Aggression eller rädsla?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur vet man om en råtta är rädd eller aggressiv? Vad är skillnaden på beteendet på en rädd och aggressiv råtta?
Det är svårt att svara på på rak arm. Vad har fått dig att börja fundera? (antar att det handlar om någon råtta du äger/har mött)
#1: Min råtta Nayara hugger efter min hand när jag sträcker fram handen till henne. När jag lyfter upp henne får hon andningssvårigheter, som om hon vore väldigt rädd. Men i buren verkar hon aggressiv, för hon vågar gå fram till mig, men hon biter mig.
#2 Visar hon andra tecken på aggressivitet eller bits hon bara? Burrar hon upp sig eller piskar med svanse innan hon bits?
#3: Hon bara bits. Jag har aldrig sett henne burra upp sig eller piska med svansen.
Hur gammal är hon? Om hon är liten kan hon smaka på din hand. Men det låter ju som att hon biter dig när du skriver "hugger".
Jag tror att hon är rädd om jag ska svara nu.
Det finns en bra sida som det står massor om beteenden hos råttor. Den finns här men är på engelska och det är ganska mycket text också.
Jag har aldrig hört om en råtta som får andningssvårigheter när man lyfter upp dem. Men jag skulle säga som du, att hon är rädd. Hon kan ju ha ont också och bitas därför.
#5: Hon är sju månader gammal och hon smakar inte på min hand, hon biter riktigt hårt ibland. Tack för hemsidan! :)
#7 Ja okej. =)
Hm, det kan ju vara så mycket om de bits liksom. Har du läst artikeln som finns här på rif? Jag kommer inte ihåg om det står hur man ser varför en råtta bits i den.
Det kan ju vara aggressivitet, rädsla, sjukdom, att de tror att det är mat mm. Om hon var aggressiv tycker jag att hon borde visa mer tecken på det men det kan ju vara så olika. Har du hållt på med henne inne i buren och i så fall, hur beter hon sig då?
Är hon en ny råtta, eller har det kommit plötsigt?
#8: Jag tror jag har läst artikeln här på rif.
Det är bara inuti buren som hon bits. Hon blir som lamslagen när hon kommer utanför buren. Hon sitter bara helt stilla och glor ut i tomma intet, gör ingenting.
Jag har haft henne sedan hon var 7,5 veckor gammal. Hon har alltid hållit på så här.
Jag har aldrig börjat blöda när hon biter mig, men hon biter hårdare för varje dag,¨känns det som. Klappade henne nyss och hon bet nästan hål på huden.
I så fall låter det för mig som att hon är rädd. Vid aggression är råttor mer "piggare" än vad du beskriver.
När hon kommer ut blir hon nog förstenad för att det är så mycket att vara rädd för. I buren så blir hon också rädd, men måste försvara sig.
Men det KAN vara någonting annat, som sjukdom. Jag tycker att det är jättesvårt om jag inte får se råttan irl. Testa att känna på henne på olika ställen för att se om hon reagerar på något speciellt eller ännu bättre, ta henne till vet.
Om hon är rädd skulle jag försöka att vänja henne i buren först. Ha med dig godis in, lägga handen i buren utan att röra på den när hon kommer fram, lägga en tygbit med din lukt på i buren osv. Små steg i taget helt enkelt.
#11: Tack för dina råd!
Varje gång jag känner på henne brukar hon skrika rakt ut.
Men när jag har hållit handen på henne ett litet tag så tystnar hon.
Kan detta var tecken på sjukdom, eller vill hon helt enkelt inte bli rörd eller upplyft av mig?
Nu började jag blöda. Jag stack in handen i buren, och höll den helt stilla, och Nayara satte tänderna i mig, och vägrade släppa. Hon verkade skaka om hela min hand som en hund med en leksak. Aj!!!! Jag vet inte vad jag ska mig till med denna dam.
Men kära hjärtanes. Du har väl vett att hålla dig borta från henne nu? Kolla upp med veterinär om hon har ont, annars avliva, men någon kunnigare än mig kan gott yttra sig. Du kan ju om du är riktigt blödig prova att omplacera och se om det bara var ni två som inte funkade ihop… Risken är bara att någon annan då blir riktigt illa biten. Det där är ett stycke präktig beteendestörning.
#14: Jag försöker vänja henne vid mig, så jag försöker några gånger dagligen klappa henne och sådant. Att jag har handen i min bur måste jag, för jag har fyra andra råttor att ta hand om också. Nayara kommer och biter mig oavsett om jag inte tänkte hälsa på henne.
