Hur man lyfter en råtta
Jag undrar om det finns någon typ av instruktioner här på forumet, till hur man lyfter råttor och hur man vänjer dom vid det?
Jag har för övrigt läst om många som är stolta över sina älsklingars "häng", kan någon förklara det för mig? :) Tack
Åh (i) motsatsen till mina spretande pojkar som helst vill ha hela magen på handflatan då 
#1 Vilken bamse btw! :D
Haha, han heter faktiskt Bamse xD
// Lise
When nothing goes right, go left!
xD hahah, finns inget mer passande namn
Hahaha nej det gör ju inte det :D
// Lise
When nothing goes right, go left!
Jag lyfter mina råttor "fel", dvs ovanför som en örn skulle göra xD Men jag är långsam och hugger inte precis upp dem som en galning och dem vet ju att jag inte ska äta dem …
Men andra råttor som är lite osäkrare kuppar jag handen runt och plockar upp i luften och sen bär den som om den vore en liten valp, typ runt magen och ryggen. Men en råtta, Ester, så måste jag hålla henne nära svansroten och låta henne sätta sina bakfötter på mig och sen lyfta underifrån. (Hon biter mig annars.) Dock kunde Alex idag mirakulöst klappa henne innanför buren utan att hon bet henne, tror Ester hatar mig :o
Häng kommer ifrån råttmammans grepp när hon lyfter bebisarna i nackskinnet/överkroppen.
Då fäller bebisen upp bakbenen för att underlätta för mamman när hon ska förflytta dom någonstans.
Bebisen känner sig trygg med mamman och gör då på samma sätt när vi människor lyfter dom om dom litar på en.
Jag gör som #7 när jag lyfter förutom Jerry och Amy där jag ibland måste lyfta dem som små valpar och kupa händerna runt dem. Annars tar jag dem över ryggen och dem bryr sig inte jag får till sånt hänt på dem lätt.
#8 de där med häng har jag funderat på länge varför just häng är de som dem visar trygghet med. Men nu fick jag de förklarat. Tyckte de var ett konstigt beteende att hänga så :P haha