Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 481 ggr
Togan
0

Några frågor ni kan svara på!

Är det okej om råttan snappar åt sig godiset ? Brukar dra undan det efter att jag låtit den lukta, då sprang den framm och snappa åt sig den istället. Är det normalt? Eller ska jag försöka lära dem att inte göra så~

Är det normalt att råttorna försöker knuffa undan botten materialet så att bottnen av buren syns? De brukar gnaga på det. Oftast brukar den ena av dem börja knuffa på botten materialet efter att jag haft min hand i närheten, eller när jag försökt plocka up henne.

Är det normalt att det låter " fniss " eller som om de nyser ? De brukar sitta och torka näsan sen så låter det "npfff"

[Ratass]
0

första frågan, det är väl normalt. Skulle nån hålla fram en tårtbit och precis du vill ha en tugga dra r de undan den. klart man vill rycka åt sig den då:P Så retas inte med dem ;P

Mina knuffar bara bottenmaterialet om de ska gå på toa elelr när de är irriterade.

Om det låter fniss för jämnan 'r det nog inte så bra.. att det gör det precis efter de sovit, morgonsnor i näsan å så. Medan en av mina som har haft problem med näsgångarna låter så hela tiden.

[Alenzi]
0

Vad har du som bottenmaterial? Om du har något som dammar mycket, kutterspån till exempel, kan det vara ett tecken på att deras luftvägar blivit irriterade av det. Det kan såklart också vara en liten förkylning, är de röda runt nosen och ögonen?

Togan
0

1# Ja det låter som fniss, det låter så väldigt ofta, vill inte säga hela tiden men det händer några gånger om timmen åtminstånde, tror den ena låter lite mer än den andra.

2# Nej inget damm material, vet inte vad det heter men gjort av trä. Det dammar inte, såg till att köpa nått som inte gjorde det såklart. Naj dem är inte speciellt röda runt nosen och ögonen..

Fnissanden låter som om dem andas "ut". Svårt att tänka mig att BÅDA har problem med näsgångarna.. Jag menar vad är oddsen att det är dem som paras ihopp då och hamnar i samma bur hemmos mig..

Cristina_A
0

Allt d där är normala hos råttor :) vissa tar det lugnt när den tar mat från dig andra är jätte försiktiga ( så länge dom inte biter hårt på din hand eller fingrar )

De är förkyld om dom nyser då är det bara att gå till veterinär o få Antibiotika.

[Alenzi]
0

Det finns ingen anledning att gå till veterinär för att de bara nyser lite, i alla fall inte i början.
Försök först med huskurer som till exempel lite (avsvalnat!!) rött rooibosthe (se till att det inte är tillsatt svart the, det innehåller koffein) med en gnutta honung (och evt pyttelite vitlök) i en extra flaska. Funkar inte några dagar med det, får du kanske fundera på veterinär i alla fall. Börjar det låta från lungorna (lyft upp kroppen till örat och lyssna), ja då får du dra dit direkt. Sånt kan utveckla sig elakt, till exempel kan det sätta sig på balansnerven, och då har man åkt på den ökanda snedskallen. Tro mig, det vill du inte ha :(

#3 Oddsen är rätt höga om det är en förkylning de har.

Thirre
0

Råttor gräver, bökar och boar i naturen så det är inte konstigt om de rör om i bottenmaterialet. Gärna får man ha flera cm med bottenmaterial så att de kan buffa runt och gräva som de vill. En del är mer intresserade av det, en del mindre. Jag har haft råttor som försökt göra tunnlar…

Godis kanske inte är det bästa att ge dem så jag skulle sluta fresta dem med det. Sträck fram något som kan vara bättre godis i deras väg isf.

Det låter som om de skulle kunna ha irriterade luftvägar, förkylning eller liknande på gång. Om det inte går över och det blir ett djupare ljud med rött porfyrin ur ögon och nos så gå till veterinär. Eller redan nu om du är orolig, dock skulle jag inte rekommendera antibiotika i ett skede där man inte är helt hundra på vad det är. Veterinär kan avgöra detta.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..