Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1289 ggr
Lilith
0

Är det så svårt att bara vara tyst?!

Jag har inget särskilt emot katter egentligen, men jag råkar ut för ett konstigt fenomen nästan varje gång jag är iväg till veterinären.
Hittills har det varje gång fenomenet inträffat varit en "snäll" tant som har en katt, eller varför inte en hund, som tittar på råttan jag har med mig.
Idag var det en tant med en hund som blev nyfiken på vad vi hade i transportburen.
"En råtta" svarade min pojkvän.
"Jaha" säger tanten. "Du kan ju alltid låta min hund hälsa lite på den".
Min pojkvän låter hunden nosa lite på undersidan av transportburen, men aktar så att inte hundens nos ska vara i närheten av något hål.
"Du kanske ska akta så att hon inte biter" säger jag och syftar då på att hunden kanske kan få in sin nos där, och det kommer kännas. Varpå tanten svarar:
"HA! Skulle råttan bita min hund?! Om du släpper ut den på golvet så kommer hon ta ett ordentligt tag om nacken och svinga runt tills den är död!"
Vi svarar inget mer utan betalar och går därifrån.

En annan gång när jag var iväg för att kolla priser på olika veterinärskliniker, så hör en tant mig fråga vad en avlivning kostar.
Snäll som tanten är, så erbjuder hon så klart ett billigare alternativ.
"Om du ger den till min katt, så kan hon avliva den åt dig, helt gratis!."
Vad jag helst av allt ville svara var något i stil med att jag kunde backa över hennes katt, alldeles gratis (väldigt vänligt av mig, med tanke på att jag inte ens har körkort).

Och jag förstår inte. Ska jag tycka det är roligt? Varför verkar de tycka att det är så himla roligt att berätta exakt vad mina älsklingar kan råka ut för, om deras djur får tag på dem?
Bevisligen värdesätter jag ju mina råttor, så vad är det då som gör behovet så stort för dem att berätta för mig hur äckliga råttorna är, hur de lättast kan dö, eller någon annan elak kommentar? För jag tvivlar på att de skulle vara lika förstående om jag sa "Usch, vilken ful, äcklig katt!" om de tog in sitt lilla fluffiga monster i väntsalen.

Sedan tror jag att de överskattar sina katter/hundar/whatever en aning, för jag har haft råttor som skrämt skiten ur hundar, och även gett ordentliga nyp när de närmat sig. Tillräckligt för att hundarna i fråga aldrig mer skulle våga närma sig råttan.

mikeiko
0

Åh, som jag vet vad du menar! Det bästa blir att ge en riktigt gefitig kommentar tillbaka som minsann får dem att tänka till -  skulle de verkligen betett sig likadant om det var ett marsvin menar jag.

Nä, tyvärr är folk i allmänhet dumma i huvudet på väldigt tråkiga sätt när det kommer till just tamråttor, och humorn kommer på köpet. Liksom, hade man haft en pitbull/annan kamphund och skojat om att denne skulle äta upp tantens knähund, hur hade hon reagerat då?

Respektlöst beteende verkar vara det folk tar till för att de helt enkelt inte vet bättre. Så det är bara att sätta dem på plats/upplysa dem. En kränkning av ditt val av husdjur är en kränkning av dig som person - säg ifrån!

Fawo
0

Inte så många som tar råttor seriöst Obestämd

T.ex när mina råttor blev sjuka, så erbjöd sig min pojkväns föräldrar att sula in dem i väggen ist för att ta dem till veterinären…

Och som du tänker, ska jag erbjuda mig att sula in deras hund i väggen ist för att de ska ta den till veterinären?

// Fawo (;

mikeiko
0

#3 Eller hur, fick en sjukt fräck kommentar av en anställd på Djurmagazinet i stil med något sånt en gång också. Sjukt respektlöst och ÅH vad jag ville veta vad han själv hade för djur för att säga något riktigt vasst tillbaka! Tyvärr blev jag mest bara paff :(

[Emma--]
0

Det är nog inte många som ser något värde i råttor. Som kanske gör att dom säger sånt utan att fatta att råttan betyder mycket för ägaren. Egentligen borde man bara fråga hur dom skulle känna det ifall någon föreslog något liknande om deras djur.

