Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1955 ggr
OttoIsTheShit
0

OT: Kamera

Vet att det finns liknande trådar men kör på en ny i alla fall. Jag börjar bli lite less på att fota med mobilen..Suddiga och dåliga bilder. Råttorna springer ju självklart iväg innan mobilen får för sig att köra igång. Om man nu är lite små snål och otåliga och helst skulle haft kameran igår.. Vilken kamera tycker ni då är bra ?:P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

MarajLowajz
0

Jag har en Nikon D90 systemkamera med 18-105mm objektiv. Ska införskaffa mig en annan glugg när jag får lite pengar över =)

Jg gillar systemkameran väldigt mycket :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

OttoIsTheShit
0

ok :) jag har vart sugen på någon systemkamera i flera år men har aldrig haft tillräckligt med pengar till det xD men sen så ska jag ju mest fota djuren så känns som att det inte är ett måste för mig.

Jag funderar lite på olympus SP-610UZ. Nån som vet om den är bra?:)

Maybe it's not too late

Forgetful
0

Själv har jag en Canon systemkamera och den är lätt att lära sig så den rekomenderar jag :) finns massa systemkameror men lättast är att bestämma själv då både pris och kvalité är olika för alla :P

//Forgetful

Ratlings
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv en Nikon D3000 som är en bra nybörjar kamera. Toppen att fota alla varelser som inte vill sitta still ;) Jag är jätte nöjd!

Nu hade jag dock inga springande råttbilder på datorn.. Men som sagt, funkar den till alla djur och allt annat möjligt ^^

// Lise
When nothing goes right, go left!

gulzebra
0

Har ganska nyligen köpt mig en Nikon Coolpix P500. Har inte haft tillfälle att testa den på råttorna än (eller så är det bara jag som inte har orkat…) och har inte lärt mig funktionerna ordentligt än, men hittills tycker jag den är väldigt bra. Går som billigast lös på runt 3700 kr, och så gäller det att inte bli alldeles för impad av zoomen om man inte vill använda stativ…
Finns bildexempel i min bilddagbok, från 26e juli och framåt är alla foton knäppta med just den http://dayviews.com/gulzebra/2011/7/26/

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MarajLowajz
0

#2 - olympus SP-610UZ = Den är värd pengarna dock så blir inte bilderna i 'naturfärger' utan du måste sitta och ändra detta i photoshop efteråt då kameran förvränger bilderna. Annars så är det en bra kamera.

Jag köpte min kamera för 11000 slutade paketet på med försäkringar och 2 extra minneskort. Liiiiite dyrt men jag är skapligt nöjd med kameran och använder den ganska flitigt varje dag.

Om du ska köpa en kompakt systemkamera så kan jag rekommendera

OLYMPUS E-PL1/14-42 PEN

Den är bra och lagom för nybörjare.Dock lite dyr anser jag så det är nog likabra att köpa en DSLR

Om du känner att du vill ha en riktig systemkamera så skulle jag rekommendera

NIKON D3100/18-55VR DX

Dock med ett annat objektiv då 18-55 är värdelöst när man ser något man vill fota på långt håll. Det är bra att ha om man ska fota vyer och liknande men inte annars. Den är nybörjar-vänlig, funkar jättebra och man tar riktigt fina bilder.

Ett tips om du köper en systemkamera - läs igenom handboken typ 30 gånger och gå ut och lek med ALLA inställningar ;) Kör inte bara på auto eller P. Utan lek rejält med alla inställningar så du lär dig kameran ^_^

Den här är inte så dyr, ligger på kring 4.9k sek utan försäkring så med försäkring kan du räkna med kring 5.5k-6k sek.

Du kan ju ta det på avbetalning, funkar jättebra. Betala minst 300kr i månaden och om du har pengar över så kan du pytsa på lite mer på räkningen å betala som du vill :) Det gör jag :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Waka
0

Jag har Nikon D3100 med objektivet 18-105
Det trista med det objektivet är att det är så stort och förstör för blixten lite, om man fotar djur eller saker som är nära utan att ha zoomat in blir det typ en halvcirkel i kanten på bilden.
Jag kan se om jag hittar en bild på det.
(du får klicka upp bilden, det är inte bästa bilden, men det visar iaf)
Det man kan göra är att köpa en blixt.

Precis som #6 säger är den nybörjarvänlig men också bra för de som är van med kameror och foto och gillar att köra på manuella inställningar.
Det som är lite minus med denna kamera är väl att den är urusel när man filmar i mörker, men det är väl de flesta kameror.
Vill man filma i mörker så ska man nog kunna köpa till någon lampa eller så.

