Det här med gallergnag
Halloo
Min råtta Nojiko, är värsta gallergnagaren. Det är så otroligt jobbigt att behöva ta ut henne ur buren varje natt då hon gnager på gallret, för det ekar i heela rummet!
Jag undrar då vad anledningar kan vara till att hon gallergnager.
Tänder? Uttråkad? Vad kan det finnas för andra anledningar?
Tänderna har jag inte tänkt på så mycket då hon är fet som en gris. Så äta har hon inge problem med. Men kan det vara tänderna ändå?
// Fawo (;
Har hört att det kan vara ärftligt, en nervös läggning som utlöser det här beteendet.
Jag har inte problemet med gallerbitning, men med burbottnar som långsamt eroderas bort.. *suck*
Hehe, då har jag tur då. Mina burbottnar står kvar. Har endast fått lite gnag i ena hörnet, men täckte över den med en toalettlåda xD
Men neeej, ärftligt?? Jag måste få bort detta!
// Fawo (;
Det är ju inte säkert att det är "inbyggt" i ditt fall bara för att det förekommer, har du försökt att vaka och fya så fort det skallrar till? Det funkade ett tag på minas bottengnagande, men i slutändan lärde gnagaren ut beteendet till den andra så nu sitter de så fint på rad och gnager sönder buren med gemensamma krafter och jag har gett upp.. :P
Vissa har provat vatten i blomspruta, ett lätt litet sprut när det gnags bara för att få råttans tankar på annat, med framgång, det kanske vore ett försök värt?
Jo jag ska fara iväg och köpa en blomspruta idag, då den jag har hemma är full av rengöringsmedel.
Fyat har jag gjort, men hon reagerar inte på rörelser eller plötsliga "fy" och "schhhysss".
// Fawo (;
Jag kom att tänka på om du kanske omedvetet har lärt henne att gnagning betyder att hon får komma ut/uppmärksamhet? Slutar det ofta med att du plockar ut henne när hon håller på? Kanske du kunde sitta och titta på henne medan hon gnager, och så fort hon gör något annat belöna henne genom att öppna buren och gosa? :-/
Jo de där tankarna har också farit i mitt huvud. Men hon har gnagit väldigt länge och inatt var det första gången hon fått komma ut ur buren efter konstant gnag.
Annars har jag bara shyssat. Ska se om blomsprutan fungerar. Hon slutar oftast gnaga när jag kommer till buren 
// Fawo (;
Mina gnagne med innan men har slutat nu :O de gangde i säkert över en månad och de höll till och med på att lära den lilla nya att gnaga vilket inte uppskattades men nu gnager inte någon va dem längre, vet dock inte varför xD
//Forgetful
Ett par av mina råttor la sig till med den där ovanan när vi åkte på semester, och de fick bo i en mycket mindre bur än vanligt (Jenny istället för FT), samt inte springa lösa speciellt mycket. En av dem har glatt fortsatt, trots att vi kommit hem och jag dessutom har gjort i ordning ett skojigt råttrum. Suck. Jag hinner inte riktigt fya på henne, eftersom hon slutar så fort jag närmar mig buren. Det är precis det hon vill, hon börjar knastra när hon upptäckt mig…
Jag är i valet och kvalet här, ifall jag borde fortsätta försöka fya, eller ifall jag ska ignorera henne när hon håller på.
Jag brukar ignorera mina när de gnager galler. Det är särskilt två som tycker att det är en kul hobby, en liten tonåring och en äldre dam.
Den äldre brukar fungera fint att stoppa ner knäckebröd eller dylikt till henne ett tag senare om man hört att hon gnager, för då fortsätter hon oftast med det istället.
När det gäller den lilla så verkar hon göra det när hon är uppspelt. Tur som är så gör hon det inte så länge, eller alltför ofta. Hon verkar däremot inte riktigt gå att stoppa med varken knäckebröd eller längre utestunder, så förhppningsvis är det något som växer bort.

Kan betyda att du aktiverar henne för lite, hon är uttråkad helt enkelt. Sen lär hon sig att varje gång hon gnager så får hon komma ut, vilket inte gör beteendet bättre.
Försök ha henne ute mer på dagarna istället och ge henne hjärngympa.
Qui dormit, non peccat
Jo, hon är ute hela dagarna o springer. Men jag har inte släppt ut henne när hon gnagt, för de gör hon bara på nätterna.
Det enda jag har tänkt som "hjärngympa" är ju då att fiska ärtor xD Har du/ni andra ngt annat tips på lite hjärngympa?
// Fawo (;
#11 Mina syrror gillar att kicka boll, och hämta små kattbollar jag rullar till dem
#11 Lägg in något gott (havregryn går hem här) i en liten kartong, t ex en för tepåsar eller fryspåsar. Låt bara något litet hål vara öppet, så att de måste kämpa lite och klura ut det. Grejer i toarullar och liknande funkar givetvis också. :)
En favorit här är även skokartonger, som jag gjort några hål i och fyllt med papper, fleeceremsor och lite godsaker. Fick det tipset från Rat Toy Ideas. :)
#11 haha ja det är så gulligt! Men när jag rullade boll till mina råttor så tog dem in den i buren o la den i toalådan… O bet sönder den på 5 sek! -.-
#13 tack för tipsen :)
// Fawo (;
#14 Urgulligt verkligen
! Mina har inte fattat att de kan ta in bollarna i buren utan de är utanför buren- men tidigare har jag lagt in bollar och de massakerades rätt omgående
Nojiko kan bara inte sluta gnagaaa. Men på fredag köper jag en ny rymningssäker bur, så då får jag sovaa :-)
Suttit vaken med henne nu i flera nätter för att den jobbande sambon ska få sova ut. Det har varit riktigt mysigt faktiskt :-) Fått spendera myyycket mycket tid med henne.
Just nu sitter hon i min nacke och mysrycker och knastrar.. Men hon har inte gjort så förut! Förut var det bara "hejdå matte, nu sticker jag iväg, hinner inte mysa.."
Nu sitter hon helt still. Vi börjar nog lära känna varandra bättre :-)
// Fawo (;
#16 Vad mysigt! :) Det låter lite kul att sitta uppe för att övervaka en problematisk råtta, lite som ett sjukt spädbarn. ;)