Magda
0

#1 har varit med om folk som kommit med likande kommentarer när jag hade marsvin tyvärr Obestämd har hört ett par ggr att "varför går man till veterinären med en HAMSTER, man kan ju bara köpa en ny"  men visserligen så har jag stött på liknande attityd emot katter..

idioter finns över allt.. har till och med träffat på veterinär som kläckt ur sig liknande kommentarer om råttor & avlivning, gick därfrån direkt utan att han undersökt råttan.. (det var jättelänge sen nu, senare år har jag bara träffat trevligare veterinärer)

mieeow
0

Usch! sånt gör mig så jävla förbannad Skrikandes

När jag tog två av mina möss till veterinären för att få stronghold, så satt det redan två tanter i väntrummet, med varsin knähund.

En utav dem frågade vad jag hade i buren, "möss" svarade jag. Och då fällde hon någon sån spydig kommentar med att "usch! kom inte nära mig med dem där! Jag vill inte bli sjuk av alla deras sjukdomar!"

Då svarade jag faktist, jag minns inte vad jag sa, men jag blev så arg! Varför ska hon ha rätt att kränka mina möss? Mamma sa faktist till mig, men då blängde jag på henne och sa att hon ska fan inte kränka mig om jag inte får försvara mig, eller något likande.

Nej, usch, idioter. Rynkar på näsan

[arlington]
0

Usch vad elaka människor är ibland. Tanklösa och dumma. Tur för dem att vi är snälla! :0

Itchy
0

min pappa är en sån som ständigt klankar ner på mitt val av husdjur

-varför ta dem till vet ?? det är ju inte som att det inte finns tillräckligt med råttor i världen redan

fick en spydig kommentar i väntrummet hos vet av en kaninägare varav jag kläckte ur mej

-kaningryta ska vara väldigt gott, får jag låna din kanin till det ??

You can't spell Bitchy without Itchy

mieeow
0

#7 vi kanske borde sluta med det? :C slå dem på käften efter minsta lilla kommentar…. Oskyldig

Nej, men det kanske har med deras generation att göra…? De flesta äldre har ju växt upp med att hundar är husdjur och råttor är ohyra, dessutom har de kanske svårt att ändra sitt tankesätt?

Det bästa är nog bara att, som mikeiko säger, att säga ifrån. "Vad ger dig rätten att kränka mig och mitt val av husdjur?" "Ska jag säga samma sak om din hund?" osv. Men ändå inte göra en stor grej av det.

[arlington]
0

Jag brukar säga att råttor är fina varelser och att alla har olika favoritarter bland djur. Då brukar de flesta tystna och tänka efter lite. Men vissa människor vill man faktiskt slå på käften, precis som du skriver- #9! ;)

Min mor blev råttfrälst när hon träffade gammelråttan för några år sedan, de låg i soffan och myste och pussades! Och hon var så glad i de som bor här nu, när hon hälsade på för nån månad sedan! De var helt tossiga i henne och klängde och nosade och sprang på henne!
Förr tyckte hon att svansarna var läskiga, antar att det beror på att de inte är täckta av päls. Men oj vad hon älskar sina barnbarn, som hon kallar dem! ;D

Lilith
0

Jag ska nog försöka komma på ett bra gensvar. Det känns lättare när någon säger att de är pestbärare än hur man bäst avlivar dem…
Som det är nu får jag nog tunghäfta och blir lite paff rent allmänt.
Varför man ska gå till veterinären med en gnagare rent allmänt känns som den vanligaste frågan någonsin.
När jag var liten fick inte jag ta med mig min sjuka råtta till veterinären, eftersom min pappa tyckte att det var onödigt att ta en råtta till veterinären. I stil med: De är inte värda så mycket pengar.

Jag har också funderat på om det är en generationsfråga.
Jag har hört kommentarer som om de har pest och sådant, men det kan jag ändå ta. Eller om någon ser mig transportera råttor, och de utbrister att de är äckliga, det känns också rätt lugnt eftersom jag då tänker att de verkligen har svårt med råttor och reaktionen blir Usch!

Men det är just när det känns som att de har roligt på min bekostnad (eller er för den delen också, eftersom det här verkar hända många), och ser ut som att de ska få ett pris för hur himla påfyndiga och roliga de var O.o

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ush, jag har som tur är inte fått någon sådan kommentar då jag inte har rest eller behövt åka till vet med någon av mina smådjur. Vissa är så trångsynta! Kan tillägga att min hund som bor hos mamma och pappa är mycket rädd för iaf storråttan efter att han var för närgången.. ;)

