit, non peccat

[lindavold13]
0

Ja, jag är ju också allergisk så jag hade hoppats att dom skulle sluta upp med det när dom känner igen sig liksom!

Men du, hur ser man när dom ska kissa??!! Ser man det? Har inte tänkt på det ens!

Förresten så har jag nog tvärbrutit den här tråden känner jag, ber om ursäkt för det!! Kan kolla efter en kisstråd för jag antar att det finns…

Vill tillägga att den hemmagjorda buren är väldigt fin!! Gillar när det är en möbel!