Bajslukt och andra bajsproblem
Jag har upptäckt att en av mina två pojkar luktar bajs mest hela tiden >_< vissa gånger värre än andra, är detta normalt?
Sen undrar jag om det finns viss mat som bör undvikas om man vill förebygga alltför stinkande pluppar? Häromdagen la matvraket en riktig stinkare som luktade som… ja, det vi och våra artfränder ibland spolar ner i toaletten.
Och så till sist; är det möjligt att vänja av råttisarna med att bajsa innanför tröjan? Att krypa innanför min tröja är det roligaste som finns. Tyvärr så är det mindre roligt när man måste avbryta leken pga kletiga pluppar och otrevliga lukter

Vad matar du dina råttor med?
Tycker inte att mina pojkars bajs luktar något speciellt, de är inte särskilt kletiga heller utan fasta i formen.
Om din råtta luktar bajs kan vara för att han är en smutsgris, det finns sånna råttor oxå. Bada honom ibland så försvinner det, eller ta en oparffymerad barnservett och torka av honom.
Har sj en hane som ger mig allergi bara jag luktar på honom för han är smutsig. Medans de andra hanarna är rena och fina oc jag inte känner av dem alls.
Mina råttor bajsar aldrig på mig, om jag ser till att sätta ner dem när de säger att de är nödiga. De kan inte hålla sig hur länge som helst. Så de är inga problem att träna dem att hålla sig.
Qui dormit, non peccat
Vart sover han? :O Mina tjejer ligger ibland där de skiter och kissar (smaaart) och kan lukta efter en natt men jag byter den så fort jag märker att den luktar x) (de sover i en bunke om man säger så) och vad äter han för något? :O han kanske är allergisk?
//Forgetful
tar du ut dem precis då de vaknat kan det bli så här, måste låta dem gå på toa och så innan jag tar ut dem :P
Mina tjejer bajsade och kissade lite varstans när de va mindre då de 2 av dem va lite känsliga för nya människor och platser men nu gör dem nästan aldrig på sig utanför buren :)
//Forgetful
#1 Har inte haft dom så länge, men det jag har gett borde inte vara några konstigher… lasagne en dag, kyckling en annan, fisk idag, och så grönsaker såklart.
Det är ju som sagt bara matvraket som luktar.. kanske äter han dubbla portioner, om det kan ställa till det? Det är inte alla pluppar som är kletiga.
Dom har fått banangröt två ggr också, vilket uppfödaren sa att dom älskar. Och det kan man lugnt säga. Hade jag haft en större skål hade hela råttan fart i, som tur var var det bara överkroppen. Skulle tor att han åt en del då ._. minstingen fick inte vara med till en början.
#2 Bajsar gör dom över hela buren så.. :P sen så kissar dom alltid i samma hörn dom sover. Fast nu är det ju inte kiss han luktar :c
Okey :O va försiktig med kryddig mat och ingen laktos, om hans mage är känslig för det så märker du ju av om det blir bättre :O men om du provar att byta ut någon utav de sakerna du ger dem så kanske du märker vad det är som han inte tål, om det nu är något han är allergisk mot det vet vi ju egentligen inte heller xD prova ge honom ris och lite sånt som gör bajset fastare, det brukar hjälpa på hundar :P
//Forgetful
#7 Tack :) ris får det bli
Så om bajset blir fastare försvinner lukten automatiskt?
Det vet jag inte men laktos har jag för mig att laktosintoleranta kan bli dåliga i magen av så att det luktar :O men fastare bajs är ett problem borta iaf sen om lukten försvinner är ju det ett plus :P
//Forgetful