Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1601 ggr
Togan
0

Hon bet mig!

Tja igen alla råttmäniskor, hoppas jag att jag inte gör för många artiklar nu. Hursomhelst lyckades jag få ut en av råttorna igår kväll och hon satt i min famn och lät mig röra henne hur jag ville, idag nu på morgonen när jag såg att hon höll på busa med den andra och sprang runt jätte snabbt i buren så tänkte jag att hon kanske skulle vilja komma ut.

När jag satte in handen så luktade hon lite men visade inte så stort intresse, när jag försökte lyfta upp henne bet hon mig, och den här gången var det ganska hårt.. Iaf, betyder det här att hon är "upptagen med att leka med sin rått kompis" eller att hon inte vill bli lyft igen eller vadå? :<

Banankaka320
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gammal är hon? Hon kan ha försvarat buren och också att hon inte vill bli lyft, men dem brukar tjuta mest då. Allafall mina xP

Togan
0

Har precis skaffat henne och den andra, 9 veckor gammla är dem ungefär.. De har vairt i buren ungefär 3 dagar.. Vet att man ska ha tålamod och så sen att de kanske är lite stressade pga den nya miljön men blev bara lite förvånad eftersom igår kväll kunde jag kela med henne hur mycket som helst, sen idag när hon var fullt igång och jag ville ta ut henne så säger hon ifrån :o..

Blev ett märke på fingret ser jag nu, hon bet inte så djupt då :P

Togan
0

Har någon tips på hur jag ska handskas med den skygga? Hon springer iväg så snabbt jag försöker röra henne, och jag vill inte försöka för många gånger på en gång för att då kanske hon blir stressad och biter mig :P

Jag låter henne lukta på mig men hitils har det bara gått till så att hon trott jag är mat och försökt bita, fast det går så långsamt så att jag hinner dra undan min hand och säga fy..

De har inga problem med att låta mig vara nära så länge jag är utanför buren och de sover och leker helt vanligt, det är bara när det kommer till " Human touch "… Läst en hel del om hur man ska plocka upp dem, och att man ska ta ett steg i taget, låta dem lukta etc, men det är också lite svårt nu eftersom de bara försöker bita mig då :P, men inte med mening tror jag. Tips ? Någon? x)

SweGizmo
0

Oj, en 9 veckors bebis som bitt bådar inte gott tyvärr:(

Min blogg: SweGizmo.se

Togan
0

Vad menar du ? :o Är det så dåligt ? <.<

SweGizmo
0

Ungar bitts typ aldrig om det inte är fel på dem mer eller mindre:/

Köpte du dem från djuraffär?? Har dem aldrig blivit handterade?

Min blogg: SweGizmo.se

Togan
0

Ja det är nog annledningen, djuraffär faktiskt. Det börjar gå bättre nu, den gråvita bits inte men den jag absolut inte ens rört  ( den skygga ) bits fortfarande, men det är inte seriösa bett, jag tror bar att dem tror jag är mat eller så~~ Det är bara en gång jag blivit biten hårt hitils och det är när jag försökte plocka upp den ena.

Skulle det göra någon skillnad ifall jag köpte en hona från en uppfödare? En mer tam en , skulle det funka att ha henne som en som föregår som gott exempel, att de ser mig plocka upp henne kanske får dem och förstå ? x)

Hitils har jag försökt med att lägga lite godis vid vristen så ska de försöka ställa sig på min hand för att ta det men de vågar inte :/

Togan
0

Förlåt menar inte vristen, vet inte riktigt vad det heter, men ni förstår…

silverorm
0

#7 jo, jag har haft köpare som hade samma problem som du, väldigt vanligt tyvärr att djuraffärsråttor inte är vana vid människor och deras händer. Köper du från uppfödare som säljer rejält tama djur (du ska bli våldgästad av dem, det är tamhet) så tar dina andra djur efter, för det mesta iallafall. Bra att du tänker så!

När de nafsar i dina fingrar och händer, tänk på att inte rycka bort handen, även om det gör ont, håll kvar och prata lugnt till den/dem. Då visar du att det hjälper inte att bitas.Flört Mata på med godis o pyssla lite i buren så kommer de vänja sig snart. Alltså rota runt i ströt och bland deras grejer så att dina händer luktar "dem". Ha gärna med dig godis! Ha tålamod och var lugn så kommer de oxå att bli lugna och lita på dig. Lycka till!

artema
0

Hon verkar vara relativt ny i familjen, så kanske är hon rädd?

Låt det ta ett tag och om hon fortsätter bita dig och nån vecka så kanske det är en defekt.

Är ingen expert inom just det området, så detta är lite utav en gissning, men jag tycker inte att det låter helt osannolikt.

[arlington]
0

Min blinda lilla vän var helt oregerlig den första tiden när hon och hennes vän flyttat hit, hon kom från djuraffär från första början och hade inte blivit hanterad i sitt förra hem heller. Fick jobba med henne och numera litar hon på mig och kommer sättande när hon hör min röst.
Men jag tror inte din är lika rädd och osäker som denna var, så tänk positivt och låt henne vänja sig vid dig. Det kommer nog gå fortare än för oss här, åtminstone, haha! ;)
När hon bet drog jag inte bort handen utan blåste lätt på henne. Mer som en avledningsmanöver än bestraffning, då lugnade hon sig och när hon lät bli att nypas fick hon gottis och beröm. :) Använd dig gärna av hennes vän med, låt den klättra på burens utsida och locka ut henne, och när hon följer efter kan du se till att ha handen nära henne. Inte ta på henne, utan låta henne känna att du finns där, så att hon känner sig tryggare med din närvaro. Ge stora bitar snask i början så att hon inte råkar smaka på ditt finger, och sen minskar du dem allt eftersom. Finns massa sådana där småsaker man göra om man tänker efter, bara att luras och avleda lite. :D

Jag är ingen expert dock, men sådana här metoder med tålamod och lugn fungerar bra med mig och djur. Man får prova sig fram och känna efter vilken metod som man trivs med, alla tycker ju olika. Huvudsaken är att du känner dig trygg med den metod du väljer att använda. :)

Togan
0

7# Mm får väll öva på det , ganska svårt att låta bli att rycka undan handen, blir som en reflex … :P

8# Vad menar du med en defekt? Att de är sjuka eller nått sånt ? :O

9# Jag har fyat dem hitils, har bara blåsit några gånger men de verkar inte bry sig så mycket, de bara springer iväg då. De brukar inte vara i räckhåll för att bli blåsta på antar jag, jag brukar bara låta dem komma framm till mig vid "ingången till buren"

Föresten kan någon berätta varför man inte får mata råttor socker? Har funderat på det en hel del och vore ganska bra och veta sånt.

Tack för svaren!