Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1852 ggr
busigdemon
0

Att registrera uppfödning

Om man går i sina tankar om att börja föda upp, hur gör man för att bli registrerade uppfödare hos SRS?

"REGISTRERA SIN UPPFÖDNING

Att vara registrerad uppfödare i SRS innebär bl a att du får använda ett uppfödarnamn vid registrering, annonsering och på utställningar. Du kommer också med i vårt uppfödarregister, som intresserade råttköpare kan konsultera.

Att registrera sin uppfödning kostar 300:- (engångskostnad). Uppfödarlicensen gäller för ett år i taget, och förnyas varje årsskifte. Ansökan om uppfödarlicens tas upp i riksstyrelsen för godkännande.

OBS! Du måste vara minst 16 år och du måste ha varit medlem i SRS minst 12 månader för att kunna bli registrerad som uppfödare.

Anmälningsblankett får du från uppfödarregistratorn."

Detta är det som finns på SRS's hemsidan om det, men man har hört talas om både provår, krav på inriktning, besiktningar, krav på utställningar, ett skriftligt prov med mera.

Hur är det? Varför finns det ingen information? Vad krävs för "att klara det" med god marginal?

För den som bara är lite nyfiken och vill få mer än "de nära o käras" utsagor.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Allamej
0

Fråga Zickan hon gör sitt provår just nu, tror Sockerråttan kanske gör det hon med :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

bankfack
0

http://nicciz-rattbo.webs.com/registrerauppfdning.htm finns en del info, vet inte hur aktuell den är.

Värt att veta är att man tydligen inte behöver ställa ut sina djur utan det är högst frivilligt pga att det inte finns skriftligt material kring detta. Detta enligt uppfödarregistrator.

Du kanske borde ringa upp uppfödarregistratorn och fråga för att få tag i bästa info.

busigdemon
0

#1 Hoppas dem har lust att skriva lite här Glad

#2Toppen, tack för länken till Nicciz.

Detta var nog det som var utav "matnyttighet"

"När du mottagit Anmälningsblanketten ska du -

Betala in registreringskostnaden

Klara av det skriftliga provet som behandlar
-allmän kunskap om skötsel, mat, boende, genetik, släktskapsfrågor, avelsetiska
frågor mm.

När provet godkänts påbörjar man provåret.

Under provåret ska du klara av vissa uppgifter tex
ställa ut tilltänkta avelsdjur och få kvalitet1 samt A-pris på dessa

Skriva under att du avser att följa de utsatta
rekommendationerna samt grundregler och stadgar.

Fylla i blanketter gällande de/den färg/teckning
du vill föda upp.

Registrera och avregistrera alla dina råttor och
lämna in en skriftlig uppdatering på råttorna i din ägo var fjärde månad
(4-månaders rapporten)"

Tror dock ni missuppfattar halva frågeställningen, är självklart intresserad utav hur det går till, men varför finns inte infromationen att "få tag på"? Så att man inte behöver ringa och ödsla andras tid när man kan få lite hintar om hur det fungerar nånstans och inte måste ta allt från början eller tar sig an något sådant utan att igentligen inte ha nått alls på fötterna så att säga, men utan att veta om det. Eller är detta dumt att undra?

hus-musen
0

Vill du ha mer information så är det nog en bra ide att vända dig till SRS och be dem förtydliga. Råttorifokus har inget med srs att göra även om det finns en del srsmedlemmer här.Glad

Qui dormit, non peccat

busigdemon
0

Finns ju både SRS medlemmar här och SRS registrerade Uppfödare.

Hör jag av mig till SRS så tror jag tyvärr att jag (ev) bara får den informationen och det tar iaf ett stadigt tag innan den kommer upp på hemsidan om någonsin, den uppdateras som ni kanske vet inte så ofta Flört

Men det är ytterst intressant att detta är det som folk svarar på en sådan fråga. Som om att man inte vill att det ska spridas information på en högre nivå än "min råtta blöder ur ögonen" "min råtta skulel vilja bli pappa, men han har varit sjuk sen han kom hit". Har suttit och läst bakåt i trådarna en del och för ungefär 1-2 år sedan så var det ändå lite trådar som var "matnyttaga" nu känns det tyvärr som om att dessa bli ovanligare och ovanligare.

Vist kan man bara fråga dem man tror har kunskapen/informationen personligen (vilket jag också har gjort, om ändock i en mindre utsträckning), men frågar man här och får ett adekvat svar så kan fler ta dela utav det inte bara idag utan också senare. Men då får jag nog be om ursäkt och sätta mig i telefonen och det inte för att jag inte tycker om att tala med folk via telefon, tänkte bara att fler sökte eller kommer att söka svar på dessa eller liknande frågor.

bankfack
0

Jag var en av dem som först föreslog den magiska telefonen, så jag känner mig förpliktad att förtydliga att jag tycker att den här tråden är intressant och att det inte var för att mörda den. Jag skulle också gärna höra folks erfarenheter, från de som går provår säger, alt de som redan är reggade, eller om det finns någon som inte klarade det.

busigdemon
0

#6 *gilla* Skrattande

Forgetful
0

Måste man ställa ut för att vara registrerad uppfödare? O.o

//Forgetful

bankfack
0

Ja, nej, kanske. Man ska egentligen göra det under provåret men måste tydligen inte. Kanske någon annan har koll på bättre.

Annars är det väl rent allmänt en bra idé att ställa ut, man får bra utlåtanden om sina djur…

Forgetful
0

Okey hoppas man inte måste iaf för det låter lite väl påtvingande O.o

//Forgetful

bankfack
0

Vaddå påtvingande? Jag skulle tycka att det vore jättebra om det var en regel som efterlevdes. Jag menar, syftet är väl att avla på djur som klarar både standard -och petbedömning? Att få veta att man är på rätt spår?

Jfr råttavelsföreningen NFRS i England där du måste vinna X-antal utställningar för att få ett riktigt uppfödningsnamn.

Forgetful
0

Jag tycker att det är påtvingande för tycker man ska få välja själv om man vill eller inte, du tycker kanske inte det för att du kanske gillar att ställa ut men nu gör inte jag det tyvärr :/

//Forgetful