Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 789 ggr
Togan
0

Två nya råttor!

Hej alla råttägare!

Jag har precis skaffat två söta honor som jag nu måste få vana med mig. Igår när jag hämtade dem var den ena av dem blyg och ville inte komma i närheten, den försökte även bita mig men då slog jag till den på huvudet lite löst ( jätte löst ), den andra då den var nyfiken och vågade komma nära mig igår men idag när jag försöker ta upp den så slinker den iväg den försöker även bita mig, vet inte om den här kommer upprepas då den gjort det flera gånger och jag slagit  löst på huvudet och sagt nej..

Är det okej om de biter mig och vad ska jag motivera dem med? Dessutom så tog dem sönder en leksak :/, försökte få dem och dra i den och försöka fånga den men istället försökte de bita och gnaga sönder den, tillslut fick den ena av dem tag i den och tog den bakom deras bo och där gnagade sönder den…

Kan någon förklara steg för steg hur jag ska få dem tama? Har läst på en hel del men de flesta "guides" inkluderar inte hur man får dem och sluta bitas och berättar inte om de försöker slinka undan.. Svårt och se "det rätta ögonblicket" där jag ska plocka upp dem.. Speciellt när det gäller den skygga som börjat komma ut lite.. Men går tbx efter den försökt bita mig och jag sagt ifrån…

Hjälp, snälla ! :P

[Alenzi]
0

Vart har du köpt dina råttor?

Råttungar har en tendens att vilja smaka på allt, precis som hundvalpar eller människobebisar. Hur hårt bits den? Går det hål?

Och råttor gnager sönder saker, så är det bara :P

hus-musen
0

Vi har flera artiklar om just det du frågar, har du läst dem? De ligger under vanliga frågor bitande råttor och otama råttor.

Kanske kan ge dig lite mer information så här i början?Glad

Qui dormit, non peccat

Togan
0

#1 Köpt råttorna från en zoo affär, så annledningen till varför de bits kan bero på " dåliga vannor "

#2 Tack för artiklarna, mjo hjälpte ganska men saken är att råttorna hinner aldrig bita mig så att de gör ont, jag känner bara att de klämmer med sina tänder… Brukar då dra undan min hand så vet inte om jag skulle blöda ifall jag lät fingret vara kvar i deras mun :P

Om jag ska "muta" dem med solrosfrön ska jag ge dem oskalade / skalade och isådanafall för att belöna extra eller mindre ska jag dela dem i halvor ifall de är oskalade? Annars blir det svårt och ge extra mkt belöning och "normal" belöning eftersom de kanske inte känner av de om jag ger dem två styckna frön.. x)

hus-musen
0

Näe du ska inte dela dem och hålla på, de är bara komplicerat ju! De kan alldeles fint skala dem själva. Jag förstår inte varför du skulle vilja belöna dem olika mycket? Då är det ju bättre att du ger dem flera frön eller nötter eller vad det nu är när du avslutar träningen för den gången.

Zooråttor brukar inte vara särskilt hanterade, så man får ofta jobba mer med dem än med råttor som kommer från en uppfödare som har hanterat dem dagligen. Råttan markerar och försöker skrämma dig genom att ta fingret i munnen, du ska inte dra undan handen då får då lär den sig att den får som den vill om den bits.

Qui dormit, non peccat

Togan
0

Så ska jag hålla kvar handen tills den släpper taget själv ? Sedan typ blåsa på den ?

Ska jag använda handskar eller så isf? Eller bara kämpa tills de slutat bitas :P

Zolah
0

"5 i princip ja, du kan ocksa gora ett fy ljud som gor att dom lyssnar. du kan anvanda det innan du gor nat obahagligt for den som tex att blisa i ansiktet. Jag brukar ta och lagga min tumme over nosen pa mina, da slapper dom pa en gang. men tror det har mer att gora med att dom tror min hand var mat och inte att dom markerar.

inga handskar, dom gor inget.

Togan
0

#5, okej tack :)

Nu har jag en till fråga eller ja… Jag undrar hur jag ska plocka upp dem och ska jag liksom plocka upp dem även fast de försöker slinka undan / hoppar iväg? De brukar gömma sig bakom sitt "bo" och jag vill inte ta bort känslan av säkerhet där de sover, så jag brukar inte försöka ta ut dem om de går dit…

När är det okej och plocka upp den och kommer den någonsin GÅ MED på att bli upp plockad? Eller måste jag ta första steget även fast den blir rädd och kanske till och med försöker bita mig?

[Alenzi]
0

Ta ut boet (jag läser det som att det är ett hus som står på botten?) och sätt upp mysiga hängmattor och sputnikar? Då har de något att sova och mysa i, men som är lite mer öppet.

Skopa upp dem med en hand på var sida om kroppen, testa att sätta dem innanför tröjan (en stor en, som du inte är rädd om.. :P) så de känner sig trygga och vänjer sig vid dig och din lukt.

Togan
0

Mm dem har en hängmatta, en plattform och en toalett, sen boet såklart, så jag ska ta bort boet överhuvud taget och låta dem sova på hängmattan eller?

mikeiko
0

Låt huset stå kvar, det är en trygghet för dem, och ge det TID och massa tålamod! Du har ju faktiskt precis fått hem dem :) Vissa bebisar/råttor får man jobba med en del innan de blir tama, det krävs bara tålamod och massa kärlek.

Ett tips är att umgås med dem så mycket du bara kan när de är vakna, lyft med dig buren och ha den bredvid dig i soffan framför tvn/datorn eller vad du än sysselsätter dig med. Råttor är nyfikna, och om du dessutom har lite godis att ge dem kommer de vilja komma ut och undersöka.

Honor, och särskilt unga sådana, vill också hellre ränna runt och busa än att ligga och gosa.

Togan
0

#10 Du har nog rätt, måste nog ha mer tålamod, fick hem dem igår ändå… Tack för tipset angående att ha buren nära etc, men går det och lyfta deras bo och ha det istället? Sen kan de sitta innuti det och gosa.. Buren är så stor så x)

Men busa gillar inte en av råttorna, hon bara sitter i boet, det har hon gjort enda sen jag tog hem henne, hennes tänder är riktigt stora också.. Jag hoppas hon inte är sjuk eller så, hon har varit ute vid några tillfällen  när jag tagit fram en liten leksak och så, men hon är så skygg och springer iväg väldigt lätt.

Tack :)

mikeiko
0

De är i en ny miljö, och säkert stressade, ge dem tid bara :)

[Alenzi]
0

Suck, jag missade att du hämtade dem igår :P Nej då tycker jag absolut också att du främst skall ge dem tid, och se till att spendera mycket av den varan i deras sällskap så de vänjer sig. Du kan sticka in handen i buren och bara låta den ligga där, så småningom kommer de att undra vad det är för något konstigt som landat i deras bur och kommer förmodligen att undersöka den noggrant.

LindaBlue
0

Om du tycker att tänderna ser långa ut (fast råttor har ganska långa tänder), kan du testa att ge dem t ex nötter med skal på att gnaga på, så slipas de ned bra. Kolla bara upp så att råttan inte har FÖR långa tänder, t ex så hon har svårt att äta eller stänga munnen, då kan man behöva hjälp av en veterinär.