Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 596 ggr
Togan
0

Galen Råtta

Jag förstår verkligen inte varför, och det blir bara värre och värre känns det som. Först var det så att den ena av mina råttor ( Granit ) brukade vara modig lekte med den andra ( Karamel ). Men nu har det blivit så att de börjat bråka känns det som, ibland piper den ena av dem ganska högt. I början var det karamel som la sig ner och blundade ( Gav upp ) Nu är det Granit som gör så.

Det blir så att de bråkar speciellt när jag är nära, Karamel börjar knuffa på botten materialet, det har blivit så att nästan hela burens botten syns nu. Hon blir så våldsam och sen så hoppar hon runt och skuttar, Granit håller sig undan och vågar inte komma fram så mycket så som när Karamel är i boet och sover.

Det jag inte förstår är varför knuffar hon på bottenmaterialet? Känns inte som att de ogillar det eller så, det är som om de försöker visa något… Kan också vara så att hon inte tycker om det, vet inte. Ska testa med nytt om en vecka eller så. Ska testa att göra rent en gång ( Inte ens gjort det, dem är så nya ).

[postmortum91]
0

Vad är det för bottenmaterial du använder?

Hur exakt är hon mot den andra råttan?
Burrar hon upp sig? knastrar med tänderna?

mikeiko
0

Låter som att hon vill visa sig stor och tuff, en del av introduktionsbeteendeden kan bestå av buffande och ruffande. Antar att hon fnyser samtidigt också? Burrar med pälsen?

Togan
0

1# Ska kolla upp det imorgon, ja hon knastrar med tänderna

1, 2# Yes, hon burrar med pälsen och hon rör sig väldigt snabbt etc, skuttar runt. Sen börjar hon bråka..

Ska jag oroa mig över den nu " snälla " råttan ? Hon har blivit lite feg känns det som.. För att den ena bråkar och försöker visa sig tuff…

Sen det här introduktionsbeteendet, är det för att hon precis träffat mig? Fick dem 4 dagar sen.

mikeiko
0

Jag antar att de inte kände varandra innan? Men nu är du också en del av deras flock, så jag antar att de kanske gruffar mer när du är nära för att tydliggöra rangordningen…men det kan också vara att de gör så oftare, bara att du sover då eller bara inte är där.

Men de är säkert stressade båda två, nya individer, ny miljö…ge dem ett par veckor!