tips till gammelråtta!?
Har en råtta på snart 2år (2 septemper) som bor själv i en bur, hon verkar ha ganska tråkigt så jag skulle vilja ha lite tips/ide'er till buren (syselsättning)!!! kan visa en bild på buren också!!!

En större bur är nog en bra början, den där är inte ens lagligt som det ser ut. Sen finns det massor man kan göra, många råttor gillar skolådor eller liknande som man fyller med tidningspapper och gömmer godis i. Hänga upp godis så de får kämpa lite brukar oxå uppskattas. Vill jag aktivera mina så ger jag dem kycklingben eller kotletter, då blir de fart i benen. Ärtfiske tycker en del är kul, inte mina dock. Gräva i blomkruka däremot är superskoj!
Qui dormit, non peccat
varför är den inte laglig???????????
förrvirrad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag vet inte varför, kanske för liten. Kolla burräknaren för råttor.
Du skall dock inte bara ha en råtta, inte konstigt att den har tråkigt

Buren ser inte laglig ut, dvs den ser väldigt liten ut. Har för mig att de sålde sånna burar som musburar ett tag, och måtten var för små för råttor. Du får inte räkna hela utrymmet på dem utan bara upp till det lägsta tornet och sedan själva bottenytan.
Men det är ju lätt att räkna på, vad är det för mått på den?
Även minsta lagliga måttet för råttor tycker jag och många med mig att det är på tok för litet, råttor behöver rejält med utrymme och mår bäst om de kan röra sig ordentligt. Även om man har mycket utetid så spenderar de många timmar i buren.
Nu kanske min bur är lite extrem, men min ensamkille sitter i en bur som är 100*75*80 ungefär, och jag skulle nog inte vilja ha mycket mindre till honom eftersom han är en aktiv råtta som busar runt i hela buren.
Gillar hon vatten? En del råttor gillar att bada, kanske något som funkar?
Qui dormit, non peccat
Har för mig att det är en hamster bur.. Men dom där burarna är ju riktigt små.. Köp en större bur och inred med en massa roliga prylar :)
Har du bara henne eller har du fler?
KöttbulleKorv
#3 har bara mindre burar och den som är lite större än denna är upptagen (hamster), men tack för tipsen!!!!
#6 kan tyvärr inte skaffa en till råtta nu=(
#7 buren är till för 2 råttor enligt burräknaren!! Tyvärr gillar hon inte vattten (är ganska skygg och mammig(=)) och hon är inte den som springer omkring … hon har aldrig gillar det och vill hellre sitta innanför tröjan!!! som hon gör nu förtillfället!!
#8 som jag skrev innan så är buren till 2 råttor, och jag tycker inte den är riktigt liten… får ta en sväng till djuraffären och se om jag kan hittta något roligt!! Jag har bara henne!!!
TACK för alla tipsen!! PS. hon får vara ute väldigt mycket, det är typ bara på natten, när jag äter… som hon är iburen!!!
lägger in en snygg bild på Soya!!
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1
Här har du all världens information om råttor, hur dom ska tas hand om, hur man kan göra för att roa dom, och annat vetbart.
Mira Folkesson: Tyvärr så som många andra skrivit tidigare är att buren är lite liten, och sedan så behöver Soya ha en råttkompis :) Har du haft fler råttor tidigare? Om det bara är hon kvar så skulle hon nog må bättre av att få fler kompisar :).
Varför ha den som är lite större till en hamster? Hamstern klarar si ju på det utrymmet råttan just nu har.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#11 har haft 4 råttor innan, så det är bara soya kvar får inte skaffa mer råttor för mamma (vill men är ju bara 13 så får ju inte bestämma själv,
tro ni man kan ha den buren soya har nu till min hamster (kola)?! så att man byter bur till dom?!
#14 beroende på storleken mellan burgallren ska det funka hur bra som helst.
Beror väl på hur stor din bur till din hamster men om den är stor nog så sure :P
KöttbulleKorv
kan visa en bild på den buren (hamster), är inte hemma förtillfället men ska komma ihåg att slänga in en bild! tror att det till ochmed är mindre galleravstånd på soya's bur!!