Stort plus är batteriet den har eftersom det håller länge och man tydligen ska kunna ladda det hur mycket som helst och även korta stunder utan att förstöra det.
Och därför behöver man inte köpa till batterigrepp, och batterigrepp passar inte heller till denna kamera.

Ett tips är också att köpa till ett UV-filter.
Det finns på http://www.tvspelsweb.se/kamera-tillbehor-kamerafilter-c-145_101.html den sidan rätt billigt.
Det skyddar objektivets lins, vilket gör att om det blir repor eller så på linsen är det billigare att byta ut UVfiltret istället för hela objektivet.
Eller om man lyckas med vad jag lyckades med, att tappa kameran så linsskyddet trycks fast och förstör UV-filtret, dock var jag glad att jag hade det filtret, annars hade jag blivit tvungen att köpa nytt objektiv. 

http://www.youtube.com/watch?v=vPWP32RWA3U
Några videoklipp som är filmade när jag precis hade fått kameran.

http://www.youtube.com/watch?v=NXUVr6YteMc&feature=mfu_in_order&list=UL
Och på råttbebisar.

http://bangbangbang.blogg.se/
På min blogg finns det löjligt många bilder som är fotade med Nikon D3100

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Det ska tydligen finnas ett batterigrepp till D3100! http://fotofyndet.se/product_info.php?products_id=5635

Jag har också hört att det fanns, men sen läste jag om en som fotograferar med den kameran som har det batterigreppet.

Jag har själv Nikon D3100, 18-105, har dock aldrig upplevt såna där halvmånar på bilder. Vilka situationer uppstår det i?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Waka
0

#8 åhååå! kanske jag får som jag vill och kan köpa ett batterigrepp nån gång! jag som har läst på massa ställen att det inte finns :O
luckan på D3100 får väl inte att ta lös?

Om man tar en helt vanlig inställning som auto, eller bara ser till att kameran fotar med blixt.
Man fokuserar på en vägg tex och har inte zoomat in något alls.
Men håller kameran rätt nära väggen, alltså inte för långt borta, då märker jag den inte alls. men om jag står nära och inte zoomar så när jag tar med blixt får jag halvmånen. 

Ber om ursäkt för usel förklaring, är dödstrött.

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken

Emaljoh4
0

#9 Jag funderade också på det där med batteriluckan faktiskt! Förvånad Vet inte alls hur det är tänkt.. Obestämd

Ska nog fråga på foto.ifokus eller nåt. =)

Aha, okej!

Själv fotar jag i stort sett aldrig med blixt, och har jag gjort det, så har jag inte märkt av det.

Jag fotar ju inte så mycket med auto heller,  i stort sett aldrig. Tungan ute

Men TS, Nikon D3100 är bra tycker jag!! Skrattande Det är min första systemkamera.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

OttoIsTheShit
0

tack för alla tips :) får se hur jag gör. Är såå sugen men får ta å spara så mkt pengar jag kan nu så ska jag allt leka med nån kamera :D

Maybe it's not too late

alexfifan
0

Jag har en sony a290 tror jag den heter, typ den billigaste man kan få tag i. Finns inte så överdrivet mycket roliga inställningar om man jämför med andra lite dyrare men jag är helnöjd, köpte den i princip endast för att fota mina råttor och den räcker mycket väl till det. Tror den gick på ca 2500 i vintras på ngt julerbjudande om jag inte minns fel. ^^

you can't face the problem, if the problem is your face……

OttoIsTheShit
0

#12 kan ju alltid kolla in den 
å jag kom på att jag troligtvis får skattepengarna snart så då kan man ju shoppa lite kamera på dom ;) å då har ja ganska mkt å röra mig. HÄRLIGT :D får kolla alla som ni tipsade om så får se om jag fatsnar för någon

Maybe it's not too late

zickan
0

#4 du får inte problem att blixten fort blir varm vid fotande av typ 50 bilder på en gång och man måste vänta en stund innan man kan fota igen?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ratlings
0

#14 Nej, har hänt några gånger om jag fotar seriebilder, men inte annars :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

OttoIsTheShit
0

jag har bestämt vilken kamera jag vill köpa och det blir en Nikon D3100 :) men objektivet är 18-55 ..å #6 sa ju att det inte var så bra men hittade sigma objektiv 70-300 .. nån som tycker att det låter bra? haha vad okunnig man känner sig :P

