Sjuk Råtta?
En av mina råttor andas ganska tungt ibland och ibland är det som om hon har hicka. Hon nyser ofta också är hon ganska " aggresiv ". Hon sover ganska mycket (tror jag), åtminstånde 3/4 -2/3 av dygnet.
Vad kan detta betyda? Ska jag ta henne till en vetirnär eller vänta några dagar till? Eller är detta bara en vanlig förklyning, eftersom båda råttorna är ganska "snuviga" och nyser.
Låte rhon som en perkulator? om du tycker hon verkar andas tungt och är aggressiv pga hur hon mår så bör du ta henne till vetrinären bums. Alltid när djur visar ett förändrat beteende bör man gå till botten med vad som sker. Vänta och det kan vara försent.
Sover gör råttor ofta, speciellt på dagarna då dom är nattdjur.
Japp hon låter som en perkulator x), hon har ett hest hick liknande ljust varje gång hon andas.. Vet inte 100% om det är därför hon är aggresiv, det vet jag inte heller hur jag kan ta reda på..
Ljud*
Ring vetrinär och boka på en gång, om du har tur så kan du bota det med medicin. kom ihåg att ge alla dina råttor medicin också
Är rätt viktigt detta, om du har riktigt otur så kanske medicinen inte hjälper och du måste ta bort din kompis - råkade ut för det förra året då 2 kurer inte funkade alls och han blev sämre och slutade äta.
Vet du vad det är för nått ? Den här sjukdomen det kan vara ~
mycoplasma, lunginflammation, en alldeles för lång gången förkylning som börjat ta skada på lungorna, det kan vara massor med saker som bara en vetrinär kan säga exakt.