Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 797 ggr
Whiskery
0

Furret Tower - Hyllplan

Jag har kollat runt mycket och jag får nästan alltid samma svar; Furret Tower är buren man ska köpa. Jag köper gärna Furret Tower då jag ska skaffa mig en till råtta. Men det mesta jag oroar mig för är att hyllplanen är ju så små. Man får två bottnar, och senare tre små plan, men jag vill gärna ha större plan, där man kan ställa stora hus etc. etc.

Kan man köpa till större vånningar eller behöver man helt enkelt göra dessa hyllplanen själva? Jag läste en artikel att Furret tower var bättre än gnagare 63 men jag tycker faktiskt att den ser bättre ut med tanke på att man har många hyllplan och smidiga stegar, vad tycker ni. Kanske Gnagaren 92 är bättre, hur som helst så stor det mellan : 

Furret Tower (http://www.zooplus.com/shop/rodents/cages/rat_cage/126786)

Gnagren  92 / 63
(http://www.kattlycka.se/gnagare.html)

[Eraj]
0

Kan inte jämföra Gnagaren 92 med FT, för jag har aldrig sett någon Gnagaren 92. Däremot har jag en Furet XL vilket är lika stor som en del av Towern och jag blev förvånad över hur stora hyllplanen var. Hur stora hus har du tänkt ställa på hyllplanen? Jag är mycket nöjd med min xl. :)

Itchy
0

jag hade nog inte vågat ställt stora hus på ett hyllplan ifall råttorna får för sej att flytta det & olyckan är framme & det sitter en råtta nedanför hyllplanet :(

jag har en furet tower & är skitnöjd, och hyllorna är inte så små som du verkar tro :)

och det finns ju 2 bottnar du kan ställa husen på

You can't spell Bitchy without Itchy

[Eraj]
0

Jag hade inte heller ställt hus på hyllplanen, i sådana fall skulle jag ha sett till att sätta fast dem på något sätt så att råttorna inte kan flytta på dem. Men hyllplanen är som sagt stora, de är hälften så långa som sidorna på buren!

[Sara FE]
0

Galleravståndet på Gnagare 63 är 2 cm, på Gnagare 91 är det 2,4 cm. Inte att rekommendera för småttingar. En av mina extraburar har galleravstånd på 2 cm, och det höll sig mina vuxna honor innanför. Men bebisar smiter nog med en gång.

minky
0

det är dessutom galler hyller på "gnagare  92"  då måste du lägga på mattor så de inte fastnar med tassarna

är supernöjd med min furret tower men jag skulle inte vilja ha ett hus ståendes på en hylla pga av fallrisken,  ska du ha det måste ju hyllpanet vara i storlek med halva buren om u ska få plats med ett bra hus + att råttorna ska kunna komma i o ur huset utan att riskera att ramla ner.

zickan
0

Skräck exemplar: Hade en hörntoa på en av de hyllplanen. Glömt fästa med ståltråden jag annars gjort. Två av mina mest älskade killar satt på kanten och skiten tippade. Landade på ett trä hus. Både skadade ryggen brutalt.
hubba bubba var död när vi kom till vett. reise reise ville de avliva då han var förlamad på midjan o ned.
Dock hittade de inget brutet så de gav han minimal chans att återhämta sig. så jag testa. han fick ut metacam o det tog 2 mån med min dygnet runt hjälp att få han återställd. Men hubba dog på kuppen :-(.
Ska du ha minsta lilla på ett hyllplan. Surra fast det bra jävla noga. Om en hörntoa i plast gav det resultatet. Så kan ett trähus från hyllplanet nog ge värre tyvärr.

Rekommenderar att istället sy små bon och hus i tyg att sätta dit. Men nej det finns inga större hyllplan. Kan köpa galler att sätta dit. men tok obehagligt med galler att gå på och ligga på.
Köp några plast lock och sätt som hyllplan, eller en stor kattlåda kanske, varför inte en trä skiva.

Tillägg: låter jag arg har det med något helt annat att göra så ta inte åt dig!

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Whiskery
0

Tack för alla svar och era erfarenheter :D