Maybe it's not too late

MarajLowajz
0

70-300 passar bra om du ska fotografera fåglar och inte kan komma i närheten då 70-300 är avståndet. Alltså 70mm är det minsta du kan zooma ut på och 300mm är största zoomningen du kan komma in på. Detta är objektiv mer anpassat om du ska plåta fåglar, djur i inhägnader och saker som är väldigt långt borta.Alltså detta är ett teleskopobjektiv ^.^

18-55 gluggen är ju standard och i mina ögon ett bra objektiv att börja med, däremot så får du ju inte lika bra bilder som med ett 18-105 glugg då 18-55 har ganska dåligt ljusinsläpp.

Så jag rekommenderar att du börjar med 18-105 gluggen och sen när du vet hur kameran fungerar så kan du börja leka med andra gluggar, t.ex köpa ett relativt billigt makro-objektiv och en 70-300mm senare =)

Beside, Sigma är ett väldigt bra märke men du måste kolla på ifall det passar till din kamera. Annars står du med ett objektiv utan fokusering för att kamerahus och objektiv inte går ihop.

Köp en D3100 med en 18-105mm objektiv och sen är det bara för dig att ut och fotografera allt du ser och lek med alla - ALLA  - inställningar :D

Detta ska du också köpa med :

2 års försäkring (kostar kring 1000kr)
Väska
UV-lins som skyddar själva linsen mot UV-strålning
2x 4GB Kingston minneskort.

Varför du ska ha 2 st är för att : Det är enkelt att fota upp 500 bilder när man leker och är extremt bra att ha ett extra om du inte har en bärbar dator eller liknande med sig som man kan ladda upp bilderna på.

Varför du bara ska ha 4GB är för att : Du behöver inge större, det krånglar bara med själva kameran om du köper ett större. Ha fler mindre istället. 4x 2GB minneskort fungerar felfritt det också. Då kan du köpa ett minneskort-låda och markera minneskorten med att du har 1 för djurfotografering. 1 för natur. 1 för människor och 1 för externa och interna byggnader.

=) Se också till att du får med Nikon School -nånting, då kan du anmäla dig till en 5-timmars seminarium som går igenom olika Nikon inställningar och du får massa information och du vet mer om din kamera och hur du tar bättre bilder =) Bra att veta är att ha med massa pennor och ett nytt block för de går igenom saker snabbt och du kommer inte komma ihåg allt dom har sagt under den dagen :P

-Albert Einstein

OttoIsTheShit
0

tack för all bra info. jag kollade lite nu .. på sidan så har dom bara 2 sigma objektiv som ska passa och det ena är det jag nämnde och sedan 18-200 ;P men får se om jag hittar den andra xD

Fast nu hittade jag sjklart d3100 med 18-105 :P man får även med den där nikon school (: tack så jätte mkt för hjälpen. Åå vad jag längtar. Tycker dom kan skynda på med pengarna nu XD

Maybe it's not too late

Waka
0

Istället för att köpa macroobjektiv kan man köpa closeup filter.
Jag köpte tre stycker på cyberphoto för ca 400 och de fungerar så att kameran får mindre(större) närgräns så du kan komma närmare saker och fota väldigt nära.
Vilket kameran kanske inte skulle tillåta i vanliga fall.

http://dayviews.com/luddej/489023634/
Den bilden och fyra bilder framåt visar ungefär hur det blir.
Det är alla utan att ha zoomat. med Linserna på kan jag komma närmare det jag vill fota och kameran kan fokusera bra då.
Bra att börja med såna filter innan man köper macroobjektiv om man har tajt budget ^^

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken

MarajLowajz
0

Jo det är sant att man kan köpa closeup filter sen så kan man ju också köpa tuber vilket också är bra. Men vissa filter kostar ju kring 1000kr och vissa är ju billiga. Beror väl lite på vilka + som finns på filtren kan man säga =)

-Albert Einstein

gulzebra
0

#17: De där försäkringarna som säljs med kameror är bara bortkastade pengar om man inte har något riktigt riktigt dyrt. Hemförsäkringen brukar kunna täcka upp om något händer.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MarajLowajz
0

Nja fast hemförsäkringen täcker ju inte om man råkar tappa kameran när man är ute och reser eller sådant har jag för mig.

