Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1121 ggr
Whiskery
0

Honor och Hane

Hej, jag är lite nyfiken på varför man inte har hanar och honor tillsammans. Är det helt enkelt för att man inte vill ha en kolini av råttor i sitt hus eller finns det andra själ, går det bra om de är kastrerade och steriliserade ? 

Jag har nyss två råttor, men vill skaffa en till så har bestämt mig för att köpa Furet Tower. Nu har jag hanar, och dom luktar så förfärligt så om man skaffar en hane till kanske det luktar ännu värre…
Så varför inte skaffa två honor. De flesta av er vet hur furet tower ser ut så inte lönt att lägga ut en bild, annars är det bara att googla!
Om man täpper för hålet, så det blir två burar som stor på varandra, kan man då ha honor på nedanvånningen och hanar på övervåningen, eller kanske de blir stressade av varandra, kan man låta en hane och en hona leka tillsammans, även om hanen inte är kastrerad. ( Han är runt 6 månader. )Tack på för hand!

[Ai-chan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man ska inte ha honor och hanar tsm om de inte är kastrerade o sånt. Djur ska inte ha kull på kull på kull, de mår inte bra utav det.

Tycker inte heller att okastrerad hona och hane ska leka lite med varann, olyckor händer lätt.

[Emma--]
0

En kompis till mig som har både hanar och honor tycker att honorna skitar ner mer så det är nog inte någon garanti att det ska lukta mindre av honor.

Allamej
0

Honorna är grisar.

Och om hanarna luktar mycket så kan du ju städa lite extra, torka av galler och byta hängmatta.

Misstolka mig inte. Jag älskar mina grisar men hanar är mer renliga… oftast.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Itchy
0

här hemma är det tvärt om:P

hanarna är de som grisar ner värst medans honorna håller allt någorlunda fräsht

You can't spell Bitchy without Itchy

Whiskery
0

Haha okej, men går det bra om hanarna är kastrerade, eller bör man sterilisera flickorna också. Bör man låta dom växa lite innan man gör det (flickorna alltså.) kanske inte bra att sterilisera dom medans dom växer, något jag har hört bara. 

Går det bra med en flicka och två pojkar, eller känner sig flickan ensam även om dom bor tillsammans?

Ratlings
0

Har aldrig hört någon som steriliserat sina flickor. Räcker med att kastrera hanen. :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

Kalli
0

Och personligen tycker jag inte att man varken ska kastrera hanen eller honan, man får helt enkelt välja istället för att utsätta sina djur för en sån stor operation. Har man så bra ekonomi att man kan kasta ut några tusen på kastrering kan man väl lägga de pengarna på separata burar istället så slipper man riskera friska råttors liv.

Elshira
0

Att ha hanar och honor i burar separerade går bra, men aldrig så de kan komma åt varandra eller att man har dem lösa samtidigt. Parning sker på några sekunder… Tyst

Men du kan ju alltså givetvis ha både hanar och honor i samma rum, även om hanarna garanterat kommer finna honorna intressanta, och man ska ha i åtanke att de kan para sig även genom gallret. Så ska du ha råttorna lösa utan att du har stenkoll på vadde gör så får du släppa dem i ett annat rum, anars finns riksen att de hoppar upp till buren och undersöker… :)

Har aldrig hört om en steriliserad hona, att operera så är ju ett stort ingrepp. Hanar kan man ibland kastrera som är ett lättare ingrepp, med det är fortfarande en stor risk man tar när man lägger narkos och långt ifrån alla vaknar upp. Det beror på att det är så svårt att dosera narkos till så små djur - så det blir lätt överdos.

De hanar man ändå väljer att kastrera är därför oftast aggressiva hanar där andra valet isf är avlivning/leva ensam… Själv har jag en sådan råtta och han blev en helt annan råtta när kulorna försvann, och han är nu lekfarbror åt två små flickor. Men är de väldigt aggressiva så ska man veta att det kan sitta kvar även efter kastreringen. Så det är ingen garanti.

Hur mycket det kostar att kastrera en hane varierar väldigt, här går det att få för runt 600 kr, medan på andra ställen blir det flera tusen.

Men som #7 säger, så är det bättre att lägga pengarna på separata burar så riskerar man inga liv!

Ang vilka som är skitigast av sig så varierar det väldigt… Hanarnas kiss luktar dock mer, men byter man ut handdukarna som de sover i (hängmattorna) ett par ggr/veckan så luktar det inte särskillt. Och att torka av med en fuktig trasa emellan städningarna räcker oftast långt.

Ett tipps, om du inte redan har det - är en toalätt till råttorna.

Oftast bajsar de bara där, men vissa är så duktiga att de även kissar där. Mina är väldigtduktiga på att bajsa där, kissa gör de bara om de råkar vara kissnödiga samtidigt… Annars är ju hängmattan sååå mysig att kissa i! *suck*

Hakuna matata!

Whiskery
0

#7 Ah okej, tack. Var lite opåläst på detta. Men skulle inte råttorna vara så väldigt nyfikna på varandra, och skulle så gärna vilja nosa lite på varandra och göra allt för att hälsa på varandra. Och det är utan att tänka på att det är på olika kön, hanar är ju väldigt uppmärksamma på de dofter en hona skickar ut. Och sen så löper de ju var femte dag (har jag hört, vet inte så mycket om honor.) Och sen när man har dom ute, skulle dom inte direkt börja jucka. Om man bara vänder huvudet bort eller går tvärs över rummet kan dom ju redan ha parat sig, så man kan inte ha dom ute tillsammans. Dessutom älskar mina hanar att rymma, och det kommer säkerligen flickor också göra, och bang så har man tjugo ungar efter en vecka?
Kan någon som har honor och hanar i samma rum berätta lite av deras erfarenheter, eller bör jag helt enkelt bara ha hanar?

#8 Haha mina råttor har faktiskt inte fattat vad hängmattan är. Jag har lagt godis där, jag har låtit dom krypa upp i den när dom jagar godis. Jag har hängt upp den på alla vånningar och möjliga ställen, men nix. Åandra sidan så använder dom mitt " häng-hus " som en hängmatta istället för att krypa in i de, men jag finner inget kiss där inte. Toalett har jag redan, och har du flickor eller pojkar?

cosmonita
0

#9 ska man ha honor och hanar i samma rum så MÅSTE man se till att de ALDRIG är ute samtidigt. Finns ingen annan lösning.

Kan man inte garantera att de inte rymmer ur sina burar eller på något annat sätt kommer åt varandra så tycker jag att man ska nöja sig med bara det ena könet.