Lamina
0

Har faktiskt aldrig råkat ut för otrevliga kommentarer, bara snälla trevliga människor som är nyfikna på mina råttor. Men ett svar som jag tror skulle funka i alla lägen är något i still med "När jag växte upp fick jag lära mig att respektera alla människor och deras val av livstil och att inte skämta om det på ett sätt som kan verka kränkande. Synd nog tycks inte alla ha fått en sån bra uppfostran…" En alldeles lagom spydig tankeställare. Tungan ute

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Banankaka320
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alla djur är inte så jävla kaxiga mot råttor, min råttis blir jämt biten av råttorna på näsan och backar undan. + Morsans katter har blivit jagade ett antal gånger av mina "mördarråttor". Hatar när folk håller på med "maktkamp" med sina störda djur, det är inte mördamaskiner utan kompisar! xP

mikeiko
0

#13 Gillar't! :D

gulzebra
0

I do know the feeling. Hade en sk "kompis" en gång som föreslog att jag skulle ge min då dödssjuka råtta (som dagen därpå akutavlivades pga en tumör i magen som nästan dubblade i storlek över natten) till "den här" och länkade till en bild på hans katt med en död ekorre, trots att han visste att jag mådde skitdåligt över att hon var så sjuk och skulle avlivas. Den kontakten bröts rätt kvickt efter det (visserligen med mer bakom, men ändå). Varför vill man ens umgås med folk som är så respektlösa? Annat är det med familjemedlemmar, de är det ju svårare att bryta med. Farsgubben har fortfarande svårt att acceptera att jag åker till vet med mina djur… Eller att jag ens åker nånstans för att köpa de när det finns djuraffärer som är billigare. Numera säger jag inte ens att jag ska köpa råtta om jag ska till någon annan stad utan jag ska till Ikea, Gamla Stan, Skansen eller vad som helst som jag ändå passar på att kila till när jag ändå har vägarna förbi. Orka lyssna på gnäll liksom.

Annars kan jag faktiskt hålla med Lamina, det blir mest positiva kommentarer från folk som är nyfikna här med, iaf på promenader. Har bland annat haft en lång diskussion med några tanter när jag varit på en marknad med en råtta på axeln - jätteläskigt tyckte tanterna som absolut inte vågade klappa men oj så häftigt med en råtta tyckte de. Skitsöta! Tanter öht brukar vara väldigt fascinerade tycker jag, har hittills aldrig stött på nån tant som sagt något elakt (de som går långa omvägar runt finns förstås men det får man väl tåla - de kan ju vara rädda eller vad som helst) - ungdomar däremot, men det är bra många fler som viskar "åh vad söööt" när man gått förbi än som deklarerar hur äcklig råtta man har enligt min erfarenhet.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Banankaka320
0

#14 Rottis. Inte Råttis xD

Jinaum
0

Råkat ut för det av andra djurägare. Varpå jag lugnt förklarar att "Jag har tre råttor, dem är en flock. Råttor är smartare än hundar och katter och kan där med flankera, triangulera och utklassa en hund. Vill dom så KAN dom ta ut hunden så jag skulle inte vara så j**** katig om jag var du".

Då brukar folk hålla käft.

artema
0

Råttan är ett missförstått djur. Vilket är fruktansvärt synd, för trevligare varelse i den storleken är inte lätt att hitta.

OttoIsTheShit
0

jovisst min farsa kan komma med vissa komentarer ang råttor , för han tycker för det mesta inte om dom. Men det kan jag ta för jag vet att han skämtar + han är en familjemedlem..dom känner man. Men en helt okänd som kör med sånt får mig så fruktansvärt förbannad.. borde nästan fråga vad dom hade tyckt om man gjort så med deras djur

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Karmatarerskanise
0

Vad tråkigt att se vilka kommentarer ni fått kastade på er. Jag har aldrig varit med om det. Har bara varit folk som visat intresse för mina råttor.

Elshira
0

Själv har jag aldrig råkat ut för sådana komentarer, fast å andra sidan har jag inte varit på vifft så mycket med dem heller. Det är bara farfar som är råtträdd som anser att råttor bor i ladugården och bekämpas med råttgift *punkt*. Men han säger inget för han vet att jag gillar dem Glad

Det enda jag har hört, var inget otrevligt, utan en gubbe å hans fru som satt på en balkong på lite avstånd och betraktade mig och råttan som fick vara ute i gräset i sele.

"Är det en råtta eller ett marsvin" frågar gubben, och jag svarar det är en råtta Tungan ute Då svarar han "jag tyckte väll det, gumman trodde det var ett marsvin och jag en råtta - så var tvungen att fråga!"

Hakuna matata!