Jag tänkte omplacera henne, liksom mina andra råttor, men jag är osäker om någon vill ta emot Nayara eftersom hon är helt omöjlig att ha med att göra. Jag har tänkt på avlivning och ska fundera vidare på det.
Låter som om att du fått dig en burförsvarare, eller bits hon utanför buren också?
Typiskt zoo-råtta-beteende!
Exakt detta beteende har jag varit med om SÅÅ många gånger!
(Jag har pysslat med omplacering av (bla) råttor de senaste 8 åren, bla via Råtthjälpen).
Man köper två råttor från zoo, den ena är hur snäll och gullig som helst och är aktiv och frammåt.
Den andra spenderar mest tid inne i sovhuset, är tillbakadragen och stel som en pinne, skriker när man försöker ta i den och om den sitter ute på ett hyllplan så sticker den in i sovhuset så fort man gör en plötslig rörelse utanför buren. Sätter man in handen i buren så biter råttan. Den smyger sig fram och biter.
För att den är osäker eller kanske tom rädd och har lärt sig att det obehagliga/läskiga försvinner när man biter. Genom att man rycker åt sig handen.
Det går att träna bort om man vill det.
Men det krävs en hel del och om du funderar på att omplacera dina råttor så kanske du inte kan lägga ner den tiden på henne!?
Vart finns hon någonstans?
Vad det beror på är jag inte helt säker på, men jag anar att det har något att göra med att dessa råttor sällan blir uppfostrade av äldre råttor, dem lär sig inte råttspråk eller beteende genom de vuxna råttorna. Sådant som deras mamma lär dem när dem är 3-5 veckor ungefär. Imazoo särar mammorna och bebisarna vid ca 3 veckors ålder. Sen blir dessa ungar inte hanterade av händer nånting i princip. Dem packas i trånga otrygga lådor och upp på en mörk och högljudd lastbil, sen åker dem hela vägen till djuraffären där dem sitter i en högljudd och väldigt aktiv miljö. Dem blir fortfarande inte hanterade. Sen fiskas dem upp och hamnar i en pappkartong, åter en flytt. Till en ny bur, ny mat, nya dofter, rutiner osv. Och händer!
---------
Jag hoppas att jag inte låter för hård och otrevlig, det vill jag verkligen inte göra, för det är jag inte ;)
Jag skyller på att jag haft en helvetes kväll och att mina insomningstabletter är slut och tackvare det så är jag fortfarande vaken!
Föresten, när råttorna är agressiva så brukar dem burra upp sig och vagga fram och tillbaka, en del kan piska lite med svansen.
Dem vänder också bakdelen emot, alltså inte helt om utan så att "målet" är vid bakbenet ungefär.
En agressiv råtta varnar i princip alltid innan den hugger. Den går inte bara fram och gör det!
:)
#16: Hon biter bara när hon är i buren.
#17: Precis så det är det för mig! Jag köpte två råttor, den ena (Davida) är underbar, medan den andra (Nayara) är helt tvärtom. Hon finns i Östersund.
#18: Jag vet inte om Nayara varnar. Ibland verkar hon bara nyfiken, för hon kommer fram, men det visar sig alltid att hon kommer fram för att bita.
Det verkar som en jobbig situation om inte annat. =/
Att en råtta kommer fram och biter låter inte särskillt normalt i mina öron. Och som Verra säger så brukar man få ett tydligt tecken (varning) innan bettet om råttan är agressiv.
Jag vet faktiskt inte vad du kan göra förutom det jag sa (om du vill hjälpa henne). En sånt svårt beteende har jag inte fått "jobba" med någon gång. Du får ha handskar på dig när du måste hantera henne eller vara i buren med händerna. Men det hjälper ju inte Nayara, utan bara dig själv. =(
Verra beskrev väldigt bra tycker jag! :-) hade denna råttdam bott hos oss hade hon inte blivit långlivad.. Sätt ut en annons om att du omplacerar en rädd och bitsk råtta, finns vissa råttmänskor som gillar den utmaningen, hon är ju inte så gammal heller. Se till att inte bli biten fler gånger, rått tänder kan skada väldigt illa om man har otur. O varje gång "vinner" hon… Ska du ha fler råttor i framtiden, köp från en etablerad uppfödare så slipper du detta sen.
Synd att hon finns så långt bort. Men om du kan ordna transport till Sthlm så kan jag ta henne (eller om du vill omplacera båda?).
Jag tror att rädsla och aggrissivitet går lite hand i hand.
En rädd råtta är en aggressiv råtta.
Och en aggressiv råtta är en rädd råtta.
Nu har Nayara fått ett nytt hem.
Känns det bättre?