Råttor i uthus?
Jag går i råttköpar tankar, men funderar på en sak som ni kanske vet svaret på:
Jag har hört att råttor lätt blir förkylda, men också att vissa har sina råttor utomhus, även på vintern. Jag har kaniner och kaninhus (ganska stor ombyggd lekstuga) så jag hade en tanke om att bygga råttbur ute i kaninhuset.. Där inne blåser det ju inte, men det kan ändå vara kallt… Tror ni att detta skulle fungera, eller skulle det vara alderles för stor risk för förkylningar osv..? 
Nej det skulle jag definitivt avråda ifrån! Råttor skall ha rumstemperatur (vem har sina råttor ute, och hur sjutton fungerar det??), och tråkigt vore det väl att ha dem någonstans där man inte träffar dem under dagen? :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok, tack för svar! :-)

Nix, funkar inte. De måste ha tillgång till varma platser att vara på och de får inte vistas på platser där det är nollgradigt. Dessutom så blir de lätt förvildade då du inte kan ta in dem på vintern eller hålla på med dem förutom att risken för sjukdom ökar.
Qui dormit, non peccat
Det kanske skulle kunna fungera med en värmefläkt i stugan? 
Att de blir förvildade beror väll på hur mycket de hanteras…?
Hakuna matata!
Varför ska man ha råttor ute? Inte alls kul ju, inte för dem heller för dem skulle förmodligen bara ligga och trycka i ett hörn och sova och förmodligen bli väldigt sjuka.
#5 Alla kan inte ha djuren inne i bostadshuset pga alergiker t.ex. Det betyder ju inte att man spenderar mindre tid med djuren bara för det
Jag ser i.af ingen skillnad på att ha ett enkom djurrum i huset, jämte en ombyggd stuga. Det är ju skönt med ett ställe där man kan släppa djuren utan att vara orolig för att de ska vandalisera, vilket man inte alltid kan i sitt vanliga rum till exempel.
Och att råttorna bara ligger och sover… Det gör mina med om jag inte tar ut dem
De är dock väldigt duktiga på att variera sovstilar!
Sedan hur TS har eller gör med sina djur är en annan sak. Frågan var om det gick att ha dem ute - och där är svaret att de inte tål kyla, men om värme kan fixas så ser i.af jag inga problem med det. Och så länge djuren inte kommer åt varandra genom burarna så de kan bita varandra finns ju inga problem med de andra djuren.
Hakuna matata!
#6 Jag har haft djur ute och jag kan säga att jag inte var lika oftare hos dem som när jag är inomhus så jag skulle aldrig ha det så >.< Kanske typ utebur till illern på dagen. Eller ett djurhus och stuga är ju annurlunda för där är det mer säkert mot rovdjur och blåst och sjukdommar och allt.
Och är dem i en stuga så är förmodligen ex grejor för nödhjälp i närheten också. (Burar osv.) Och det är inte så stor chans att råttan som försvinner från tomma intet om den är i en stuga/inomhus :)
#1: Finns ett par här på RiF som har (hade?) det. Den ena en voljär täckt av mattor och den andra i något slags "skåp" ute. Helt vansinnigt imho - det ska tydligen ha fungerat bra enligt de men det blir ju en aning omöjligt att låta de springa löst vid en sån djurhållning…
TS: Visst kan det funka, om det är varmt i stugan. Däremot ser jag inte vitsen med det, för råttor som inte ens får vara med och axelsurfa framför tvn eller när man städar eller vad som helst, hur kul är det? Eller råttor som bönar och ber om uppmärksamhet när man kommer hem, eller som man helt enkelt kan hälsa på när man går förbi buren, eller… Ja du fattar. Dessutom får råttor lätt ohyra av hö, så att ha de i kaninhuset medför en stor risk för ohyra. Det går visserligen att behandla men är ju väldigt otrevligt för råttorna medan de har ohyran och behandlingen blir lätt dyr beroende på vet.
Bor själv i en etta och har djur som äter hö. Jag kan säga som så att när de höätande djuren dött blir det inga fler djur som kräver hö här hemma sålänge jag bor i en etta just för ohyran. Det blir väldigt tröttsamt efter några omgångar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Okej, tack för alla svar!
Jag tror att jag får slopa tanken om att råttorna kan bo i samma hus som kaninerna - de skulle nog trivas bättre innomhus tillsammans med oss! :-)