Samt att repor och liknande som blir slipper man ju betala om man har försäkring på kameran

-Albert Einstein

gulzebra
0

Är man klantig så finns allförsäkring/drulleförsäkring som blir bra mycket billigare än försäkringar som säljs med kameran iom att de inte täcker just bara kameran utan allting man kan tänkas klanta till det med.
Ska man prompt försäkra kameran separat så är det ju bara dumt att ta en försäkring som bara gäller i 2 år (och för så hutlöst mycket pengar dessutom), då kan man ju lika gärna skaffa en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen istället. Lägg annars undan tusenlappen ifall den blir repig, samt kommande summor som annars lagts på försäkring+självrisk så kommer du snabbt upp i rätt höga summor och kan snart lägga stålarna på en ny kamera eller nytt objektiv istället…

Det är en sak att försäkra dyrgripar, det hade jag också gjort - men en kamera för 5k? Seriöst? O.o

MarajLowajz
0

Ja men om inte du vill försäkra kameran utan lägga undan pengar istället så är det ju upp till dig. Vi alla har ju val och jag själv känner att det är värt pengarna att försäkra en hel kamera för att man vet aldrig vad som kommer hända och då vara säkrare med en försäkring.

Men du gör ju som du vill och jag säger bara det jag vill. Om nu TS inte vill ha försäkring så är det ju upp till henne.

Och eftersom hon själv säger att hon har kort om pengar så är 5k ganska mycket och med det så är det värt att ha en försäkring när man ändå ska köpa en riktig kamera så att säga.

Och jag sa kring 1000kr inte att det  var 1000kr precis. Det kan vara billigare och det kan vara 4 år också, beroende på vad man vill och kan få. Jag tog 2 år på min kamera och jag kommer inte direkt ihåg vad jag betala men jag vet att min kamera och alla tillbehör jag köpte med slutade på 11.000kr och kände då att det var värt att ta en försäkring enbart för kameran och tillbehör så att säga.

Men du gör som du vill och jag gör som jag vill och TS gör som hon vill.

-Albert Einstein

gulzebra
0

#24: Min kamera ÄR försäkrad. Det kallas fortfarande hemförsäkring och drulleförsäkring…

Ja, det är absolut helt upp till henne. Det framgår däremot inte i ditt inlägg där du listar saker som hon ska ha till kameran.

5k är mycket om man har kort om pengar ja, jag vet iom att jag har kort om pengar själv - men har man kort om pengar så borde det rimligtvis vara i ens intresse att inte lägga ut pengar på något så onödigt.
Riktig kamera? Allt annat är på låtsas då alltså? Lustigt, jag tycker min kamera funkar rätt bra, men jag kanske bara inbillar mig att den öht existerar…

Ja, jag såg att det var exempel. Det jag ville åt är att det är tidsbegränsade försäkringar som kostar bra mycket mer än de smakar. Vad gör du om du tappar kameran veckan efter att den slutat gälla? Ja då står du där och har lagt ut pengar utan att få ut ett rött öre på den där försäkringen… När du helt enkelt kunnat lägga till drulleförsäkring på hemförsäkringen istället (om du inte redan har drulle) och således faktiskt fått ut på försäkringen.

MarajLowajz
0

Ja men man får läsa mellan raderna - det jag listade upp var mer som en 'guideline' till en bra början. Om den följs eller inte är ju upp till henne.

Ja men om man nu märker att försäkringen håller på att gå ut så får man ju faktiskt vara lite smart och förnya den ;)

Men nu tycker jag att det börjar spåra ut väldigt mycket och din ton när du skriver är ganska….. jobbig kan man säga med lite lättare ord.

Beside, don't feed the trolls!

-Albert Einstein

gulzebra
0

Så, "du ska köpa det och det"="nä alltså du får ju liksom välja själv men det här vore sjukt bra"? That makes no sence at all hur mycket man än gräver i den där meningen.

Eller så låter man bli och satsar på hemförsäkring+drulle istället som då täcker allt i hemmet och inte bara kameran även när det är ens egen klantighet som ställt till det. Då behöver man inte ens bemöda sig med att förnya, såvida man inte får för sig att tilläggsförsäkra nånting.

Nej, jag har inte en "jobbig" ton. Det är du som tolkar in det.

Att inte hålla med är inte samma sak som att trolla. Kalla inte mig för troll när du uppenbarligen inte ens vet vad ett troll är.

mikeiko
0

Snälla gulzebra, sluta skylla ifrån dig på andra när de påpekar att du har en dålig attityd i ditt sätt att skriva. Ta istället till dig kritiken och ta dig en funderare kring varför folk uppfattar dig på ett sätt som du själv inte gör.

