Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1232 ggr
Mitchika
0

Pablo har fått en stroke...?

Jag skrev tidigare ett inlägg om att min råtta Pablo inte verkade kunna äta längre. Jag klippte ner hans tänder hos veterinären och lät honom vila ut sig och hade barnmatspure och vatten framme.

Idag har allting förvärrats. Han har tappat balanssinnet, går konstigt och försiktigt, verkar inte kunna se längre, har förlorat perceptionen, vandrar i cirklar och följer burens kanter eller inredning när han går. Dessutom verkar han ha glömt hur man äter ordentligt, men med lite envishet klarar han av att få i sig puren.

Jag ska köpa mer pure, blanda ut det med vatten och ge honom i liten spruta så att han får i sig ordentligt med näring och vätska. Men är det en stroke eller en hjärnblödning han har fått? :(

Vi är gråtfärdiga här hemma och vet inte vad vi annars ska ta oss till.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

[Emma--]
0

Så gjorde syrrans råtta som tyvärr hade en hjärntumör Rynkar på näsan

Allamej
0

Avliva honom. Avsluta lidandet för både er och honom.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mitchika
0

#1 Hjärntumör tänkte jag inte ens på… det kan det mycket väl vara.

#2 … aj, det var ganska hårt och rakt på… jag har redan insett att det mycket väl är det som måste ske, men… aj…

hus-musen
0

Jo lite hårt kanske.

Men jag håller med, för att förkorta lidandet så bör du fatta ett beslut rättså omgående och låta honom somna in, jag hade iaf gjort så. Symtomen du beskriver plus att han redan har en rejäl viktnedgång ger inga vidare förutsättningar för råttan. 
Sånt som tyvärr händer med råttor, livstiden är ju inte så lång på demRynkar på näsan

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Jag vet inte hur jag skulle ha sagt det annars? Inte den blekaste.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mitchika
0

#4 Jag ringer den enda veterinär jag kan ta mig till omgående imorgon bitti. Dom har tagit in mig akut för avlivning av dålig råtta förut, så förhoppningsvis gör dom det imorgon med… Tills dess ska jag mata honom med pure och vatten via spruta så att han lider så lite som möjligt…

#5 Det är okej, Allamej, du var bara så rak på sak, vilket är bra egentligen. Pablo var min första råtta så jag antar att jag tar saker och ting väldigt hårt och känslosamt för det..

hus-musen
0

#6 Gör så, känns som det är det bästa för råttan även om det aldrig är roligt för en själv.. Sockerlösning/vätskeersättning kan pigga på han lite oxå beroende på hur dålig han är.

Qui dormit, non peccat

Mitchika
0

Jag har inte orkat komma in och skriva, men… Pablo fick somna in.

Tack, för alla råd… han såg så lättad och fridfull ut efteråt. Han måste ha haft riktigt ont.. Det fanns inget annat att göra än det, jag är så glad att han inte har ont längre.. men vi är fyra stycken här hemma som saknar honom bortom gränser…

[Emma--]
0

Beklagar :(

Karmatarerskanise
0

Beklagar sorgen! Men nu har han det bra igen!