Ena råttan kuttrar
jag har nyss skaffat tre råtthanar. en av dom kuttrar. Låter som om det kan vara något fel på luftrören. Ska jag gå till veterinären och höra med dom? och isåfall om det nu är någonting i luftrören, vad kan då veterinären göra? finns det medicin mot sånt?
Vill inte att min lilla kille ska må dåligt :( han är bara 7 veckor gammal.

Ja du ska gå till veterinären med den. En veterinär som har erfarenhet av råttor. Det finns medicin och som jag nyss skrev i en annan tråd ;
Om din råtta dras med en förkylning ett längre tag, så lita INTE på huskurer utan ta din råtta till en veterinär med råttkunskap och låt den bli undersökt. Du hör det oftast på luftvägarna, (det kuttrar, rosslar, låter när du lyssnar mot bröstet. Den kan även få rött sekret runt ögon och nos som kan se ut som blod. (men det är det inte).
De behandlingarna man oftast får är beaytril i tablettform eller i sprutor. Jag föredrar sprutor eftersom det är betydligt lätttare att ge en spruta några gånger än att försöka lura i råttan tabletter.
okej tack! ska göra det då

men det är inte mysljud då?

Nix, det är inte min erfarenhet i alla fall. Kuttrande = luftvägsproblem. Tyvärr!
Uscha. Vad händer om man inte botar sånt? :/
#5 Råttan blir sjukare och sjukare tills den blir rejält försvagad och inte orkar mer.. :(
Mina råttor har vääldigt många ljud för sig så jag har ingen aning om hur detta "luftvägsproblem-kuttrande" låter!