Hursom, det här försäkringssnacket är OT, så nu släpper ni det, båda två. Ok?

gulzebra
0

Snälla mikeiko, sluta läsa in dravel jag aldrig skrivit. Det här är en person som liksom du tom kallar mig troll, uppenbarligen utan att ens veta vad ett troll är (nej, ett troll är fortfarande inte någon som har en annan åsikt än en själv). Jag har inga som helst problem med att ta till mig av kritik, men jag tar inte till mig av ogrundad kritik från överkänsliga personer som slänger sig med uttryck de inte ens förstår innebörden av. Varför skulle jag göra det? Det vore ju bara att fördumma mig själv.

Det är för övrigt väldigt lustigt att jag ska ta till mig av kritik - när ska du ta till dig av kritiken jag gett dig ang din överkänslighet? Den kritiken är till skillnad från din kritik inte ogrundad.
Och, såklart - vad hände med att fråga "menade du det där på det här sättet" innan man anklagar folk för att vara otrevliga, jobbiga, troll och allt vad det är ni hittar på? Vem är det som är otrevlig, den som helt enkelt diskuterar sakligt eller den som börjar whina och gnälla över hur jobbig man är och gnäller över att man "trollar" så fort åsikterna går isär?

Mymlan
0

Kan bara hålla med Gulzebra ang försäkring.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

OttoIsTheShit
0

nu har pengarna kommit så nu får man väl fjäska med farsan så han kan köra mig till affären imorn eller nåt (A)

Maybe it's not too late

gulzebra
0

#31: Najs! Hoppas det blir bra med kameran!

OttoIsTheShit
0

#32 aa :) får ut å leka lite så kanske jag lägger upp lite bilder xD

Maybe it's not too late

mikeiko
0

#29 Men herrejösses människa, lugna ner dig. Alternativt annamma ett skrivsätt som inte gör att du låter som om att du har attitydproblem. För du låter inte saklig i dina två-tre senaste inlägg, du låter som att du bara har taggarna utåt.

Du får kalla mig överkänslig hur mycket du vill, men i grund och botten är jag mod här och mitt jobb är bland annat att säga ifrån när folk beter sig illa och går OT. Så det har inget med känslighet att göra, utan det jobb man har som mod. Hur jag är som person utanför forumet vet du ingenting om, du vet bara den roll jag spelar här inne.

Sen så har uttrycket "troll" en mycket vidare innebörd i vardagsmun än vad du vill tillkännage. Det var många år sen som troll enbart innebar det du menar att det gör.

gulzebra
0

#34: Lugna ner mig? Snälla rara mikeiko, jag är lugn. Testa läsa igen utan att lägga in dina förutfattade meningar om vilken hemsk person jag är. Dra på de rosa snuttegullglasögonen så kanske du kommer lite närmare verkligheten.

Ja, jag är medveten om att du är mod. Jag är även medveten om att ett moderatorskap inte gör en till en robot utan att man fortfarande är en människa med fullt mänskliga egenskaper som alltid ligger där och påverkar ens modererande. En av dina egenskaper som du låter påverka ditt modererande är överkänslighet, du tolkar uppenbarligen in allt möjligt som inte stämmer för fem öre. Utöver det är du dålig på att se din egen roll i det hela, att ifrågasätta dina egna tolkningar och dina egna ageranden. Men i vanlig ordning kommer du väl bara förneka det för jag är ju ett jättehemskt troll, buhu buhu.

mikeiko
0

#35 Du beter dig som ett troll i den mening att du gör en höna av en fjäder så fort någon påpekar att du har en dålig attityd, och att du inte kan ta att folk tycker att du kan ha fel. Jag hade verkligen hoppats att en veckas skrivförbud skulle ha fått dig att tänka till lite över hur du uttrycker dig i skrift, men så är uppenbarligen inte fallet. Det är inte bara jag, utan många som tycker att du så att säga "lever rövare" på olika forum på iFokus, du kan inte föra en dialog eller normal diskussion, utan går till attack.

"Dra på de rosa snuttegullglasögonen så kanske du kommer lite närmare verkligheten." Hur kan en sådan mening tolkas på annat sätt än att du är en fruktansvärt respektlös och arrogant individ?

mikeiko
0

För övrigt är detta OT, och TS har fått svar på sin fråga, så jag låser tråden nu.

Inlägget är låst för nya kommentarer