Det där med kastrering..
*sökfunktionen funkar inte på min dator för tillfället*
Nu har Bamse börjat hoppa på sin bror också som fått blödande sår. Suck.
Sååå nu har jag börjat fundera på att kastrera honom då jag inte vill att han ska sitta ensam. För visst blir han lugnare när hormonerna gått ur kroppen, precis som andra djur?
Känner mig dock lite nojig, över att söva ner och allt det där.. Någon som har dåliga erfarenheter av kastrering?
// Lise
When nothing goes right, go left!
Finns nog tyvärr minst lika många dåliga som bra
Jag har en kastrerad pojke som är urgullig nu (även om han inte var någon mördaråtta innan heller), så där fungerade just det kanon.
Kastreringen höll han däremot på att stryka med av, pga vätska i lungorna som kom efter. Ett dygn med slungande stup i ett för att få ut vätskan räckte dock med nöd och näppe och han klarade sig.
Det enda jag vet annars är att man helst ska söva med gas efter som det är lättare att avbryta omdet blir för mycket, till skillnad från vätska som helt enkelt får verka. Och att de därmed återhämtar sig sabbare. Så kan du göra det med gas är det att föredra alla gånger.
Hakuna matata!
#1 Tack för svaret!
Tur att han klarade sig iallafall. :)
Är så nojig för att något ska hända min "lilla" Bamsebus <3 Men som han håller på nu börjar det bli ohållbart då jag inte tycker hans bror ska behöva stå ut med att bli attackerad jämt och få blödande sår..
Så kastrering är nog det bästa nu, trots min nojighet :p
// Lise
#2 Ja är man villig att lägga ut pengarna för kastrering så kan man ju lika bra prova i.af om man anser det värt det!
Jag menar, kastrerar man inte så blir de ju avlivade (eller får leva ensamma), kastrerar man har de ju åtminstone en chans att bli "normala" igen.
Hakuna matata!
#3 Precis så jag tänker. Tror inte han trivs som ensam då han gnagar galler så snabbt Isidor inte är i buren. Och han är så underbar förövrigt.. Så det är helt klart värt ett försök!
// Lise

#4 Blev inte Bamse pappa till en kull nyss?
Har dom ett mindre stabilt psyke kan det förvärras efter parning då hanen stiger i rang.
Ang kastrering så är det 50/50 att dom lugnar sig efter kastrering. Det man ska ta i beräkning är att hanen bör sitta 6 veckor själv alt 8 veckor om han ska sitta med honor. Dom flesta hanar klarar inte att vara den tiden själv och oftast går det inte att intrroducera den men andra hanar när tiden gått ut.
Hanen kan också bli aggresiv mot människor och få andra beteendestörningar som resultat av att vara ensam. Det hela beror på hur dåligt psyke han har och hur aggresiv/domninat han är nu samt ålder. Ju äldre destå sämre odds tyvärr.
Något som man också ska tänka på dom komplikationer som kan uppstå efter narkos samt hanens hälsa.
Man kan kastrera en rosslande hane men då måste den sövas lätt och inget jag rekommendera.
#5 Jo det var det. Men han var antagligen stabil då, och hade för den delen aödrig introducerats för någon annan sedan 5-6 veckors åldern. Nog om det.
Om det då inte funkar att sätta honom tillbaka till Isidor kan jag alltid introducera Isidor till mina andra hanar så får Bamse bo med honorna.
Känns fel att skriva då jag anser att dom antingen är dominanta/aggressiva eller inte. Men han "är inte såå aggressiv/dominant", bara mot äldre andra hanar och ja… Nu bitande sår på sin bror. Eller då kanske han är ganska så.. Jag vet inte. Han är det iallafall. Annars är han underbar. Jag har aldrig sett honom vara dum mot någon människa överhuvudtaget. Han är älskad av alla, en helt härlig pojke. Han är över ett år, vet inte exakta ålder. Han rosslar inte.
Vad rekomenderar du då att jag ska göra med honom?
// Lise

#5 Jag rekommenderar att du följer din magkänsla. Ibland kan det ta någon dag innan ett beslut växer fram. Det låter simpelt men skriv en lista med för och nackdelar. Huvudsaken är att du kan leva med beslutet oavsett utgång.
Lycka till
När jag kastrerade norpan så fick han sitta själv tills det hade läkt och sen började jag introducera honom för dom andra direkt. Han lugnade ner sig ganska fort så det gick bra. Men det gav mer effekt efter några veckor. Han var ca 8 månader tror jag. Men perfekt blev det ju inte, men han funkar åtminstone med dom andra och ger sig på en gång. Min andra dominanta hane har jag inte prövat kastrera med tanke på att han är över 1,5. Men han funkar tack och lov med en annan råtta. Så det där beror ju alltid på. Men jag tycker att dom är värda chansen att kunna bo med någon och där måste väl nästan kastrering vara en del av lösningen.
#7 Okej, det ska jag göra.
#8 Skönt att det funkade då! Bamse blir ju bara värre tom mot sin bror :(
// Lise
Senaste tre åren har jag endast hört bra saker från folk som kastrerat. Dvs inge råttor har dött, det har gått bra att introducera hanen senare till ny flock med´hanar eller honor.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Seda ang att du har en kull efter honom. Glöm inte meddela alla ägarna om att de bör inte avla vidare på avkomman. Och att om det strular så vet de varför.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#10 Va bra. Vill ju som sagt inte att han ska sitta ensam eller avlivas, så det r väl ända sättet..
Inte jag som har kullen, jag råkade bara komma in i bilden med att pappan flyttade hit :p Men det är satt avelsförbud på kullen!
// Lise