Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 670 ggr
[Sara FE]
0

Hårdhänt råtta - provseparering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Minstingen i flocken, Doris, brukar småpipa väldigt mycket när hon blir tvättad, busad med eller åtsagd. Så jag har inte tagit det som något allvarligt, eftersom jag aldrig sett något riktigt bråk eller sår. Fram tills jag var hos veterinären, för 1,5 veckor sedan. Då upptäckte jag en liten sårskorpa på Doris. Jag brukar aldrig känna igenom henne, utan tittar nämre på henne genom burgallret, eftersom hon är livrädd för det mesta. Fasthållning = total hysteri.

Veterinären sa att såret läkte jättefint, och att jag bara skulle låta det vara. Nu har jag dock börjat tänka på Doris ofta tufsiga päls. Det har blivit mer och mer, och överenergiska Cola verkar vara orsaken. Hon tvättar väldigt hårdhänt, och ser ut att ibland gnaga (ungefär som råttor gör när de ska fixa ens fötter) på Doris päls. Jag har inte sett att hon ryckt ut något, men det behöver ju inte betyda något.

Jag tycker nästan att Doris ser lite kalare ut vid tufsigheten (se halvkass bild). Utöver det har jag varit fundersam över en annan råttas pälsförändring de senaste veckorna. Pälsen ser glesare ut bak på ryggen. Freya och Doris fick pälsen ordentligt genomsökt av veterinären, och det fanns ingen tillstymmelse till ohyra.

Nu har jag börjat misstänka att Cola är boven i dramat. Fjärde råttan, Ellie, har inga bekymmer. Hon tycks dock vara alfan.

Borde jag prova att låta Doris och Freya vara ensamma i en bur ett tag, och Cola och Ellie i en annan? För att se ifall det blir bättre, menar jag. Lägger in bilder både på Doris och Freya, så kan ni experter kanske se ifall det är något man ska låta vara eller ej.

[Sara FE]
0

Doris igen.

[Sara FE]
0

Freya.

[Sara FE]
0

Freya igen.

[Sara FE]
0

Uppdatering: Nu har jag upptäckt ett litet sår vid Doris strupe, som dock verkar halvläkt. Är relativt säker på att Ellie är boven i dramat, då jag har upptäckt att hon har börjat jaga och slänga Doris på rygg väldigt ofta. Alla är dock på den lilla mer än varandra.

Ska jag dela upp flocken? Och kanske bara låta dem träffas i lekparken, eller låta bli det också? Det blir antagligen trist för dem med bara två i varje grupp, men jag vill ju inte att det stackars mobbingoffret ska bli mer skadat.

[Sara FE]
0

Eftersom alla tre har varit på lilla Doris, borde jag skaffa henne ett par nya kompisar? Har mycoplasma här hemma, så jag är lite rädd att eventuella nykomlingar ska bli smittade.