Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 891 ggr
[mysvensk]
0

Hur ska jag göra?

Allt går bara fel för mig nu…

Och Stalins bitande blir bara värre och värre och jag vet inte varför…

Han började med att bita genom gallret, trodde att han trodde att det var mat då för att mamma matade honom genom gallret. Men nu har jag sagt åt henne att sluta göra det med han blir bara värre… Nyss bet han mig i läppen så det rinner blod från mitt ansikte…

Jag vet inte vad jag ska göra… Jag är för okunnig för sådant här… Men om han ska flytta måste hans bror också flytta med för känns taskigt att sära på dem och hans bror är hur mysig som helst, han är typ min bästa vän…

Hjälp mig…

hus-musen
0

Hur gammal är han?

I vilka situationer biter han och vad gör han innan han biter?

Qui dormit, non peccat

[mysvensk]
0

han är väl 4-5 månader kanske… Dålig på datum…

Han biter bara när han är i buren och innan beter han sig helt normalt som om han bara ska nosa på en,.,,

MarajLowajz
0

Jag har haft 2 råttor nu som har bitit och blivit oförutsägbar när det gäller sådant. Min första råtta var en hona på ungefär året som inte alls klarade av en omplacering och hon började bitas smått i början och i slutet högg hon så det gick hål å fick tyvärr lov att ta bort henne.

Nu har jag en hane som också är kring året som har börjat bitit mig rejält. I början lite smått och nu har jag bitsår på armar, händer, ansikte och även lår när killarna är ute på soffan.

Har testat med det mesta i 2 veckor nu, aktiverat han mera, myst i sektioner, låtit han vandra omkring och äventyra på nya ställen men så fort han kommer i närheten av mig så hugger han till rätt som det är. Så nu får det vara nog för min del, jag vet att han inte kommer ändra sig så tyvärr blir det avlivning för min del på denna gosse.

Problemet är ju att om en råtta har börjat bitas så är det väldigt väldigt svårt att få dom att sluta.

Det du kan testa med är att ha en vattenflaska, låt han nosa och när du ser att han kommer attackera dig så spruta vatten på han. Funkar för hundar när dom skäller mycket fastän man säger åt dom att vara tysta.

Annars så är ju hanar väldigt svåra i den åldern med tanke på de är ungdomar och så, i värsta fall så kan du få lov att avliva honom.

Om jag minns rätt så var inte dina hanar köpta från zoo? Eller var det uppfödare?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

mikeiko
0

Är det hugg eller bit? Vissa råttor är ju överdrivet orala, dem får man låta bli att pussa på :(

[mysvensk]
0

Det är både hugg och bit, ibland blöder man i bland blöder man inte…

hus-musen
0

Vad gör du för att korrigera beteendet då?
4-5 månader börjar de komma in i tonåren, och då börjar eventuella problem visa sig. Han är inte särskilt gammal och då bör det inte vara så svårt att jobba med honom ännu. Men ju äldre han blir och ju mer han får fortsätta uppföra sig så desto svårare är det att få honom att sluta.
Sen finns det såklart råttor som är hopplösa och det slår ut aggresivt och dominant. Dessa råttor funkar inte att omplacera utan det är bättre att låta dem somna in i så fall.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

men om du nu väljer att ta bort honom så betyder ju inte det att du måste ta bort brodern? Du får väl helt enkelt skaffa en ny kompis till brodern.

Först ska du självklart försöka arbeta bort problemet, jag är inte särskilt bra på det där. Har just nu en hona som biter genom gallret. Men jag vet att det är för att hon tror det är mat, för när man stoppar in fingret så är hon först blixtsnabb med att ta "maten". Men det är inte hårt och hon inser direkt att det inte är mat så då släpper hon.

Lycka till i alla fall! Kämpa på :)

[mysvensk]
0

#6 Jag lägger honom på rygg och skrammlar ibland med något. Vet inte riktig hur man ska göra… #7 Jo men om jag skulle omplacera honom till någon duktigare… Jo han var som din hona nu i början av sin "bitkarriär" men nu har det som blivit värre och han biter inte bara då… Dock har han aldrig bitit utanför buren….

hus-musen
0

#8 Lägg honom inte på rygg, det kommer inte att funka om det inte har gjort det hittills. Har du läst artikeln som finns här angående bitiga råttor?

En annan råtta hade pipit till högt och markerat att det inte är ok. Det behöver du oxå göra, så fort du ser eller känner att han biter. Använd ett fyljud som passar dig. Därefter ett mycket mer effektivt sätt är att putta till råttan, antingen på nosen eller direkt i sidan. 
Det är ytterst få råttor som inte visar något alls med kroppspråket innan de biter, så titta noga nästa gång så kommer du att se ett mönster. När du ser mönstret kommer du att kunna bryta beteendet innan du blir biten.

Qui dormit, non peccat

[mysvensk]
0

okej

ska göra det

okej testar det tack!